Mezi Strměchami a Sedlištěm v úterý motoristé poprvé zatočí na provizorní jednosměrný můstek. Ten dosavadní bude zcela zbourán. Na jeho místě vznikne zcela nový, který bude o metr dvacet vyšší.

„Údolí Kladinského potoka se svažuje příliš prudce, a hlavně hluboko. V zájmu zvýšení bezpečnosti provozu se úhel zakřivení sníží,“ vysvětlil Tomáš Pípal z odboru dopravy na krajském úřadě. Kromě této záležitosti se počítá s rozšířením tohoto dosud úzkého mostu.

Provoz budou řídit semafory

Dělníci si budou muset počínat nanejvýš opatrně. Vedlejší louka je chráněná, což se ostatně týká i Kladinského potoka, v němž přebývá kolonie perlorodky říční.

„Dokonce jsme kvůli tomu museli nechat přestěhovat mraveniště,“ dodal Pípal. Motoristům nicméně nezbývá než se obrnit trpělivostí. Provoz na třetí nejrušnější silnici v okrese budou řídit semafory, především v prázdninových měsících lze očekávat dlouhé kolony.

Přesto zvolili na krajském úřadě při plánování opravy těžce zkoušené silnice druhé třídy kyvadlový provoz. „O zavedení objízdných tras jsme neuvažovali, příliš by to zatížilo okolní silnice,“ řekla krajská mluvčí Jitka Svatošová.

Nejvýznamnější změna se týká nákladní dopravy. Pro řidiče kamionů jedna objížďka platí. Od úterý to musí vzít na cestě z Jihlavy či opačným směrem přes Humpolec.

Cestu zdraží mýtné

„Spíše než zdržení je nepříjemné to dálniční mýtné, které prodraží cestu. Na druhou stranu je celá tahle silnice tak hrozně rozbitá, že se nedá nic dělat a nějakou tu uzavírku prostě vydržet,“ poznamenal žirovský řidič z povolání Leoš Dvořák, který se navíc přimlouvá za celkovou opravu jihlavského tahu.
Ta svým způsobem začala už vloni na podzim. To se opravovala tříkilometrová rovinka u Vyskytné.

Pro tentokrát se počítá kromě dotyčného údolního mostu i s celým úsekem mezi Strměchami a Sedlištěm. Motoristé však ocení zejména nový povrch nad Dušejovem, kde v současnosti číhají snad nejhlubší asfaltové koleje na celé Vysočině. Ty zmizí v létě.

Představitelé kraje dlouhodobě neskrývají zájem o postupnou obnovu spojnice mezi Pelhřimovem a Jihlavou, která patří do páteřní sítě krajských silnic.
Mimo jiné usilují i o její rozšíření na evropskou unií požadovaných devět a půl metru. Projekt, který kvůli tomu vypracovali a postupně uvádí v život, stojí 157 milionů korun.