"Řada plánovaných vládních reforem je dělána na úkor krajských rozpočtů. Určitě se projeví zvýšení daně z přidané hodnoty. To by mělo být provedeno ve dvou krocích. Nejprve na 14 a pak na 17,5 procenta. Kraje ani obce z toho nebudou mít ani korunu, přestože to pro ně bude znamenat vyšší výdaje. Stejně jako pro krajské nemocnice," uvedl Sobotka na tiskové konferenci.

Dále se prý plzeňského regionu negativně dotkne omezení investic do dopravní infrastruktury. "Jak vláda utlumuje investice, kraje nemají vůbec šanci v rámci svých rozpočtů zpomalovat opotřebování komunikací druhé a třetí kategorie," konstatoval.

Jeho slova potvrdil jeho spolustraník a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. "Bývala praxe, že kraje dostávali dotace z fondu dopravy. To v posledních letech padlo. Letos nepřišla ani koruna, což je velký problém," říká Chovanec.

Obrovská míra nejistoty

V loňském roce podle něho kraj navíc obdržel dvě stě milionů korun na pomoc při předfinancování evropských peněz. Letos už na krajském účtu nepřistálo nic. "Stejné to je s penězi na údržbu po zimě. Ještě vloni jsme získali sedmdesát milionů, teď nic. A podle stávajícího rozpočtu to vypadá, že to bude nastálo," sděluje hejtman.

Nový návrh rozpočtového určení daní zase ovlivní město Plzeň. "V této situaci to znamená obrovskou míru nejistoty, protože město nemůže plánovat žádné investice na příští léta," doplňuje Sobotka.

Ten si v Plzni prohlédl areál společnosti Škoda Transportation včetně science centra Techmania. Ve firmě se zajímal především o to, jak jsou její představitelé spokojeni s proexportní politikou státu.

Čtěte také: Duka: Na práci ve Škodovce jsem si musel zvykat