Tu situaci zná asi každý z nás. Potřebujete stihnout důležitou schůzku, bojíte se, že přijdete pozdě do práce nebo do školy. A tak se na eskalátorech vyhýbáte ostatním a dole běžíte na metru, přičemž zrychlíte, když přijíždějící soupravu slyšíte - avšak často nelze určit, jestli je to zrovna váš směr, navíc hrozí srážky s vystupujícími, na které „vybafnete“ zpoza sloupu.

„Už nemusíte spěchat naslepo,“ vyhlásil ovšem primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), když o nových monitorech v metru informoval. Informační tabule jsou na Staroměstské (linka A), na „béčku“ na Florenci a konečné stanici Zličín, přibyly také ve stanicích Chodov a Kobylisy na trase C. Monitory jsou umístěny ve vestibulech metra nad čárou odbavení (u strojků na jízdenky), v případě přestupní stanice na začátku chodby.

Praha chce zavést jednotný informační systém s on-line odjezdy spojů přímo ve vozidlech či před vstupy do metra jako jinde v Evropě.
Praha uvažuje o tabulích s odjezdy u metra. Dopravní podnik se bojí úrazů

„Zobrazovaný čas na nových monitorech ukazuje skutečnou dobu do příjezdu nejbližších dvou souprav metra do stanice. Zohledňuje skutečný provoz metra, tj. každou případnou nepravidelnost, ale také dobu, kterou běžný dospělý cestující ujde klidným krokem od čáry odbavení na peron stanice. Tato doba je individuálně nastavena pro každou stanici. Správnost jejího nastavení si DPP bude ověřovat a podle potřeb upravovat v průběhu pilotního provozu těchto monitorů,“ informoval dopravní podnik v tiskové zprávě.

Důležitá maličkost, která zjednoduší cestování

„Důležitá maličkost, která zjednoduší cestování. Snažím se ve spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy, aby cesta pražskou městskou hromadnou dopravou byla co nejkomfortnější, ale taky bezpečná a bez zbytečného běhání po eskalátorech či schodech,“ komentoval novinku radní Scheinherr. 

Zobrazení přípojů na displejích v rámci autobusu Pražské integrované dopravy.
Na přestup máte tři minuty, ukáže nová obrazovka v autobuse

Pilotní provoz monitorů poběží následujících šest měsíců. Pak dopravní podnik projekt vyhodnotí a v případě kladných výsledků vybaví informačními tabulemi s odjezdy metra další vestibuly stanic. Po půl roce jde o významný posun, vždyť o zavedení těchto monitorů se diskutuje na popud městské firmy Ropid, která organizuje MHD v Praze a okolí, už od června. Tehdy se přitom ještě dopravní podnik bál možných zranění.

Možná i proto může být zobrazovaný čas pro někoho matoucí, někteří diskutující by na monitoru nechali pouze informaci o příjezdu soupravy. „Bude tam skutečný čas prijezdu, jen se tam budou vždy zobrazovat ty vlaky, které reálně normální chůzí stihnete,“ odpovídá na tuto námitku Schienherr.

Další názory diskutuících na sociální síti pak zmiňují, že zejména ve špičce jde o zbytečnost, protože metro jezdí tak často, že cestující si mohou v klidu na nástupišti počkat na další soupravu. Podle dalšího facebookového uživatele „to stejně nepomůže. Pořád se bude běhat ze schodů.“

Pracovníci dopravního podniku (DPP) rozšiřují signál rychlého internetu v pražském metru.
Proč se signál v metru nešíří rychleji? Práce ztěžuje různý materiál i koncert

„To je super, ale zapracujte prosím na tom, jak budou tabule ve stanicích vypadat a zapadat tam. Vzhledem k architektonickému řešení stanic je z hromady z nich pěkná Ukrajina (vestavěné, nevzhledné výtahy, atp.) a toto je další z nich, kdy tabule nejsou ani uprostřed linie s tubusem schodiště,“ přidal názor cestující s estetickým cítěním.

Příjezdy autobusů do zastávek i navigační systém

„Zobrazování příjezdů nejbližších souprav ve vybraných stanicích metra je jedním z projektů v rámci smart city, na který v lednu 2020 navážeme zobrazováním skutečných příjezdů autobusů DPP do jednotlivých zastávek,“ nastínil další plány pražský radní pro dopravu. Podle firmy Ropid navíc tato novinka zapadá do projektu Jednotný informační systém hl. m. Prahy, který se chystá pomoct cestujícím hlavně při přestupu na prostředky povrchové dopravy.

Dopravní podnik si pochvaluje, že nové monitory umožní zobrazovat také další provozní informace, jako je například omezení nebo přerušení provozu metra či jiná upozornění a užitečné údaje pro cestující.

Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s Ropidem testuje ve stanicích metra nový navigační systém.
Východy z metra jako exity na dálnici. Testuje se nový navigační systém