Teoreticky tak majitelé vozů mají v některých případech čas na technickou prohlídku až do roku 2022. Rozhodně se však nevyplatí čekat s kontrolou do poslední chvíle. Stanice technické kontroly (STK) na Kutnohorsku to potvrzují. Může se podle nich totiž stát, že čekací doby budou delší než obvykle a vozu mezitím technická prohlídka propadne. Jejich varování není plané.

Například personál STK Unikom Kutná Hora sdělil, že tento týden má plno. Kdo by se chtěl nyní objednat, je pro nadcházejících pár dní bez šance. „Uvidíme, jak to bude příští týden,“ řekli zaměstnanci kutnohorské stanice.

Také v uhlířskojanoviském Autoservisu H+J se nyní rozhodně nenudí. „Řidiči jezdí, letní měsíce jsou obecně vytížené, teď o něco více,“ sdělila Renata Ramešová.

Zanedbat kontrolu, či čekat na nejzazší termín se může majitelům vozů nevyplatit z různých důvodů. Řidiči si musí dávat pozor na legislativu. Ministerstvo dopravy vydalo k prodlužování lhůty technických kontrol směrnici, takzvaný Omnibus I a posléze Omnibus II. Ten navazuje na loňský Omnibus, který se v souvislosti s první vlnou pandemie týkal období od 1. února do 31. srpna 2020 a tehdy prodloužil platnost kontrol o 7 měsíců.

Pro technickou kontrolu další prodloužení neplatí

Jenže zatímco v případě řidičských průkazů lze doklady již jednou prodloužené znovu prodloužit, u technických prohlídek toto neplatí. „Pro příklad: vozidlu, kterému skončila platnost osvědčení o technické prohlídce 20. dubna 2020, se dle nařízení prodloužila platnost osvědčení o technické prohlídce o sedm měsíců, tedy do listopadu 2020. Do této doby se muselo podrobit technické prohlídce. Prodloužení osvědčení podle nařízení Omnibus II se ale již nedá použít,“ stojí ve vyjádření ministerstva.

Omnibus II se také nevztahuje na prodloužení platnosti osvědčení o technické způsobilosti a třicetidenní lhůty k provedení opakované technické prohlídky, což obvykle STK dělají v případě, že byla na voze zjištěná technická závada.

Ani v případě pojišťoven není prodloužení technické kontroly automatickou zárukou pojistného plnění při dopraní nehodě. „V případě každé nehody vyhodnocujeme, zda existuje příčinná souvislost s propadlou STK a vznikem dopravní nehody. Pokud taková skutečně je, následně může dojít ke snížení pojistného plnění,“ uvedl mluvčí Generali Česká pojišťovna Jan Marek s tím, že v praxi bude pojišťovna nařízení EU, respektive ministerstva dopravy, respektovat a dodržovat.

„Motoristé, kteří spadají do skupiny, které současné nařízení řeší (datum uplynutí termínu platnosti STK mezi 1. září 2020 a 30. červnem 2021, pozn. red.) se tak nemusí obávat žádných sankcí či komplikací,“ dodal mluvčí.