Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tragický pád mostu ve Studénce: stavba finišuje

Studénka /FOTOGALERIE/ - Výstavba nového mostu přes železniční koridor ve Studénce, který zavinil tragickou nehodu vlaku, finišuje. První řidiči by se po něm mohli svést na začátku července, chodci využili most již o uplynulém víkendu.

11.6.2009
SDÍLEJ:

Most ve Studénce, jehož konstrukce se loni v srpnu zřítila a zapříčinila tragedii, při níž osm lidí přišlo o život, je již před dokončením. Foto: Deník/Ivan Pavelek

Dlouhých třináct měsíců zažívá Studénka strasti v podobě vysoké dopravní zátěže, která znepříjemňuje život ve městě nadměrným hlukem, znečištěným ovzduším i ničením komunikací. Všichni zdejší občané netrpělivě vyhlíží den, kdy stavební firma uvede do provozu nový most přes železniční trať.

Realizaci stavby má na starost ODS – Dopravní stavby Ostrava a tiskový mluvčí společnosti Jindřich Daněk Deníku potvrdil, že již zanedlouho se doprava vrátí ve Studénce do starých kolejí. „Dodělávají se poslední práce spíše za mostem, než na samotném mostě. Já si myslím, že v původně plánovaném termínu určitě vše stihneme,“ ubezpečil mluvčí společnosti. Kompletní přemostění by tak podle příslibu Dopravních staveb mělo být hotové v posledním červencovém týdnu.

První chodci

První veřejnou „zátěž“ však nový most zažil již o uplynulém víkendu, kdy se po něm mohli projít první chodci. „Přes volby zde chodili lidé, ale od druhé hodiny jsme to museli zavřít, protože je to přeci jen trochu rizikové,“ přiznal hlídač staveniště s tím, že na mostě chybí pevné zábradlí a v současné době lemuje okraj stavby jen provizorní dřevěná ochrana.

Ovšem, není vyloučené, že se dříve, než v plánovaném termínu, dočkají zprovoznění nadjezdu také motoristé. Ostravská stavební společnost nevylučuje, že by se most na začátku prázdnin otevřel i pro motoristy. „Možná, že se od počátku července bude jezdit na semafory jedním pruhem,“ poznamenal Vaněk. Starosta Studénky, Ladislav Honusek, však tuto variantu nepotvrdil: „Nemám tyto informace, ale zanedlouho jdu na kontrolní den, tak předpokládám, že tam se to dozvím. Budou tam také upřesněné nějaké termíny.“ Kontrolní den by se měl uskutečnit ve středu 17. června.

Osm mrtvých

Nový nadjezd ve Studénce, na silnici druhé třídy II/464, má nahradit most, zřícený 8. srpna loňského roku. V době tragické události na něm probíhala rozsáhlá rekonstrukce, především mostní konstrukce. Ta však spadla do kolejiště a následně do ní narazil rychlík Comenius, jedoucí z Krakova do Prahy. Při největším železničním neštěstí v novodobé historii České republiky zemřelo osm lidí.

Doposud kriminalisté v souvislosti ze studenéckou tragédií obvinili dva inženýry společnosti Bögl & Krýsl, která se na opravě podílela. Tato subdodavatelská firma měla na starost umístění mostní konstrukce zpět na místo. Rekonstrukci původního mostu z roku 1961, poté i kompletní výstavbu nového, realizuje pro Moravskoslezský kraj od počátku společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava.
Data k tragédii

8. 8. 2008 - Ve Studénce na Novojičínsku vykolejil rychlík, který narazil do zřícené mostní konstrukce. Celkem si tragédie vyžádala smrt sedmi cestujících, zraněných jich bylo 65. Na místo neštěstí dorazili tři inspektoři drážní inspekce. Experti by měli zjistit okolnosti tragédie.

Prohlédněte si animaci tragédie

9. 8. 2008 - Železniční nehoda ve Studénce, při níž na trať spadl právě rekonstruovaný most, budeme mít dopad také běžnou dopravu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo prověřit aktuální stav všech mostů, které organizace spravuje. A to i přes to, že příčinou nehody nejspíše nebyl technický stav mostu, ale lajdácky prováděná rekonstrukce.

10. 8. 2008 - Na místě vlakového neštěstí se podařilo za pomocí více než sta lidí, armádního tanku a největšího kolejového jeřábu dát do provozu jednu kolej. Jezdit po ní zatím nemůže jen Pendolino. V noci z 10. na 11. srpna pak byla trať zprovozněna pro všechny vlaky.

12. 8. 2008 - Příbuzní mohou pohřbít oběti z vlaku. Souhlas s pohřbením obětí vlakového neštěstí, které se stalo v pátek 8. srpna ve Studénce, dalo novojičínské státní zastupitelství.

14. 8. 2008 - Policejní tým Komenius zadržel první dva možné viníky železniční tragédie ve Studénce. Jde o zaměstnance subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl, kteří měli co dočinění se stavbou zříceného mostu.

19. 8. 2008 - Stavební firma odškodní pozůstalé ze Studénky. Částku dvě stě padesát tisíc se rozhodla vyplatit rodinám obětí studentské tragédie společnost ODS-Dopravní stavby Ostrava.

21. 8. 2008 - Stavbaři odmítají, že způsobili tragédii u Studénky. Údajní viníci železniční tragédie u Studénky, Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek, podali stížnost proti svému obvinění. Oběma inženýrům ze společnosti Bögl & Krýsl hrozí až deset let za to, že ačkoliv měli vědět o problémech se statikou mostu, nepřijali potřebná opatření a nikoho o možném nebezpeční neinformovali.

4. 9. 2008 - Zřícený most ve Studénce dostaví původní firma. Most ve Studénce na Novojičínsku, jehož zřícení zavinilo v srpnu tragickou nehodu vlaku, dostaví společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava, která most původně opravovala.

30. 9. 2008 - Tragédie ve Studénce má osmou oběť. Železniční neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, které se stalo v osudný „osmičkový“ pátek 8. srpna letošního roku, a jež si přímo na místě vyžádalo sedm životů a desítky zraněných, už má bohužel i oběť číslo osm. V Polsku zemřela jedna z těžce zraněných pasažérek z vlaku EuroCity Comenius, který narazil při cestě z Krakova do Prahy do zřícené mostní konstrukce.

8. 1. 2009 - Zřícený most ve Studénce by měl být zprovozněn nejpozději do konce července. Společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava, k tomu zavazuje dodatek smlouvy uzavřený s radou kraje.

Autor: Adam Knesl

11.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
parlamentní volby v Horních Počernicích, 20.10.2017
SLEDUJEME ON-LINE
36 18

První den voleb skončil. O volby je zájem, někde přišlo víc než 50 procent lidí

V Polsku pobodal muž v nákupním centru osm lidí.
AKTUALIZOVÁNO
3 5

V polském nákupním centru pobodal muž devět lidí, jedna žena zemřela

Perličky ze superdebaty: Okamurova hubička, rebel Dolejš a dáma Šlechtová

Nemáte čas zhlédnout celý půldruhé hodiny dlouhý záznam z předvolební superdebaty Deníku? Nevadí, vystříhali jsme pro vás ty nejlepší momentky. Možná vás neprovedou všemi zákoutími politických programů, zato vám ukážou, že politici jsou také jenom lidé. A jací!

AKTUALIZOVÁNO

Prezident Zeman: Volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

Katalánsko zůstane španělské, prohlásil král Felipe VI.

Katalánský premiér Carles Puigdemont ve čtvrtek prohlásil, že jeho parlament hodlá vyhlásit nezávislost, pokud Madrid nebude souhlasit s dialogem. Do secesní krize v pátek podruhé zasáhl i španělský král Felipe VI. Ten uvedl, že Katalánsko „zůstává a zůstane“ podstatnou součástí Španělska.

ANKETA MEZI LÍDRY: Co přejí ke 100. narozeninám republiky...

Než vhodíme lístek do volební urny, zvažujeme, co nám ta „naše“ strana a její lídr přinesou. Nižší daně, kvalitní veřejné služby, vyšší důchody, špičkové vzdělání pro děti, aktivní roli v Evropské unii – záleží na osobních preferencích. Pak také vybíráme podle toho, nakolik jsou kandidáti důvěryhodní, co už v politice dokázali, kolik slibů splnili, jak se umějí za své vize poprat doma i za hranicemi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení