Na silnici I/43 spojující Brno a Svitavy zemře ročně při dopravních nehodách v průměru šest lidí. Tento úsek také patří dlouhodobě k těm s nejvyšší nehodovostí. Ředitelství silnic a dálnic chce smutnou statistiku alespoň trochu zmírnit a na celé silnici obnoví vodorovné značení.

Oprav, které začaly tento týden, se dočká do konce září více než třetina hlavních tahů na jižní Moravě. „Cílem je výrazně zvýšit bezpečnost dopravy. Nově natřeme středové čáry, odbočovací pruhy, přechody pro chodce a další vodorovné značky. Do 30. září se obnovy dočká 160 kilometrů silnic, tedy asi pětatřicet procent všech silnic první třídy na jižní Moravě,“ uvedla Věra Hoderová z Ředitelství silnic a dálnic.

Kromě tahu na Svitavy pracovníci zvýrazní čáry i na silnici I/52 z Brna do Rajhradu, silnici I/53 spojující Pohořelice a Znojmo a na dalších deseti krajských trasách. Řidiče by však opravy neměly nijak významně omezit. „Žádnou dopravní výluku nebo omezení na silnici I/43 v úseku okresu Blansko neplánujeme. Obnovu vodorovného značení budou dělníci provádět za plného provozu. Celou situaci samozřejmě sledujeme a v případě nějakého problému jsme připraveni jej vyřešit,“ potvrdila například policejní mluvčí Iva Šebková.

Úprava značení silnic I. třídy na jižní Moravě.

Opraví všechny

Po dokončení prací budou opraveny všechny silnice první třídy na jižní Moravě. „Značení budeme obnovovat stále. Jeho životnost se totiž pohybuje od dvou do pěti let. Záleží na tom, jak moc auta silnici zatěžují, a na dalších okolnostech,“ vysvětlila Jana Zemanová z Ředitelství silnic a dálnic. Už od května také v kraji upravuje Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje silnice druhé a třetí třídy. „Opravíme značení například na silnici II/430 v úseku Brno-Slatina – dálniční křižovatka Holubice nebo II/416 v úseku Židlochovice – Blučina – Újezd u Brna,“ vypočítal Milan Lapčík ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.

Celkem v kraji překreslí přes sto kilometrů souvislých a přes tři sta kilometrů přerušovaných čar. „Za opravy vodorovného značení zaplatíme necelých jedenáct milionů korun, což je podobná částka jako vloni,“ doplnil Lapčík. Podle statistik má jasné a viditelné značení na silnicích významný vliv na bezpečnost. „Kvalitní vodorovné značení působí na psychiku člověka a jeho reakční schopnosti velmi výrazně. Bezpečnost se v takových případech zvyšuje až o třetinu,“ doplnil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.

Souhlasí s ním i Pavel Tučka z Centra dopravního výzkumu v Brně. „Na řidiče působí mnoho vlivů a je přehlcený vjemy. Dobré značení, které jej vede, mu pomáhá. Podobné opravy tak musím pochválit,“ reagoval Tučka. Nutnost kvalitních čar na silnicích potvrzují i řidiči. „Na některých silnicích v kraji je značení vybledlé, někde i chybí,“ popsal vlastní zkušenost s cestováním David Smolak.

Bílá bude zářit i na boleslavských silnicích

Po bílých čárách na silních se na několika místech shánějí řidiči marně. Kvalitní vodorovné značení přitom přispívá k větší bezpečnosti provozu. Vědí to také na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To proto plánuje v letošním roce obnovu značení desítek kilometrů silnic Mladoboleslavska.

Podle mluvčí silničního ředitelství Martiny Vápeníkové se na obnově značení pracuje už od července. „Přednost dostala obnova přechodů pro chodce. Zde obnovujeme výhradně přechody, které splňují alespoň základní podmínky norem, to znamená, že jsou situovány z pěší komunikace na druhou pěší komunikaci a podobně. Obnova přechodů se týká všech měst a obcí, ve kterých jsou průtahy silnic I. třídy,“ řekla Boleslavskému deníku Vápeníková.

Následně vyrazí silničáři na mladoboleslavské silnice ve správě ŘSD. Podle mluvčí jde o rychlostní komunikaci R10 a dále pak silnice první třídy 1/16 – Mělník, Mladá Boleslav, Jičín a 1/38 Nymburk, Mladá Boleslav. „Přednost v těchto trasách dostanou křižovatky a nepřehledná místa,“ upřesnila postup mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Dobře viditelné vodorovné značení dokáže zvýšit bezpečnost až o 30 procent. A to především v noci či za hustého deště. Kvalitní značení působí na psychiku člověka a jeho reakční schopnosti velmi výrazně a bezpečnost se pak podle dostupných statistik může zvýšit v takových případech až o třetinu.