Rozdělují Pražany na dvě poloviny. Jedni je chtějí, druzí tvrdí, že nejsou potřeba a nevyplatí se. Tak či tak, dopravní podnik vyhlásil výběrové řízení na vybudování turniketů.

Do tří let by mělo být toto zařízení ve všech stanicích metra. Celý systém bude stát zhruba 3,5 miliardy korun.
Dopravní podnik tvrdí, že i přesto, že se jedná o vysokou částku, tak se turnikety určitě vyplatí. Návratnost má být podle propočtů pět let.

První turnikety by mohly být už v příštím roce

Společnosti, které by měly zájem získat zakázku na zavedení systému, se mohou hlásit do 7. prosince, kdy výběrové řízení končí. Z dřívější zprávy Dopravního podniku (DP) vyplývá, že instalace prvních turniketů by mohla začít už v příštím roce. Vše bude ale záviset na finančních možnostech a také postupu výběrového řízení. Celý systém by měl naplno začít fungovat v roce 2012.

Deník proto udělal mezi Pražany bleskový průzkum. Z více než padesáti dotázaných bylo 68 procent pro zavedení turniketů a pouze 32 procent proti.

Konec černých pasažérů

Podnik si od zavedení turniketů slibuje, že se sníží počet černých pasažérů a díky tomu se zvýší výnosy z jízdného. „Budeme moci také přesunout revizory do autobusů a tramvají,“ řekl už dříve generální ředitel DP Martin Dvořák. Podle něj se díky turniketům rovněž zvýší bezpečnost cestujících, v metru by mělo cestovat méně bezdomovců a „nepřizpůsobivých“ osob.

Zařízení už v Praze fungovalo

V pražském metru už jednou turnikety fungovaly. Byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků. Velkou nevýhodou systému bylo, že když někdo pronikl do metra bez placení, byl už prakticky nepostižitelný, po zaplacení se totiž nevydával žádný doklad a nebylo tedy co kontrolovat.

Nový systém ale takové nedostatky vylučuje. „Studie, které máme k dispozici, jasně dokazují, že turnikety mohou v pražském metru fungovat. Tento projekt má mou podporu,“ potvrdil radní hlavního města pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Revizoři si neoddechnou, vyrazí na povrch

Turnikety budou mít jasný úkol. Odstranit černé pasažéry z metra a přinést do kasy DP desítky milionů korun ročně. „Přesná čísla se bohužel dají jen těžko odhadnout. Většinou se počítá tak s osmi až deseti procenty cestujících bez platného jízdního dokladu. Na druhou stranu ve městech, kde byly turnikety zavedeny, byla ta čísla nakonec mnohem vyšší,“ řekl mluvčí DP Ondřej Pečený.

Důležité je i to, že revizory, jež pracují v metru, bude možné nasadit v povrchové MHD, což bude znamenat další zisky.

Jeden turiket musí propustit 60lidí za minutu

Podle studie dopravního podniku má mít turniket propustnost čtyřicet až šedesát osob za minutu. To několikanásobně převyšuje původní požadavky, které uvažovaly s minimální propustností dvaceti osob za minutu. Budou instalovány dva typy turniketů – standardní o šířce šedesát centimetrů a rozšířené sto centimetrů, jež budou sloužit pro odbavení cestujících se sníženou možností pohybu a orientace. Počítá se i s možností snadné změny směru průchodu v závislosti na dopravní špičce.

„Součástí bude samozřejmě čtecí zařízení, které umožní odbavení cestujících pomocí karty opencard, papírových jízdenek i SMS jízdenek.