Bohužel však cenné dílo nebylo vráceno ve stavu, v jakém bylo ukradeno. „Původně měl sborník 101 listů, avšak nyní chybí více než polovina kreseb,“ informoval Rostislav Krušinský z olomoucké vědecké knihovny.

Té sborník patří, do Muzea umění jej knihovna zapůjčila. „Navíc byly stránky hrubě vyškubané, takže nešlo žádné opatrné vyřezávání nebo jemné vytržení,“ uvedl Krušinský.

„Ke krádeži došlo v září 1998 během výstavy kreseb Paola Paganiho, kterou pro naše muzeum připravil profesor Milan Togner. Zloděj či zloději tehdy využili toho, že muzeum navštívilo díky bezplatnému vstupu více návštěvníků a v nestřeženém okamžiku album ukradli,“ uvedl mluvčí olomouckého Muzea umění Petr Bielesz.

„Škoda byla tehdy vyčíslena na čtyři miliony korun,“ řekl olomoucký policista Michal Pižurin. Současnou hodnotu vráceného zbytku si správce rukopisů a prvotisků Rostislav Krušinský netroufá odhadnout. „Na to je ještě brzy. Vše musí prohlédnout a ohodnotit odborníci,“ uvedl. „Zarazil nás výběr zloděje. Mezi vytrhanými listy jsou kresby kvalitní i ty méně hodnotné. Zatím to moc nechápeme,“ dodal Krušinský.

Policie hledá neznámého muže

Nyní k tomu, jak se ukradený sborník vrátil do Olomouce „Přibližně šedesátiletý muž odeslal sborník v sobotu 6. března z ostravské poštovní pobočky na ulici Bohumíra Četyny. Adresát přijetí zásilky okamžitě oznámil Policii ČR,“ informoval Pižurin.

„Na základě nového šetření jsme prozkoumali videozáznam z pošty. Jde o muže vyšší postavy, na sobě měl černou čepici s kšiltem, tmavomodrou bundu, tmavý svetr, světle hnědé kalhoty a černé boty. Přes pravé rameno měl přehozenou černou tašku,“ popsal odesílatele Pižurin.

„Žádáme tímto veřejnost o spolupráci při pátrání po totožnosti muže, který by mohl poskytnou důležité informace k objasnění celého případu,“ informoval policista. „K samotné zásilce mohu ještě potvrdit, že ke sborníku byl přiložen průvodní dopis. Jeho obsah je v současnosti předmětem šetření, takže se k němu nemohu blížeji vyjadřovat,“ dodal Pižurin.

„Krádež sborníku byla nešťastná událost, která nás velmi zasáhla. O to šťastnější jsme, že se nyní po dvanácti letech, album znovu objevilo,“ dodal Bielesz.