Jeho tým odhodil skrupule, veškerý stud, nasadil sluneční brýle, čepice kšiltem dozadu a drsný gansterský výraz. Nouze není ani o slova jako hustý nebo mazec. „Už je to rok, co doma sedím a většinu času do monitoru hledím,“ začíná text písničky, na jejímž složení se podílela školní psycholožka Jana Pláteníková a učitelka Alena Čechová.

Cílem bylo pozvednout náladu jak mezi školáky, tak i učiteli, a motivovat je k další společné práci. „Cítíme, že na nás všechny tahle situace, která se nevyvíjí příliš dobře, doléhá. O natočení videa jsme uvažovali už dříve, nakonec jsme k tomu ale přistoupili právě k ročnímu výročí prvního uzavření škol,“ prozrazuje Janošek, který zároveň ani nevylučuje natáčení dalších podobných klipů.

V době covidové pandemie musí školy spoléhat na distanční výuku
Bez Newtona a Ohma? Školy v Česku čeká redukce učiva

Školáci i jejich rodiče jsou písní nadšení. „Je to naprosto fantastické, skvěle jsme se pobavili. Honzík byl nadšený. Poznal paní družinářku, jednu tetu, paní kuchařky a pak na závěr pana ředitele, který ho má z angličtiny. Hrálo to asi pětkrát za sebou a malý se jen usmíval. Líbilo se mu, že většina učitelů, které zná od vidění, měla na hlavách kšiltovky a v závěru ho úplně odrovnalo to ou jé pana ředitele. Prostě byl šťastný,“ pochvaluje si nápad Hana Svobodová, jejíž syn Honza navštěvuje tamní druhou A.

S dalšími aktivitami navíc, které by prolomily bariéry mezi učiteli a žáky, přichází stále více škol. Třeba ta v Dolních Věstonicích. „Prostě nám už hrabe. Pořádáme online přednášky, webináře a pořád vymýšlíme, jak děti zabavit. Zdá se nám totiž, že za ten rok už děti z toho všeho blbnou,“ vypráví ředitel tamní základní školy Zbyněk Háder.

Projekt Velká srdce

Rozjeli proto hned několik aktivit. Velká srdce, a také projekt, kdy nejmladší školáci čtou panu řediteli, babičkám a dědečkům. „Velká srdce je projekt, který iniciovalo jedenáct žen pod vedením naší paní učitelky Jany Týmal Valouškové. Nabízejí jak zpestření současného každodenního koloběhu například formou online jógy, tak třeba i podporu psychologickou, vyslechnutí, nebo i zábavné doučování,“ přibližuje ředitel.

Rodiče často nevědí o rizicích internetu ani o tom, co jejich děti na sociálních sítích dělají.
Závislost na internetu může být velmi nebezpečná, varuje rodiče psychoterapeut

Nejnovější aktivitou je pak čtení. „V šest hodin večer, když už je klid, se tak mohou děti dobrovolně připojit k online předčítání seniorům. Prvním pokusným seniorem jsem byl já a překvapilo mě, jaký byl ze strany žáků zájem. Připojilo se jich hned jedenáct. Střídaly se pohádky, příběhy se zvířátky, nebo i fantastické a dobrodružné povídky. Dva chlapci si dokonce připravili i čtení z encyklopedie o vesmíru. Nyní takto čteme dvakrát do týdne a myslím, že je to pro děti skvělá motivace k tomu, jak se zlepšit. Děti to žerou a my taky,“ směje se Háder.

Především psychická, ale i fyzická, pohoda, zaměstnává také vedení Základní školy Slovácká. „Průběžně vyhodnocujeme psychický stav učitelů i dětí. Ptáme se, jestli se potkávají s kamarády, jestli se snaží venku hýbat, případně doma trošku i cvičit. A podle toho pak zaměřujeme nejrůznější webináře, tipy na procvičování zad i očí a podobně. Víte, ono se teď cokoli hrozně těžko plánuje. Školy jsou stále uzavřené a my nevíme, co bude. Je to jako když vám někdo mává před pusou čokoládovým bonbonem, a když už na něj pomalu dosahujete, tak opět cukne,“ zmiňuje ředitel Janošek.