Liberecký kraj teď začal vybírat zhotovitele oprav. Proměnit se má úsek mezi dvěma kruhovými objezdy – tím na křižovatce s Kubelíkovou ulicí a tím na křižovatce s příjezdovou cestou do obchodního centra Nisa.

„Vozovka bude opatřena nízkohlučným asfaltem, opraví se obě okružní křižovatky, obnoví se dopravní značení a zrekonstruuje odvodnění,“ vyjmenoval plánované práce dopravní náměstek hejtmana Marek Pieter. Kraj předpokládá, že za stavbu zaplatí 38 a půl milionu korun.

Do práce se mají dělníci pustit na začátku července. „Počítáme se zachováním jednosměrného provozu. Ke kompletní uzavírce dojde jen při vrchní pokládce asfaltu, která se uskuteční během víkendu,“ popsal Pieter. Celá stavba potrvá 105 dní.

I když je projekt naplánovaný převážně na letní měsíce, do průmyslové zóny budou i tak směřovat tisíce aut a kamionů. Komplikace proto přinese i největším firmám v zóně. „Podle nás není možné omezit na tři měsíce tento provoz ani částečnou, natož úplnou uzavírkou, byť krátkodobou,“ uvedla mluvčí firmy Denso Markéta Dousková.

Mluvčí firmy Denso dodala, že podnik nemůže kvůli dopravním komplikacím vyhlásit celozávodní dovolenou. „Sníženou výrobu každoročně směřujeme na období od druhé poloviny července do poloviny srpna, poté najíždíme na plný provoz a dopravní omezení nepřipouštíme,“ podotkla Markéta Dousková.

Kraj tvrdí, že se dopady uzavírek snaží co nejvíce snížit. „Při výběru zhotovitele zvýhodníme firmu, která nám slíbí rychlejší provedení stavby. Za každý den zpoždění pak zaplatí sankci 190 tisíc korun,“ nastínil náměstek Pieter.

Další z velkých firem v oblasti, Magna, už se na nesnadné letní měsíce začíná připravovat. „Zvažujeme posun střídání směn o půl hodiny až hodinu,“ prozradila mluvčí firmy Lucie Mazáčová. Firma tak chce předejít dopadům možného dopravního kolapsu v období špiček. „S krajem projednáváme možnost posílení dopravy zejména pro mimoliberecké tak, aby se naši pracovníci dostali do práce v nových časech,“ doplnila.

Uzavírka by nemusela být takovým problémem, pokud by už existovala druhá příjezdová cesta do průmyslové zóny. O té se mluví přes 15 let a aktuálně se čeká, až ji město zanese do svého územního plánu. „Dokud tato cesta není vybudovaná, neumíme si odstávku silnice České mládeže představit, což jsme také několikrát uvedli při společných jednání s krajem,“ potvrdila mluvčí společnosti Denso Dousková.

Vznik druhé silnice je ovšem podle Pietra v tak dalekém horizontu, že se s rekonstrukcí té první čekat nedá.