Další velké škody dopravci způsobují zloději barevných kovů. Podle ředitele dopravního podniku vandalům nahrávají sami cestující, kteří je vidí, ale neoznámí to dopravci ani policii.

Výtvory sprejerů se objevují na sklech zastávek, jízdních řádech, označnících stanic, na sedačkách i stěnách v autobusech i tramvajích, budovách předprodejů i měníren. „Jejich odstranění je velice složité, na každý druh použitých barev či nesmývatelných fixů je třeba použít jinou technologii. V některých případech se stopy těchto „umělců“ ani úplně odstranit nepodaří,“ sdělil Milan Dundr, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova.

Výměna jednoho skla pak na zastávce stojí zhruba 4,5 tisíce korun. Nové čipové zařízení, které vandal prorazil v tramvaji, pak stojí 13 tisíc korun. „Celkové škody způsobené vandaly nejsou malé a jejich vyčíslení není jednoduché. Dá se však říci, že ročně se na odstranění těchto škod musí podle velmi hrubého odhadu uvolnit kolem 150 tisíc korun,“ řekl ředitel Milan Dundr.

Policisté už mají vytypovanou skupinu ničitelů

„Podezření na určité osoby máme. Parta mladíků většinou čeká na poslední zastávce v Litvínově,“ sdělil vedoucí územního odboru vnější služby mostecké policie Jiří Homonai, který dodal, že policie dopravnímu podniku pomůže.

Pomoci by podle ředitele Dopravního podniku měli ale hlavně cestující. „Problém vandalismu je všeobecný, částečným řešením je i spolupráce veřejnosti. Včasné upozornění městské či celostátní policie může pomoci zajistit pachatele. Lhostejnost cestující veřejnosti totiž vandalům nahrává,“ vysvětlil Milan Dundr.

Značné škody dopravci způsobují také zloději barevných kovů. Jejich řádění neuniknou kabely z napájení tramvajové dráhy, kovová závaží napínací trolejové vedení i kolejnicové propojky. Podle ředitele dopravního podniku náklady vynaložené na odstraňování těchto způsobených škod odčerpávají finanční prostředky, které by bylo možné použít na údržbu vozidel a technologického zařízení.