Otevření posledního úseku dálnice D8 v prosinci 2016 ulevilo řadě měst a obcí. Nejvíc si asi oddychli ve Velemíně, kde dříve projelo i 11 tisíc aut denně a přejít silnici bylo několikaminutovým náročným úkolem. I po otevření dálnice tu nyní však doprava mírně houstne, průjezd tudy je totiž pro „kamioňáky“ levnější.

Silnice I/8 vedoucí z Lovosic přes Velemín, Teplice nebo Dubí až na hranice s Německem je jedinou trasou v tomto směru, která není zpoplatněná.

„Se situací před lety se to srovnat nedá, ale kamionů tu opět jezdí o něco víc,“ říká Martin z Velemína, který má dobu, kdy obcí projížděly konvoje kamionů, stále živě v paměti.

Ilustrační foto
Krajům na severu chybí peníze na opravy silnic i na nové vlaky

Dálnice D8 i silnice I/30 vedoucí podél Labe do Ústí podél Labe jsou totiž zpoplatněné a řidiči nákladní dopravy mají často nařízeno upřednostnit levnější variantu, byť za cenu méně příjemné trasy.

I když nejsou počty projíždějících nákladních vozidel nějak alarmující, obec se snaží bojovat.

„Jde hlavně o Rumuny nebo Bulhary, kteří se placeným úsekům vyhýbají,“ říká starosta Velemína Petr Křivánek.

ZÁKAZ NAD 12 TUN

Řešením pro obec bude dokončení převodu silnice I/8 pod kraj. „Kraj jsme dotlačili k tomu, aby byla převedena na silnici II. třídy. Poté máme od krajské dopravky slíbeno osazení zákazem vjezdu pro vozidla nad 12 tun, což bude řešením našeho problému. K tomu ovšem dojde až v okamžiku, kdy bude dálnice zkolaudovaná,“ vysvětluje Křivánek.

Obci trápí také řidiči, kteří nedodržují rychlost. S otevřením dálnice totiž zmizely na objízdných trasách kamery.

Nová policejní vozidla Škoda Superb představili policisté na dálničním oddělení v Řehlovicích.
FOTO: Zbraň na silniční piráty. Policisté dostali superrychlé superby

Na vině mohou být podle řidičů i neaktuální navigace. „Většina jsou cizinci, kteří nemají v navigaci nový úsek dálnice. Já mám například navigaci s letošní aktualizací a také tam stále dálnice není,“ říká řidič Vítek.

Ani v Lovosicích neustal pohyb kamionů úplně a při cestě do Ústí nad Labem se přes město vydává řada řidičů. Trasa je totiž levnější a na rozdíl od dálnice na ní jsou odpočívadla.

„Například nákladní vozidlo se čtyřmi nápravami v emisní třídě 3 na úseku zaplatí mýtné ve výši 47 korun, ale průjezd dálnice je naproti tomu zpoplatněn 141 korunami,“ uvedla už loni mluvčí města Lovosice Ivana Kocánková.

Zdejší radnice se chystá náklaďákům trasu znepříjemnit. Ve hře je vybudování místa pro přecházení poblíž čerpací stanice Benzina nebo váha na kontrolu přetížení. Vzhledem k tomu, že se jedná o tranzitní mezinárodní spojku s Německem, zůstane silnice I/30 i nadále vedená jako silnice I. třídy a přímá omezení nákladní dopravy zde vzniknout nemohou.

Insignie starostů a primátorů. Ilustrační foto.
Přímá volba starosty neláká. Nemá oporu v zákonech, říkají