Správa železnic totiž vyhlásila veřejnou soutěž s elektronickou aukcí na státní nemovitosti u železniční stanice Petrov, kdy zájemci mají doklady doložit nejpozději do pátého března.

Do této fáze dospěl možný prodej nemovitosti po několika letech příprav. „Úvodním podnětem k záměru převodu, respektive prodeje tohoto objektu byla žádost nájemce o jeho odkoupení. Jízdenky se v Petrově u Strážnice přestaly prodávat už v roce 2005. Od té doby byla budova železniční zastávky pronajímána k nebytovým účelům, anebo byla prázdná,“ vysvětlil mluvčí generálního ředitelství Správy železnic Dušan Gavenda.

Malebný jihočeský zámek patřil i Emě Destinnové. Prohlédněte si jej: 

Současný stav je podobný, prosluněná nádražní budova je zavřená a očividně prázdná, byť některé banery odkazují na dříve zde fungující interiérové studio. Dočasně je pronajatý jen sousední obytný domek. Pro kupce je tak k dispozici celý komplex, tedy včetně budovy původní vlakové zastávky, která je rozdělena na čtyři samostatné části, a to čekárnu s pokladnou, sklad, toalety pro ženy i muže.

Dříve se o nádraží zajímala i obec, ale za miliony korun je podle starostky Evy Mlýnkové rozhodně kupovat nebude. „Máme kulturní dům. Kdysi jsme tam sice uvažovali o knihovně a místnostech pro spolkovou činnost, ale za ty peníze o to nemáme zájem, což jsme také na nabídku odepsali. Navíc provádíme velký projekt obnovy Plží, takže potřebujeme každou korunu,“ uvedla starostka.

close Vlakové nádraží Petrov u Strážnice poslední lednové pondělí roku 2024. info Zdroj: Deník/Petr Turek zoom_in Vlakové nádraží Petrov u Strážnice poslední lednové pondělí roku 2024

Zároveň připomněla, že v minulosti se uvažovalo u této nemovitosti o převodu za korunu. „To ale v současné době asi není reálné,“ podotkla Mlýnková s tím, že o koupi objektu by se přeci jen dalo uvažovat, ale za cenu maximálně v řádech statisíců korun. „Miliony určitě ne,“ doplnila starostka.

Budova s unikátním půdorysem 

Jenže Správa železnic začíná svou soutěž na minimální výši kvalifikačního návrhu kupní ceny bez DPH na 5,1 milionu korun. Nejzajímavější součástí nabízeného komplexu je několikrát zmíněná drážní budova.

Má totiž široko daleko unikátní dispozici, a to ve tvaru klíče. „Na petrovském nádraží je nejzajímavější jeho půdorys – klíč svatého Petra, a tedy i vnitřní členění,“ upozornila Deník už dříve Olga Svátková, která se při záchraně nádražních budov zaměřila i na petrovský unikát. Před více než šedesáti lety se tady tak objevil dobově neobvyklý církevní námět.

Areál zámku Zelená Hora u Nepomuku na jižním Plzeňsku proslavil román Černí baroni: 

Navíc dominantou interiéru je keramická plastika na sloupu od kostického rodáka Jaroslava Blažka, který tak prolnul v šedesátých letech své umění s olomouckým projektantem Ivem Řehořem.

Ten se podle Svátkové při projektování kulaté architektury pro Petrov jasně inspiroval tvarem restaurace pro světovou výstavu Expo 58 v belgickém Bruselu. „Spojení budovy s výtvarným dílem a také pohled z velkých oken na okolní přírodní rostlinstvo jsou charakteristické pro takzvanou bruselskou architekturu,“ dodala Svátková. Zároveň doplnila, že by byla věčná škoda, kdyby tato budova utrpěla necitlivým zásahem.

O zastřesení cestující nepřijdou 

Kromš toho je pro cestující důležitá minimálně ještě jedna záležitost, a to otázka zastřešení při čekání, než k petrovské stanici přijede vlak. „Cestujícím zde slouží zastřešení, které k budově přiléhá. Toto zastřešení přitom není předmětem prodeje. I nadále tak bude plnit funkci zastřešené čekací plochy,“ ujistil mluvčí Správy železnic.