Člověk proti vlaku nemá žádnou šanci. Lidé, kteří v kolejišti přicházejí o život, jsou ze dvou skupin. Jedni riskují, když koleje přecházejí nebo se pohybují v jejich těsné blízkosti. Druzí chtějí se svým životem skoncovat a před vlak se postaví záměrně.

V posledních týdnech došlo k několika smrtelným úrazům na trati v úseku poblíž obchodní zóny v havířovské Prostřední Suché. U dvou ze tří mužů je prokázáno, že se jednalo o sebevraždu. Ve stejném úseku však došlo v minulosti k mnoha případům, kdy vlak zachytil člověka, který si přes koleje krátil cestu, a to přebíháním z jedné strany na druhou, nebo dokonce špacírováním po pražcích od stanice ke stanici.

Tragický úsek

Podle policie je právě tento havířovský úsek jedním z nejtragičtějších. „Ze statistik vyplývá, že nejvíce nehod vlaků s chodci se stává v úseku mezi Havířovem a Albrechticemi. Za poslední tři roky tady zahynulo buď sebevraždou, nebo nešťastnou náhodou sedm lidí. Tři muži tady zemřeli v období letošních prázdnin. Mnoho lidí přitom své životy riskuje, když si přes koleje krátí cestu do nákupního centra. V domnění, že vidí projíždějící vlak, vstupují do kolejiště právě ve chvíli, kdy se blíží druhý vlak z protisměru. Spoléhají na to, že mají dostatečný rozhled a že vlak uslyší. V tom se však mýlí,“ vysvětlil policejní mluvčí Jaroslav Kus.

O to, že chodci jsou pro železniční dopravu velikým problémem, vědí své především železničáři a zejména strojvedoucí. Právě oni se na poslední chvíli snaží kolos zastavit. K tomu ale vlak potřebuje několik stovek metrů. Strojvedoucí tak většinou jen bezmocně sledují tragický střet.

Počet usmrcených lidí stoupl

„Chodci přecházejí koleje v celé České republice, ne jenom v Moravskoslezském kraji. Musíme však říct, že v letošním roce zaznamenáváme mírný nárůst usmrcených osob v porovnání s daty z předchozích let. Vlak jede příliš rychle na to, aby zastavil. Strojvedoucí nemá žádnou šanci reagovat, když před sebou uvidí chodce v kolejišti. Použije rychlobrzdu a zbývá mu jenom doufat, že ten chodec včas uskočí, což se ale bohužel často nepovede,“ řekl Jan Kučera z Drážní inspekce.