Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyšehradské nádraží stále chátrá

Praha /ZAŠLÁ SLÁVA PRAŽSKÝCH MÍST/ - Cestující nemá již přes padesát let. Ruina měla být v průběhu let několikrát rekonstruována. Nejdál je zatím poslední projekt.

6.9.2011 1
SDÍLEJ:

Nádraží Vyšehrad.Foto: DENÍK/Eva Kořínková

I když je v centru Prahy mnohem méně ruin než třeba před dvaceti lety, stále se zde nacházejí chátrající historické budovy, na které je smutný pohled.

Mezi nejznámější – a bohužel i nejviditelnější – patří například činžovní dům Na Kocandě u Rudolfina nebo secesní budova bývalého vyšehradského nádraží, která byla již dříve prohlášena kulturní památkou.

Nádraží vzniklo na začátku dvacátého století, když na základě požadavku císařsko-­královského ředitelství státních drah nahradilo dosavadní zastávku.

Ta stála na místě od roku 1872 a byla součástí Pražské spojovací dráhy vedoucí ze smíchovského nádraží.

Už od roku 1960 bez cestujících

Cestující zde chodili na nástupiště pod Vyšehradem prvním železničním podchodem v Praze.

S nádražím je spojeno několik železničních nehod, byť nepřímo. První se stala v roce 1948, když se vlak po odjezdu z Vyšehradu srazil ve vinohradském tunelu s posunovacím dílem. Při tragédii několik lidí zemřelo.

V roce 1964 zase vlak vjel do zahrady keramické dílny nedaleko nádraží.

Paradoxem je fakt, že zhruba patnáct let před touto událostí vznikly v dílně socha lva, vodníka, medvěda a také malá kašna – prvky, které se staly součástí nádražního objektu.

Osobní dopravě sloužilo vyšehradské nádraží až do roku 1960.

Od té doby zde zůstalo až do dnešní doby jen pár pracovníků drah, kteří se podílejí na dohledu a zajištění provozu velmi rušné trati. Cestujícími opuštěné nádraží se během padesáti let „prochátralo“ až do dnešního žalostného stavu.

Ještě před rokem 1989 došlo k částečné rekonstrukci, ale ta se příliš nepovedla a historické budově nepomohla, spíše naopak.

V posledních dvaceti letech se objevilo několik zájemců o revitalizaci celého prostoru. Například společnost Nádraží zde chtěla zřídit centrum s galerií, knihkupectvím, restaurací, barem, klubem a kinosálem. Ze všech plánů však postupně sešlo.

Naděje na změnu svitla

v roce 2006. České dráhy oznámily svůj záměr nádraží se zbavit. Radnice Prahy 2 v čele s tehdejší starostkou a dnes poslankyní Janou Černochovou projevila o historickou ruinu zájem.

Dopravci navrhla, aby budovu byla bezplatně převedena druhé městské části, která na oplátku investuje do přeměny na kulturní centrum převážně pro mladé. Radnice varovala, že případný soukromý majitel památku zničí – nebo v ní časem udělá kasino či nevěstinec.

„Jestli někdo zaplatí při nákupu čtyřicet milionů a dalších více než sto milionů bude muset dát do opravy, tak logicky chce a vlastně musí provozovat něco velmi výnosného,“ obávala se Jana Černochová.

Dráhy však opakovaně prohlašovaly, že se musí chovat jako dobrý hospodář, a tak že z bezúplatného převodu nic nebude.

Nádraží nakonec koupila v roce 2007 za 42,5 milionu korun firma TIP Estate. Realizaci projektu „Záchrana nádraží Vyšehrad“ začala vskutku svérázně. V roce 2008 bez povolení zboura­la památkové chráněnou a architekty ceněnou čekárnu z hrázděného zdiva – a zároveň, také nelegálně, vykácela všechnu zeleň v bezprostředním okolí nádraží včetně vzrostlých lip a topolů. Korunu všemu nasadil nový vlastník tím, že při odvozu odstraněných dřevin poničil zámkovou dlažbu před nádražím.

Podle projektu vlastníků by měla být historická budova brzy opravena a vedle ní mají na východní i západní straně vzniknou nové budovy.
Tento záměr vyvolává rozporuplné reakce, o jeho budoucnosti rozhodne magistrát.

V bývalém nádraží a jeho přístavbách mají vzniknout kavárna, wellness centrum, obchody, kanceláře, podzemní garáže – a také řada služeb.

Nejen odborníci, ale i samotní Pražané nejsou ve svém názoru na projekt jednotní. Stačí se postavit před nádraží a vyzpovídat kolemjdoucí. Směsice názorů je skutečně pestrá.

„Přeci nelze udusit tak krásnou budovy nějakými prosklenými budovami. To je, s odpuštěním, jako pěst na oko,“ říká student Jiří Netolický. „Je mi jedno, co vznikne okolo, hlavně ať už někdo opraví tuto ruinu, jinak nám brzo spadne na hlavu,“ myslí si Jana Pavelková.

Někteří obyvatelé okolních domů vidí v projektu přínos. „Je tu dost hluk od vlaků. Nové budovy společně s opraveným nádražím situaci zlepší a bude se tu žít lépe,“ sděluje Josef Němeček.

Anketa: Měly by na vyšehradském nádraží zase zastavovat osobní vlaky?

Markéta Volfová
Evidentně se teď peníze investují jinam a na opravu nádraží v rozkladu nezbývají. Nicméně by bylo dobré, kdyby se s budovou udělalo aspoň něco, protože je na ni hrozný pohled.

Jan Prokopec
Samozřejmě, že by nádraží mělo být obnoveno, protože je to krásná historická budova. Teď bohužel jenom chátrá – a to je podle mě velká škoda.

Pavel Balog
Je to zbytečné, aby tady vlaky zastavovaly, když ostatní nádraží jsou kousek. A s těmi podchody by se mělo něco udělat rozhodně.

Michal Kobzák
Nebylo by to zbytečné. Jsem pro rozvoj dopravy, takže jistě by se s tím něco mělo udělat.

Pražanů se ptala Pavla Gabrhelíková


JAN PUCI

6.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Kuchař - kuchařka 30 000 Kč

Kuchaře/ku s praxí přijmeme pro naší provozovnu v Malešicích, jedná se o závodní stravování. Pracovní doba po-pá, 6.00-15.00hod. Platové podmínky 25.000 Kč až 30.000 Kč/měs. čistého. Požadujeme spolehlivost, samostatnost a bezúhonnost. Volejte, prosím, pouze v pracovní dobu 6.00-15.00 hodin na uvedený tel:

Administrativa - Certifikovaný pracovník 25 000 Kč

Centrální výběrová řízení a.s. Stabilní, velká společnost, se stovkami zaměstnanců, s profesionálním přístupem a zázemím, hledá pracovníky pro vyplňování přihlášek do výběrových řízení domácností. Práce v terénu i v kanceláři. Rozsáhlý motivační program a odměny. Možnost rychlého kariérního růstu. Program na osobní rozvoj a vzdělávání zdarma. Služební vozidlo i pro soukromé účely. Práce pro teamové hráče a pro ty, kteří se baví v dobrém kolektivu. Nabízíme: stabilitu a rozvoj . Práci v kolektivu všech věkových kategorií . Školení a společné akce pro utužení kolektivu. Bonusy . Odměnu za doporučení nového kolegy. Požadujeme: výbornou znalost českého jazyka . Základní znalost práce na PC . Spolehlivost a zodpovědný přístup. Časovou flexibilitu. Nástup ihne.

Lidské zdroje - Hledáme odpovědného zástupce 10 000 Kč

Hledáme odpovědného zástupce pro provozování personální agentury, nejlépe na VPP a případně formou home office po celé ČR. Vhodné i pro důchodce nebo maminku na MD.

Doprava a logistika - Dispečer/ka hotelové přepravy 28 000 Kč

Hledáme spolehlivého dispečera/ku na dispečink hotelové přepravy. Požadujeme: zkušenosti z dispečingu (taxi, hotelová přeprava, rozvozy), komunikativní a rozhodnou povahu, znalost Prahy, práce na PC, základy AJ. Nabízíme: možnost podílet se na rozvoji firmy, stabilní a zajímavou práci, fixní a motivační složku mzdy (min. 28.000 Kč čistého/měsíčně), férové jednání. Nástup možný ihned nebo dle dohody.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Předseda ČSSD Jan Hamáček před novináři
AKTUALIZOVÁNO
43 5

Hamáček chce znát jména ministrů za ANO. Štěch radí odstoupit od dohody

Petr Ryžák u pražského Vrchního soudu
AKTUALIZOVÁNO

Za patnáct kilo pervitinu 12 let. Soud snížil trest drogovému šéfovi z Liberecka

Uspěje Škoda v Indii? V zemi si už vylámali zuby jiní velcí hráči

Skutečně velké sousto čeká škodovácké inženýry v Indii. Pracovníci vývojového centra v Mladé Boleslavi se v případě schválení investice dozorčí radou společnosti Volkswagen stanou přímo zodpovědnými za kompletní vývoj nových typů vozů značek Škoda a Volkswagen pro indický trh a v budoucnosti i další rozvojové trhy. Současně by Škoda měla převzít výrobní závod ve městě Pune a s ním i zodpovědnost za celý zdejší trh, včetně prodejní a servisní sítě.

Jana Sobotková: Moje oblečení vždy vzniká jako momentální nápad

/ROZHOVOR/ V malé krejčovské dílně v Nové Říši pod značkou Stromli vzniká originální oblečení, které znají ženy nejen po celé republice, ale i v zahraničí. Podle specifického stylu a nepřehlédnutelných detailů ho rozpoznáte už na první pohled. Za vším stojí Jana Sobotková, která dokázala téměř z ničeho vybudovat zavedenou firmu, která v současné době patří k těm nejúspěšnějším na internetovém obchodu Fler.

Švédové vstoupili do MS vítězstvím nad Koreou. Znovu rozhodovalo video

Další “videopenalta” rozsekla duel světového šampionátu ve fotbale. V pondělním odpoledním střenutí skupiny F v Nižném Novgorodu porazilo Švédsko Koreu 1:0 - rozhodující branku vstřelilo právě z pokutového kopu, jehož nařízení posvětil videorozhodčí.

DOTYK.CZ

Orlice Mattoni přetvoří umělci, podle KMV tak mohou tyto nosiče zůstat v krajině

Velkoformátové „orlice“ značky Mattoni společnosti Karlovarské minerální vody (KMV), které jsou vidět v krajině podél dálničních tahů, poslouží jako médium umělcům. První dvě umělecky přetvořené orlice se od poloviny června objevují u dálnice D1 poblíž Velkého Meziříčí, další by měly následovat. Podle KMV tak přestávají být reklamními nosiči a mohou dál zůstat u dálnic.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT