Dřív bylo běžnou věcí sáhnout do kapsy pro pár drobných a využít k volání veřejný automat. Zájem o používání telefonních budek ale klesá už řadu let. Důvodem je samozřejmě stále větší dostupnost mobilních telefonů a zejména lepší signál.
Řada lidí v regionu potvrdila, že přítomnost budek už ani nevnímá. „Máme doma pevnou linku a všichni používáme i mobilní telefony. Takže telefonní automaty už roky nevyužíváme, neznám nikoho takového ani v mém okolí,“ řekla třeba Vyškovanka Zdena Veselá.
V okrese Vyškov provozuje společnost Telefónica O2 momentálně sto čtyřiapadesát telefonních automatů. „Z toho jich je čtyřiatřicet jen na karty, dvacet automatů je kombinovaných a přesná stovka je pouze na mince,“ vypočítal mluvčí společnosti Telefónica O2 Martin Žabka.
Obecně jsou nejméně využívané telefonní budky v okrajových částech měst nebo v dědinách.
Před tím, než je nevyužívanou budku provozovatel zruší, probíhají jednání se zastupiteli konkrétních míst. „Až na základě výsledků těchto jednání se rozhodne, zda telefonní budka na místě zůstane, nebo jí odstraníme. Zastupitelé mají vždy možnost se podílet na jejich provozu, a tím zabránit zrušení,“ pokračoval Žabka.
Na Vyškovsku mělo automatů podle společnosti Telefónica O2 za necelé dva roky zmizet jedenadvacet. Jedním z nich byl třeba ten ve Studnici. Jenže v obci se starosty zástupci firmy na nic neptali. „Telefonní budka z obce vloni opravdu zmizela. Provozovatel nám pouze oznámil, že ji místní prostě nevyužívali, tak ji dělníci odstranili a odvezli,“ uvedl starosta Studnice Vladimír Koutný.
Jiná situace je třeba v Medlovicích. Podle starosty obce Bohuslava Klemsy místní budku hojně využívají. „Jsou lidé, kteří z ní pravidelně volají. U nás v obci je určitě potřebná a řada místních by si její případně zrušení určitě nepřála,“ byl přesvědčený Klemsa.
O2 se ale nějakému dramatickému snižování počtu automatů brání. „Na řadě míst provádíme třeba jen výměny nebo opravy přístrojů. Ty pak na místo vracíme zpět. Velmi často dochází i k případům, kdy například místo dvou telefonních automatů, jednoho na mince a jednoho na karty, umístíme pouze jeden, a to kombinovaný pro oba typy,“ vysvětlil Žabka.
Doplnil, že provozovatel budek myslí i na různě handicapované spoluobčany. „Jsou různě upravené. Jedná se například o nižší umístění přístroje pro vozíčkáře nebo je v nich sedátko pro osoby s omezenou pohyblivostí. Všechny naše telefonní budky také podporují použití naslouchátek pro osoby s poruchou sluchu,“ vyjmenoval výhody Žabka.