Pouhý den zůstávaly v moci zlodějů tři z pětice luxusních aut, která zloději ukradli o víkendu z autosalonu v centru Prahy. Středočeským policistům se je podařilo objevit na různých místech severně od metropole – na Praze-východ a na Mělnicku. Neznámo kde tak zůstávají pouze dva vozy. Po těch, stejně jako po pachatelích, kteří zatím zůstávají neznámí, pražští kriminalisté intenzivně pátrají.
Ke krádeži pětice vozů, z nichž hodnota každého převyšuje milion korun, zvolili zloději poměrně drzý způsob. Z provozovny totiž vyjeli výlohou! Otevřeli si v ní vjezd, kudy se lze dostat ven – byť to není zrovna jednoduché.
„Ke krádeži došlo v Revoluční ulici na Praze 1,“ upřesnila v neděli večer Eva Kropáčová z ředitelství pražské policie.
Krádež na objednávku?
Pachatelé krádeže, spáchané podle všeho na objednávku, se do prodejny vloupali bočním vchodem. Podle policejních vyšetřovatelů se tak stalo nejspíš už v noci ze soboty na neděli – zmizení aut však bylo zjištěno až s odstupem. Uvnitř zloději vypáčili trezor a z něho si vzali klíčky od vozů. Pak jejich útěku i s milionovou kořistí již nic nebránilo. Lapků bylo zřejmě nejméně pět – každé z ukradených aut totiž potřebovalo řidiče.
„Jedná se o několik luxusních osobních vozidel různých zahraničních značek,“ přiblížila lup Kropáčová. Nezvěstné ale zůstávají již jen Jeep Grand Cherokee 2011 a BMW X6 z roku 2008. Tři vozy – odstavené na ulici či na parkovišti a v pořádku, takže po jejich prohlédnutí kriminalistickými techniky mohou být vráceny majiteli – se postupně našly v Brandýse nad Labem (Dodge Challenger), v Roztokách (Jeep Wrangler Rubicon) a v Kralupech nad Vltavou (Chevrolet Camaro).
Při objasňování případu nyní středočeští a pražští kriminalisté úzce spolupracují.
Luxusní vozy se v metropoli kradou zpravidla na objednávku od zájemce ze zahraničí. To se však, pravda, jedná o vozy, které jsou odcizeny jednotlivě. Hromadná krádež je dosti netypická. Podle kriminalistů, kteří se na krádeže aut zaměřují, totiž obvykle přichází velmi přesné zadání: obsahuje nejen konkrétní značku a typ, ale také barvu, rok výroby i výbavu. Zloději pak hledají odpovídající vůz.
Jakmile si dané auto vyhlédnou, je „jejich“. Protože gangům, které se na tuto činnost specializují, pomáhá špičková technika (laicky lze říci, že spíše než machrovat s páčidlem musí dnes zloděj aut působící v „první lize“ ovládat elektronické vybavení včetně počítačů), nemá auto šanci odolat. Byť by bylo vybaveno sebedokonalejším – a sebedražším – zabezpečovacím zařízením. To může zastavit příležitostné pachatele, nikoli však specialisty na krádeže luxusních aut.
Aktuálně mají pražští vyšetřovatelé rozpracováno sledování činnosti členů hned dvou part podezřelých ze zapojení do zločinů s kradenými vozidly.
Podle vyšetřovatelů, kteří se věnují odhalování krádeží aut, vozy odcizené v metropoli často zůstanou po několik dnů odstavené někde za Prahou. Cílem je prověřit, zda je součástí vozu zařízení napojené na vyhledávací systém, schopný mapovat jeho pohyb a polohu. Existují sice přístroje schopné detekovat vysílané signály – nicméně postup, kdy zloději nechávají auto za Prahou „vychladnout“, přináší jistotu: pokud na místě, kde ho zanechali, stojí odcizený vůz i po třech dnech, sledovací zařízení stoprocentně nemá.
Tímto způsobem „prověřené“ auto pak zpravidla zamíří do ilegální dílny (jež může být třeba na bývalém statku vzdáleném desátky kilometrů od metropole), kde vůz projde úpravami měnícími jeho identitu. Ty ho umožní zlegalizovat. Tomu někdy napomáhá i dvojitá krádež, kdy podobné vozy odcizí spolupracující gangy dva; jeden třeba u nás a druhý někde na druhém konci Evropy. Následně auto po vlastní ose zamíří do místa určení. Zpravidla jede na východ.
Případ, který vyšetřovatelé řeší nyní, je ovšem netypický…
Čtěte také: Z obchodu zmizely luxusní hodinky za 20 milionů