Zbyňka Mikudíka provází vášeň pro železnici od dětství. „Mám drážní školu, ale železničář nejsem. V práci opravuji auta. Osm let jsem jezdil s parní lokomotivou Šlechtična v klubu v Plzni. Když jsem tam skončil, začaly mi vláčky chybět a rozhodl jsem se postavit zahradní železnici. Stejné atrakce jsem viděl v Německu, Švýcarsku a také v Anglii,“ vypráví drážní nadšenec, který železnici buduje se svým otcem a synem již čtvrtým rokem.

U fotbalového hřiště tak nyní žlutě svítí budova s nápisem Břasy hl. n. vybavená dobovou pokladnou, kterou lemuje zhruba 150 metrů kolejí o rozchodu 184 milimetrů. „Chceme vybudovat ještě velký okruh kolem hřiště dlouhý přes 450 metrů,“ prozrazuje Mikudík plány do budoucna.

V plánu je i parní lokomotiva

Zatím se děti vozí ve vagonku taženém dieselovou lokomotivou s elektrickou baterií, kterou sám vyrobil. Nadšenec chce však postavit i zmenšenou verzi parní lokomotivy. „V první řadě ale musíme dokončit koleje u nádraží, zatím jsou tři, ale bude jich pět. A pracujeme i na výhybkách,“ dodává.

Nepřehlédněte 

Termíny jízd zahradní železnice zatím nejsou pravidelné. Aktuální informace najdou lidé na facebookovém profilu Parostrojní železnice Břasy.

Stavba zahradní železnice zabere spoustu času a je také finančně náročná. Materiál z části hradí obec Břasy a pomohli i někteří živnostníci z okolí.

Stavbu lokomotiv, které vznikají u Mikudíkových doma, však rodina platí sama. „Trávíme tady spoustu času. Pomocníků moc nemáme, nikomu se nechce manuálně pracovat. Odměnou je nám radost dětí, které se tady vozí,“ konstatuje muž.

Dětská železnice je zatím v provozu během různých akcí. Svezení mašinkou si děti naposledy užily v červenci v rámci jízdy historického vlaku z Plzně na Břassko. Po okruhu u hřiště je svezl strojvedoucí Mojmír Morávek, který řídí vlaky pět desítek let. Aktuálně ho mohou vídat cestující na severočeské Zubrnické lokálce.

„Je to bezvadná akce, moc se mi to líbí. Zbyněk je nesmírně šikovný, že tohle všechno dokázal postavit,“ uzavírá strojvedoucí.