Milan Polman, provozní ředitel společnosti, k oblečení zaměstnanců řekl: „Snažíme se je teple obléknout. Naši zaměstnanci jsou vybaveni speciálními oděvy, botami i rukavicemi. Fasují spodní termoprádlo, oblečení do polárních podmínek, mají na strojích vyhřívané dečky a někde i rukojeti.

Střídavá práce

Ne vždy tomu ovšem stroj jde uzpůsobit. Jedna výbava oblečení nás přijde na zhruba pět tisíc korun.“ Lidé však nepracují v kuse, střídají se zhruba po třech hodinách a přepravují je tranzitní vozy.

Takzvaných ručařů, lidí, kteří uklízejí chodníky a schody ručním nářadím, je v ulicích města sto deset. Mají na starosti 160 kilometrů chodníků po Mladé Boleslavi včetně deseti příměstských částí.

Ručaři v úklidu sněhu následují techniku, která vyjíždí jako první po spadu sněhu. „Ručaři fungují nepřetržitě celý den a dočišťují chodníky, pokud padá sníh. Pokud padá, tak od třetí hodiny ranní do 22. hodiny mají jedinou pauzu mezi 11. a 15. hodinou,“ řekl Jan Rympl, vedoucí dopravy, jenž má u firmy Compag na starost čistotu města a zimní údržbu.

Nová technika

Vybavení vozového parku má Compag pestré: sypačské vozy, čtyřkolky, malotraktory a multikáry. Každý stroj je určen na určitá místa. Na chodnících po celém městě mohou obyvatelé potkat čtyřkolky, multikáry i malotraktory. Firma investovala i do nových hrabel. V minulosti je kupovala zhruba za sto korun za kus nyní až za tisíc korun.

„Co jsme mohli obměnit, jsme obměnili, investovali jsme do strojů, které můžeme používat i v létě. Máme nová hrabla, sice drahá, ale s doživotní zárukou. Těch levných se spotřebovalo až pět na osobu za zimu, protože se zničila. Nákladově jsme na tom v průběhu pěti let o třetinu níž,“ upřesnil Polman. S občasnou nerovností chodníků si zaměstnanci musí umět poradit. „U strojů s kartáči to zas takový problém není, ale u čtyřkolek je to horší a je nebezpečí, že se zničí radlice, ale s tím musíme počítat,“ dodal Polman.

Sůl možná nestačí

Za zimu, která začala v prosinci a letos pokračuje, už Compag spotřeboval 450 tun soli. „Záleží na tom, jaká přijde zima. Zásoby, jež jsme měli letos nakoupené, by například pro minulý rok bohatě stačily. Pravděpodobně budeme letos muset sůl dokoupit. Ceny jsou však vyšší, než když si uděláme zásoby dopředu, a dodavatelé ještě nestíhají,“ doplnil Rympl.

Chodníky se však nesypou jenom solí, ale i tzv. inertním posypem. „Kupujeme drť, která se namíchá se solí. Když je namrzlo, je lepší chodník posypat touto směsí, protože se chodník neklouže. Sůl totiž funguje jen do sedmi stupňů pod nulou. Sypači silnic v těchto případech používají solanku, což je silný roztok soli, který rychle rozpustí námrazu,“ vysvětlil Rympl.

Informace od občanů i policie

S firmou spolupracuje Městská policie Mladá Boleslav i samotní občané. „Máme zřízenou Zelenou linku, kam nám občané hlásí, kde je například nějaký kus zmrzlého chodníku. Máme také velice dobrou spolupráci s městskou policií, která nás informuje o situaci ve městě,“ uvedl Rympl.

Zaměstnanci Compagu však sníh uklízí podle určitých sledů, to znamená, že nejdůležitějším z nich jsou hlavní komunikace, které musí být uklizeny do čtyř hodin, ostatní musí být do dvanácti hodin od spadu sněhu. V pohotovosti je vždy nejnutnější obsluha, která vyjíždí okamžitě, pak jsou ostatní operativně na telefonu a jsou k dispozici. „Je na dispečerovi, jak vyhodnotí situaci a kolik lidí pošle do terénu,“ řekl Polman.

Ručaři mají určenou lokalitu, o kterou se starají. Takže jdou rovnou z domu na místo a nechodí zbytečně na sídlo firmy. Co se týká techniky, tak nějaká stojí na firmě, jiná doma u řidičů nebo na různých stanovištích po městě.

Ne vše obstará Compag

Firma Compag má sice na starost většinu komunikací ve městě, ale ne všechny. Od kruhového objezdu u Intersparu přes Jičínskou ulici, třídu T. G. Masaryka, Jaselskou, Ptáckou až k Debři a ulice Na Celně a Vinecká, spravuje firma Údržba a správa komunikací, protože spadají pod Středočeský kraj.

Miroslav Pozdíček: Jezdit sypačským vozem mě baví

Miroslav Pozdíček je řidičem z povolání celý život. Nyní pracuje pro Compag. Několik otázek jsme mu položili při jeho nasazení v terénu v ulici Jana Palacha.

Máte problém třeba s bezohlednými řidiči?
Ne, vše je v pořádku. Sice se pár takových najde, ale bývají to výjimky.

Vy jste sloužil i přes svátky, co na to říkala rodina?
Kluky mám odrostlé a rodina se s tím musí holt smířit.

Jak dlouho jste řidičem sypače?
Čtyři roky. Řidičem jsem celý život.

Chtěl byste u tohoto povolání zůstat?
Určitě, rád bych tu vydržel do důchodu.

Je vaše práce lepší v létě, nebo v zimě?
V létě je více práce.