„Ani opakované smírčí řízení situaci nevyřešilo a k návrhu na odvolání se připojila také TOP 09 a část hnutí O co jim jde," zdůvodnil návrh primátor Petr Kulhánek (KOA).

Jiří Kotek (Alternativa) pak byl odvolán z postu náměstka a člena rady města. Stal se tak řadovým zastupitelem.

Desetiminutový emotivní projev

Na závěr svého působení ve vedení města měl Jiří Kotek krátký asi desetiminutový emotivní projev. V něm označil řadu důvodů svého odvolání. Od působení některých úředníků na magistrátu, cílenou kampaň opozice až po své působení v dozorčí radě Karlovarské teplárenské.

Proti jeho slovům se ohradili zastupitelé z řad opozice.

Řada Kotkových prohřešků

Primátor Kulhánek ve svém úterním prohlášení vyjmenoval řadu Kotkových prohřešků. Jako nejzávažnější uvedl, že jedná nekoordinovaně, bez vědomí ostatních, není ochoten a ani schopen pracovat v týmu. Dále prý nedodržuje dohody ani termíny a rozkládal úřední aparát města svým nevybíravým chováním. „Některým zaměstnancům dělal ze života peklo proto, že pracovali na radnici už delší dobu. Postrádám v jeho případě nezbytnou míru sociální inteligence a manažerské schopnosti řídit lidi, jednat s nimi a využívat jejich pracovní potenciál,“ oznámil Kulhánek.

KOA vyhrála komunální volby v Karlových Varech a získala osm mandátů. Druhá byla ČSSD se sedmi křesly. Na třetím místě skončila ODS se sedmi mandáty. Alternativa má pět mandátů, TOP 09 čtyři, KSČM čtyři mandáty a hnutí O co jim jde?! tři mandáty.

Vyjádření primátora Petra Kulhánka (KOA) k odvolání Jiřího Kotka

Vzhledem k tomu, že opakované smírčí řízení nevyřešilo požadavek hnutí KOA na politickou stranu Alternativa k výměně osoby 1. náměstka primátora Jiřího Kotka - k tomuto požadavku se připojily TOP09 a část hnutí O co jim jde?! - rozhodli jsme se podle článku 6. 2. koaliční smlouvy tuto smlouvu ze strany KOA vypovědět.

Alternativa byla opakovaně a s příslušnou věcnou argumentací vyzvána k řešení této personální otázky, bohužel se k výzvě postavila odmítavě a nevyslyšela většinový názor v koalici.

Smírčím řízením jsme vyčerpali všechny dostupné prostředky, abychom zachovali projekt K20 funkční a mohli v něm nadále pracovat.

Osobně jsem přístupem Alternativy k řešení tohoto problému velmi zklamán. Je otázkou, jak Alternativa funguje, když řada členů uznává výhrady koaličních partnerů, ovšem nemá to sebemenší vliv na výsledné rozhodnutí této strany.

Z pohledu fungování koalice a řádné správy města nejsem schopen a ochoten pracovat, jednat a nést společnou odpovědnost za konání člověka, který:

• jedná nekoordinovaně, bez vědomí ostatních, není ochoten a ani schopen pracovat v týmu;

• nedodržuje dohody ani termíny;

• rozkládá výkonný úřední aparát města – a to i mimo svou gesci – svým nevybíravým chováním. Některým zaměstnancům dělá ze života peklo jen proto, že zde pracují už delší dobu; postrádám v jeho případě nezbytnou míru sociální inteligence a manažerské schopnosti řídit lidi, jednat s nimi a využívat jejich pracovní potenciál;

• zanedbáním přípravy rozpočtu přivedl Správu lázeňských parků do neudržitelného stavu;

• manipuluje s fakty a překrucuje realitu k obrazu svému;

• z velké části svého nasazení prověřuje minulost, ale díky tomu dost opomíjí jemu svěřené strategické oblasti majetku a investic. Většina vedoucích odborů pracuje v podivné atmosféře neurčitého strachu a především nejistoty – postrádají jednoznačná zadání, která by byla orgány města řádně prodiskutována a o kterých by vládla ve vedení města shoda;

• nerespektuje jakékoliv zadání, pokud to on sám neuzná za vhodné a pokud se mu nehodí;

• záměrně neřeší problémy, které jsou z jeho pohledu povrchně administrativní, ale mohou vést až k porušování zákonů (zpracování pravidel o zadávání veřejných zakázek, ochrana osobních údajů při přenosech z jednání zastupitelstva);

• po výhradách přednesených na smírčím řízení mi oznámí, že už mi nepodá ruku.

Jsem nucen konstatovat, že i v jiných věcech, než jsou bez vědomí rady činěné žaloby, jako manažer selhává. Správa lázeňských parků stojí před bankrotem, znění pravidel pro zadávání veřejných zakázek muselo být přepracováno do legislativně korektní podoby. V současnosti bude Krajský úřad řešit kolizi Jiřího Kotka se zákonem o střetu zájmů při projednávání pronájmu pozemků.

První náměstek Jiří Kotek se začal chovat velice podobně těm, které jsme ještě před rokem společně kritizovali: neuznává, že by se mohl mýlit, nekomunikuje, opovrhuje ostatními. Nepovažuje za důležité diskutovat závažné kroky, ale rovnou je činí - jménem města, ale aniž by o nich ostatní představitelé města věděli.

Snažil jsem se, stejně jako většina mých koaličních kolegů, přimět Jiřího Kotka, aby s námi jednal jako s partnery, ale nebyl tomu bohužel nakloněn, i jednání s Alternativou, která jej nominovala, jsou bezvýsledná.

Dostali jsme se tak do velice nepříjemné situace, která představuje pro město výhledově rizika právní, finanční i procesní. Nechci smířit s tím, že město Karlovy Vary podniká závažné kroky, o kterých neví ti, kdo dostali mandát karlovarské veřejnosti. Nechci se dočkat toho, že město bude řídit jedna tajuplná osobnost a legitimní vedení města o tom nebude mít ani ponětí. To považuji za nepřípustné.

Z výše uvedených důvodů se Karlovarská občanská alternativa shodla, že je z pohledu upřednostnění zájmů Karlových Varů neudržitelné fungovat v koalici, ve které působí v exekutivní pozici současný 1. náměstek primátora Jiří Kotek.

Petr Kulhánek, Karlovarská občanská alternativa

Čtěte také:
Náměstek Kotek se poroučel

Koaliční pouto prasklo. KOA vypověděla partnerům smlouvu