Přes Karvinsko sice už dnes projíždí páteční pendolino SC Sprinter z Prahy do Třince, ale v lokalitě Louky musí svou rychlost výrazně krotit. Důvodem je poddolovaná trať. Lepší to nebude ani po plánované rekonstrukci. V Loukách budou všechny vlaky zpomalovat patrně minimálně několik desítek let.

Trať z Bohumína přes Karvinou na Český Těšín je přitom zařazena do důležitého koridoru, který se právě rekonstruuje a běžná cestovní rychlost v jeho rychlých úsecích má činit 160 km za hodinu.

„Jedná se o tzv. Moravsko-slezskou větev III. tranzitního železničního koridoru a tyto stavby jsou připravovány na základě vládních usnesení k železničním koridorům. V současné době je před dokončením optimalizace trati mezi hranicemi se Slovenskem u Mostů u Jablunkova a Bystřicí nad Olší. Práce na úseku mezi Bystřicí nad Olší a Českým Těšínem si vyžádají 1,3 miliardy korun a úsek do Dětmarovic bude stát 2,5 miliardy,“ potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Zatímco všechny úseky koridoru budou vynikat dokonale vycentrovanými kolejemi, v Loukách budou i nadále zvlněné podle toho, jak zrovna poklesne terén.

„V úseku poddolovaného území v Karviné-Loukách budou provedeny nezbytné udržovací práce, ale z důvodu poklesů území nebude zvyšována traťová rychlost. Stavby připravujeme k zahájení ve 2. pololetí roku 2012, přesný termín zahájení však závisí na rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR a je odvislý také od množství finančních prostředků poskytnutých na železniční infrastrukturu," doplnil Halla.

Vyjedou nové vlaky

Zlepšení kvality cestování se však neodvíjí jen od modernizovaných kolejí, peronů zastávek nebo železničních přejezdů. V následujících měsících začnou tratě na Karvinsku brázdit nové vlaky.

Cestující už si zvykli na patrové soupravy CityElefant, které jsou nasazeny na příměstských linkách. K současným soupravám přibudou další čtyři.

Žluté expresy se chystají na trať

Větších změn se ovšem cestující dočkají na dálkových spojích. Na letošní jaro avizuje zahájení provozu svých žlutých expresů společnost RegioJet pod hlavičkou Student Agency. Ty budou pendlovat v pravidelných intervalech mezi Prahou a Třincem. Některé pojedou až do slovenské Žiliny. Odlišností od řady jiných dálkových spojů vedených z Prahy bude trasa přes ostravskou zastávku Stodolní a Havířov.

„Naše spoje nabídnou komfortní spojení s Prahou, a dalšími městy po trase, tedy Ostravou, Hranicemi, Olomoucí, Zábřehem na Moravě či Pardubicemi. V opačném směru budou obsluhovanými destinacemi Český Těšín a Třinec. Kolikrát denně budou zajíždět do slovenské Žiliny, se ještě upřesňuje,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Žluté expresy slibují cestujícím jako standard klimatizaci, péči stewardů, elektrickou síť a wifi připojení k internetu.

Zahanbit se nechtějí nechat ani ČD

Aktuální informace o dálkových spojích poskytly v těchto dnech České dráhy, které se netají tím, že reagují na konkurenci. V budoucnu už Ostravsko s Prahou nebudou spojovat pendolina, ale klasické vlaky s výkonnými lokomotivami a moderními vagony s cestovní rychlostí 160 km/hod, v nichž bude cestujícím poskytován komfort po vzoru pendolina.

„České dráhy samozřejmě zpracovávají různé vize pro další rozvoj včetně modernizace vozidlového parku, v současné době však nepadlo žádné rozhodnutí ani termín o změně vozby na trase Praha – Ostrava. Pro jízdní řád 2012 se plánuje současný rozsah dopravy, tedy s asi dvouhodinovým taktem provozu spojů SC Pendolino a cca dvouhodinovým taktem spojů kategorií EuroCity, InterCity a Expres na relaci Praha - Ostrava - Polsko/Slovensko,“ sdělil Deníku mluvčí ČD Petr Štáhlavský.

Komfort cestování budou České dráhy zvyšovat postupně

„Již v průběhu letošního jízdního řádu připravujeme postupné zlepšení kvality spojů na této trati v souvislosti s dodávkou modernizovaných vozů. Při přípravě jízdního řádu na rok 2012 uvažujeme, že na trasu Praha - Ostrava - Polsko/Slovensko nasadíme další modernizované osobní vagóny a nové lokomotivy. Tím by měla být zvýšena rychlost vlaků EC/IC/Ex ze 140 km/h na 160 km/h a měla by se zkrátit jízdní doba o přibližně 10 minut mezi Prahou a Ostravou. Měl by se také rozšířit počet vozů vybavených klimatizací nebo zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky,“ dodal Šťáhlavský.

Jako první budou komfortní Ostravan a Praha

U osmi spojů už byly změny oznámeny oficiálně. Na trase mezi Prahou a Bohumínem se to týká EC Praha a IC Ostravan. Ten na svou modernizaci čeká už dlouhé roky.

"V první fázi budou České dráhy věnovat zvýšenou pozornost první vozové třídě vybraných vlaků, kde cestující dostanou zdarma denní tisk a teplý nebo studený nápoj. Personál bude průběžně kontrolovat vůz, odstraňovat hrubé nečistoty, doplňovat hygienické potřeby na toaletách a pečovat o pohodlí cestujících. Stevardky budou zákazníkům první třídy k dispozici po celou cestu, podají jim základní informace o jízdě vlaku, zajistí objednávky občerstvení z jídelního vozu nebo jim při nástupu pomohou s umístěním zavazadel a usazením na místo,“ sdělili zástupci Českých drah. Vozy první třídy budou standardně vybaveny klimatizací, zásuvkami na 230 V, polohovacími sedadly a moderním sociálním zázemím. Vozy druhé třídy s tímto vybavením budou do těchto vybraných vlaků zařazovány postupně a přednostně.

Prvních oznámených změn by se cestující veřejnost mohla dočkat už v horizontu několika týdnů. Současně se však jedná o nasazení souprav známých v Rakousku pod označením Railjet.

„V současné době se zpracovávají příslušné právní a ekonomické studie, na základě kterých je možné o nákupu souprav rozhodnout. Pokud budou tyto vlaky nakoupeny, tak jednou z uvažovaných tratí pro jejich nasazení je spojení Praha - Ostrava. Jednotka typu Railjet ÖBB byla v minulých letech představena také v Ostravě na veletrhu Czech Rail Days,“ doplnil mluvčí Českých drah.