Je největším autobusovým nádražím v kraji. Denně tam zastavují stovky spojů a přestupují tisíce cestujících, kteří dál do centra Brna využívají teprve půl roku přímou tramvajovou linku. Autobusové nádraží Zvonařka má nového vlastníka, protože firmu Tourbus, pod níž nádraží dosud spadalo, odkoupila společnost EP Real Estate patřící do Energetického a průmyslového holdingu miliardáře Daniela Křetínského.

Jaké plány má firma EP Real Estate se Zvonařkou, není v tuto chvíli jasné. „Vyjádříme se až po svátcích,“ byl v úterý stručný Daniel Častvaj z Energetického a průmyslového holdingu, do něhož společnost vlastnící nově Tourbus patří.

Autobusové nádraží Zvonařka.
Zvonařka má nového majitele. Miliardář Křetínský koupil nádraží i Tourbus

Z nádraží každý den vyjíždí řada regionálních autobusových linek. Cestující ani dopravci nemají nástup nového majitele pocítit. „Smlouvy s Tourbusem i ČSAD Brno Holding jsou dlouhodobé. Dopravci mají dlouhodobě uzavřené kontrakty na vjezd. Z krátkodobého hlediska nespatřujeme důvody ke změnám," ujistil mluvčí firmy Kordis, která koordinuje hromadnou dopravu v kraji, Květoslav Havlík.

Že prodej nádraží v současné době nijak neovlivní lidi cestující přes něj, ujišťuje také dnes už bývalý vlastník areálu. „Jde jen o změnu vlastnické struktury. Všechno ostatní, veškeré činnosti a služby, zůstává nezměněné. Provoz normálně funguje dál. Veškeré smlouvy s dopravci zůstávají nadále normálně v platnosti," řekl bývalý předseda představenstva ČSAD Brno Holding Antonín Grund. Společnost patří pod Tourbus a před prodejem Zvonařku vlastnila.

Do Brna dorazí v příštím roce 31 sólo autobusů SOR NS12.
Další vozy pro brněnské cestující: autobusy i šaliny pro novou trať

Po víc než rok trvající modernizaci je nádraží zhruba od konce loňského prosince zmodernizované. Práce zahrnuly třeba výrazné zesvětlení dřív tmavé střešní konstrukce nebo vybudování vyvýšené cesty vedoucí středem nástupišť. Vznikla také nová výpravní budova.

Hlavně na sociálních sítích lidé kritizovali, že nádraží změnilo vlastníka poté, co se dočkalo modernizace za víc než sto milionů korun. Zhruba ze tří čtvrtin ji totiž pokryly peníze z evropských dotací. Grund kritiku odmítl s tím, že nádraží bude v příštích letech i nadále sloužit stejnému účelu. „Nemá nic společného s realitou," reagoval.

Na vyšší úroveň

Po nedávném získání moderní podoby ekonom Petr Pelc u Zvonařky očekává, že se ji nový vlastník pokusí posunout na vyšší úroveň. „Sice dostala facelift modernosti, ale dá se do ní ještě spousta investovat, aby se díky poloze v centru Evropy stala přestupištěm na mezinárodních linkách,“ uvedl.

Představitelé města budou s novým majitelem v kontaktu. Nádraží se totiž nachází v dopravně velmi zatížené a navíc rozvojové lokalitě. „Vítám, že je novým vlastníkem silná, stabilní a transparentní společnost. Je to pro mě záruka, že tak důležitý dopravní terminál bude i nadále dobře fungovat. Podle mého názoru je nejdůležitější spolupráce s dopravci a co nejlepší servis pro cestující," komentovala brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Autobusové nádraží Zvonařka v Brně
Vznikalo ve třech etapách v letech 1977 až 1985.
Na konci loňského prosince skončila jeho přes rok trvající modernizace za víc než 100 milionů korun.
Novým majitelem je firma EP Real Estate, která patří do Energetického a průmyslového holdingu miliardáře Daniela Křetínského.
Získala ho nákupem společnosti Tourbus, jež kromě vlastní autobusové dopravy byla také stoprocentním majitelem firmy ČSAD Brno Holding, které nádraží patřilo.

Zásadní zlepšení spolupráce s majitelem nádraží si od změny v jeho vlastnictví slibuje dopravce United Buses. Jak už Deník Rovnost informoval dřív, s bývalým vlastníkem měl dlouhodobě napjaté vztahy kvůli poskytování služeb a placení za ně. V březnu dokonce vyústily v zákaz vjezdu jeho spojů na Zvonařku, byť zakrátko odvolaný.

Dopravce na nádraží dodnes s jednou linkou zajíždí. „S novým vlastníkem chceme vést jednání a narovnat pokřivené vztahy, které způsobilo minulé vedení nádraží. Nechtěli s námi jednat a poslední dobou dělali nestandardní kroky, například našim subdodavatelům posílali faktury za porušování provozního řádu a podobné nesmysly," sdělil majitel United Buses Karel Bílý.

Větší využívání autobusů?

Podle ekonoma Pelce může pravděpodobná snaha nového majitele o lepší a kvalitnější nádraží vést k většímu využívání autobusů ze strany cestujících. „Ještě do nedávna měla Zvonařka punc odstrčeného skladiště, kam lidé moc nechodili, když nemuseli. Preferovali spíš i vlak oproti autobusu, byť tam bylo víc důvodů, včetně hůř průjezdné dálnice D1. To se trochu zlepšuje, bus má ve srovnání s vlakem i své výhody," podotkl odborník.

Tramvajový tunel v brněnských Bohunicích dva roky po zahájení stavby.
Tramvaje budou tišší. V novém ale bude pouze jedna z brněnských tratí

Změnu vlastníka mohou cestující podle Pelce vnímat jako velice pozitivní krok. „Protože je velmi málo pravděpodobné, že nechá nádraží nový majitel jen tak a bude čekat, že z něho něco vytěží," vysvětlil Pelc.