Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Blackout jako realita?

Elektrické přenosové sítě jsou propojenější, technické prvky přenosových soustav a jejich řízení sofistikovanější, komunikační a IT technologie přebírají funkce inženýrů a operátorů. Přesto jako bychom slovo blackout slyšeli stále častěji. Na konci března velmi intenzivně dokonce dvakrát: Amsterdam byl 27. března bez proudu dvě hodiny, jen o několik dní později – 31. března - pak na mnoho hodin prakticky celé Turecko

8.5.2015
SDÍLEJ:

Foto: Asset Media

Žijeme v části světa, kde je nepřetržitá dodávka energií, vody a komunikačního signálu samozřejmostí. Na těchto komoditách jsme zcela závislí. Poruchy v dodávce bereme jako osobní újmu a plošné výpadky bezmála jako národní katastrofu. Proto i zprávy o výpadcích mají takový ohlas ve společnosti.

Proč ale s tak masivní implementací nových technologií (napříč celým řetězcem od výroben elektřiny po přenos, distribuci a spotřebu) jsou plošné výpadky stále součástí reality i ve vyspělém světě?

Elektrizační soustava je pod stále se zvyšujícím tlakem. Sítě byly dimenzovány na prostý přenos energie od výrobce ke spotřebiteli, na omezené mezistátní obchodní transakce, resp. na mimořádné havarijní výpomoci. Liberalizace trhu s elektřinou v Evropě i ve světě však toto zcela popřela. Místo jedné vertikálně integrované společnosti, zodpovědné za celý řetězec od výroby po přenos, zde máme tisíce hráčů – výrobců, obchodníků i spekulantů, kteří celý proces optimalizují a hledají jakýkoliv prostor pro zisk. Stabilní dodávky z velkých elektrárenských bloků, na fosilní paliva nebo jaderné, jsou nahrazovány výrobou zcela závislou na větru a slunečním svitu. Propojení mezi státy byla původně motivována především vzájemnou výpomocí a optimálním využitím zdrojů, nikoliv jako platforma pro turbulentní obchodní aktivity. Mezistátní přenos elektřiny je přitom v EU z definice bezplatný. Obchodník za transport energie např. z Polska do Portugalska v případě volných kapacit nic neplatí. A rozsah současných elektrických sítí je jen o málo větší než koncem osmdesátých let. Výstavba nového vedení totiž stále častěji naráží na odpor občanů, kteří si nepřejí narušení krajinného rázu ve svém okolí. Skutečná realizace výstavby vedení tak trvá okolo 12 let, v některých případech povolovací procesy trvají v zemích Unie až celá desetiletí. Úsilí Evropské komise zkrátit a zjednodušit tento systém u liniových staveb je limitováno pouze do oblasti procesních pravidel národních administrativ.

Ze všech těchto důvodů jsou přenosové sítě využívány až na hranu svých možností. Aby systém mohl i přesto fungovat, je nutná především kvalitní spolupráce přenosových operátorů. V posledním desetiletí jsou smluvně vázáni dodržovat rigorózní technická pravidla provozu propojených soustav. Naprosto revoluční je informační otevřenost. V jednotlivých regionech vidí všichni operátoři, jaká je provozní situace u sousedů, a ve vzájemné kooperaci reagují na výsledky předpovědních modelů, které predikují přetížení v „úzkých místech".

ČEPS, a.s., provozovatel přenosové soustavy ČR, je plně a aktivně integrován do mezinárodních struktur (asociace provozovatelů přenosových soustav ENTSO-E, regionální technické struktury dispečinků TSC / TSCNET Services GmbH). Unijní vize řídit propojený dispečerský systém z jednoho centra je ambiciózním plánem, který však naráží na řadu technických a legislativních překážek. ČEPS na denní bázi koordinuje řízení přenosové soustavy jak na regionální platformě, tak bilaterálně se všemi svými sousedy, aby se předešlo kritickým situacím, které by mohly přerůst až do výpadků, resp. kolapsu soustavy.

KOMERČNÍ PREZENTACE

Autor: Asset Media

8.5.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
40 9

Komentář Kateřiny Perknerové: Chraňte si hrdla i majetek, parlament zasedá

Ilustrační foto
13

Od neděle se mohou na horách tvořit sněhové jazyky

Většina uchazečů o Hrad by pravomoci hlavy státu neposilovala

Pravomoci prezidenta jsou dostatečné, a ústavu proto není třeba měnit, shoduje se většina kandidátů na prezidenta republiky. Nesouhlasí tak s dřívějším názorem současného prezidenta Miloše Zemana. Někteří by přesto dílčí změny přivítali. Navrhují třeba odvolatelnost prezidenta občany, možnost zákonodárné iniciativy hlavy státu nebo zrušení pravomoci zastavit trestní stíhání. 

Mugabe odmítá odstoupit, lidé vyrazí do ulic podpořit armádní převrat

Mezinárodní pozorovatelé situace v Zimbabwe předpokládají, že její obyvatelé vyrazí v sobotu ve velkém počtu do ulic, aby podpořili nekrvavý vojenský převrat, k němuž v tomto týdnu došlo, a současně vyzvali zimbabwského prezidenta Roberta Mugabeho, aby konečně odstoupil.

Argentinské námořnictvo hledá ponorku se 44 lidmi, ztratila kontakt s pobřežím

Argentinské námořnictvo pátrá po jedné ze svých ponorek, která přestala odpovídat na signály z pobřežních plavidel. Naposled byla spatřena ve středu uprostřed zálivu svatého Jiří zhruba 432 kilometrů od východního pobřeží Argentiny. Na její palubě je nejméně 44 lidí.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT