Celozrnné pečivo - každý si může vybrat.Nepropadejme falešným mýtům!

Pečivo a chléb mají své zastoupení v našem jídelníčku již od nepaměti. Takřka ze všech stran se na nás valí informace a názory o cestě k obezitě dlážděné bílým pečivem. Některé zázračné diety dokonce doporučují konzumaci veškerého pečiva vynechat. Kde je tedy pravda?

Vždy je třeba znát základní informace, abychom si dokázali vytvořit svůj vlastní názor. V otázce zda pečivo ano či ne hraje zásadní roli výběr a v neposlední řadě i konzumované množství.

Věčný boj: Bílé versus vícezrnné a celozrnné

Bílé pečivo se vyrábí ze světlé, nejčastěji pšeničné mouky, která se připravuje semletím vnitřní části zrna. Zrno se tedy zbaví obalových částí, které obsahují velkou část vlákniny, minerálních látek a vitamínů. Bílé pečivo, ve srovnání s vícezrnným a celozrnným pečivem, obsahuje nejméně vlákniny, která příznivě působí na zažívání. Ne nadarmo se vláknině přezdívá "kartáč střev". 

Bílé pečivo je stravitelnější pro malé děti, protože ty ještě nemají dostatečně vyvinutý trávicí trakt. Nesvalujme vinu na bílé pečivo, že se po něm tloustne. Pečivo obecně obsahuje dobře dostupnou energii, která pokud není využita, ukládá se v podobě tuku.

Vícezrnné pečivo nebo chléb musí z celkového množství mlýnských výrobků v těstě, tj. hmotnosti všech mouk, krupice, vloček atd.), obsahovat alespoň 5 % jiných obilovin než pšenice a žita, dále luštěnin nebo olejnin. Převážnou část výrobku tedy stále tvoří většinou pšeničná nebo žitná mouka. Podíl přidaných obilovin nebo olejnin zvyšuje nutriční hodnotu pečiva.

Celozrnné pečivo nebo chléb musí splňovat tu podmínku, že alespoň 80% v těstě použité mouky (nebo více druhů mouk) je mouka celozrnná.

Celozrnná mouka se vyrábí semletím celého zrna včetně obalové vrstvy a klíčku. Celozrnné pečivo tedy nemusí ve střídě obsahovat celá zrnka obilí, ale musí být vyrobeno z celozrnné mouky. Celozrnné pečivo má vyšší obsah vlákniny, vitamínů i minerálních látek než bílé pečivo. Celozrnné pečivo je z hlediska správné výživy vhodnější, protože obsahuje více vlákniny. Jeho energetická hodnota je ale shodná s běžným pečivem.Celozrnné pečivo - každý si může vybrat.

Zkuste kvalitní a chutné pečivo

Neomezujme se, jezme co nám chutná, ale s rozumem. Přiměřené množství pečiva je vhodnou součástí každodenního jídelníčku a pro každého z nás je vhodná jiná kombinace pečiva.

Pokud ale hledáte pečivo s vyšším zdravotním benefitem, které má být kvalitní a chutné, zkuste celozrnné pečivo pod značkou Ceres Pro.

Chcete vědět víc a pochutnat si? Najděte si výrobky pod značkou Ceres Pro na www.cerespro.cz

Komerční prezentace