Vznikl na motivy stejnojmenného románu Martina Vopěnky a je osobitým příspěvkem k tématu ohrožené přírody i rodinných vztahů. Převést knižní předlohu na plátno, aniž by cestou zmizelo to podstatné, je vždycky ošidný úkol. Ve filmové verzi Dana Svátka se to daří jen částečně, útržkovitost vyprávění mírně ruší a diváckému soustředění škodí nevyrovnané herecké výkony.

Paradoxně si lépe než dospělí vedou děti, jimž dominují Anežka Novotná (dcera Davida Novotného) a Kryštof Svátek (mladší z režisérových synů obsazených ve filmu) v roli Samuela. O poznání horší jsou výkony dospělých, kterým většinu času nesedí lehce přepjatá poloha těch „zlých“. Čestnou výjimku tvoří přesvědčivá Pavla Tomicová, která navrch pobaví etudou chaotické řidičky, a rodiče v podání Tomáše Měcháčka a Petry Bučkové (kteří ovšem většinu filmu „prospí“).

Rodinka
Bratři Svátkovi: Na herectví je nejtěžší vyjít se všemi na place. A taky brečení

Na cestě za „osvobozením“ a vlastním dozráním potkávají hrdinové nejrůznější partičky a individua vystavující hlasitě na odiv svá ega a fyzickou převahu, jeví se ale mírně nepřehledně. Z této dystopické sebranky odkazující na obdobné zahraniční žánrovky straní autoři asi nejvíce skupině blížící se ezoterikům.

Tísnivá atmosféra zpustlých měst, zátiší rozpadlých kamenných trosek a melancholie krajiny včetně záběrů z dronů ovšem funguje na jedničku. Stejně jako přirozeně budované situace – hošík putující krajem, úzkost v autě, které odváží děti neznámo kam, nebo děti přitulené ke spícím rodičům, jejichž nehybné paže si obtočí alespoň kolem ramen. Tyhle okamžiky mají větší emotivní výpověď než uměle pašované výkřiky „mám tě rád, tati!“.

Kryštof (Adam Svátek)
TRAILER: Spící město. Když rodiče záhadně usnou, děti musí bojovat o přežití

Obrazové záběry Jakuba Šimůnka jsou v souladu s tísnivou náladou příběhu, do větší akce se ale režisér nepouští, což je s ohledem na dětské diváky možná škoda.

Hra na trochu jinou katastrofu s reálnými pandemickými dozvuky za zdmi kin je tedy asi nejúčinnější v otázce, kterou se film snaží klást: dokázaly by děti přežít v krizi bez nás? Pokud ji ovšem adresáti z filmu vyčtou.