O její stavbě se mluví už léta, nyní je opět o něco blíž. „Vypsali jsme výběrové řízení na přípravnou dokumentaci. Zpracování záměru projektu a přípravné dokumentace včetně územního rozhodnutí předpokládáme do konce letošního roku, zpracování samotného projektu stavby v roce 2017," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Stavět se má v letech 2018 až 2020.

Projekt má zajistit pohodlné přímé napojení Boskovic jako obce s rozšířenou působností na Brno. Bude obnášet stavbu nového elektrifikovaného úseku trati mezi Lhotou Rapotinou a Boskovicemi. „Starší lidé a ti, kdo necestují pravidelně, mívají z přestupů obavy, ti to asi přivítají. Já tento záměr vnímám hlavně jako vyhozené peníze. Přestup mě neobtěžuje, ani když cestuji s velkými batohy. Novinka má ušetřit deset minut. To také není tak zásadní časový rozdíl," uvedla Ludmila Dobrozemská z Boskovic.

Náklady na stavbu se podle předběžných odhadů pohybují kolem jedné miliardy a sto padesáti milionů korun. „Kolik to doopravdy bude, to nám však zodpoví právě až zpracovaný záměr projektu," dodal Marek Illiaš.

Na Boskovice bude navázán přestupní uzel. „Zvýší se tak prestiž města. A cestovní doba mezi Boskovicemi a Brnem se zkrátí až o deset minut. Zároveň bude zmodernizovaná celá železniční síť a nádraží v Boskovicích. Včetně protihlukových opatření," uvedla boskovická starostka Hana Nedomová. Ta upozornila, že stavba je v režii Správy železniční dopravní cesty a Boskovice budou pouze účastníkem řízení.

Pozitivem přeložky trati má být i zrušení dvou železničních přejezdů mezi Boskovicemi a Lhotou Rapotinou. Zároveň s boskovickou spojkou totiž plánuje Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje stavbu přilehlého úseku nové silnice spojující Boskovice a Blansko. „Příprava této etapy ale bude komplikovanější, problémem jsou oba přejezdy. Čekají nás tak i jednání se Správou železniční dopravní cesty," uvedla před časem za blanenské silničáře Eva Zouharová.

Memorandum, které dalo výstavbě a modernizaci trati zelenou, schválila Rada Jihomoravského kraje v červnu 2014. „Celý projekt považuji za ekonomický nesmysl. Přidaná hodnota této stavby je podle mě velmi malá. A mám obavu, že začne klesat význam uzlu ve Skalici. V důsledku toho zde bude zastavovat i méně rychlíků – dnešní status quo se může výrazně změnit," vyjádřil nesouhlas s nákladným záměrem starosta Lhoty Rapotiny Michal Sedlák.

A to i přesto, že Lhota Rapotina získá svou železniční zastávku. „Využívat ji však budou nejspíš jen jednotlivci pro některé cesty do Brna, do práce a do škol. Pokud nebudou z různých důvodů jezdit autem. Za nákupy také vlakem nepojedete. Pro cesty do Blanska nebo Boskovic zůstane prioritou i nadále autobus, protože autobusová zastávka je uprostřed vsi," pokračoval Michal Sedlák. Ta železniční vyroste nejspíš půl kilometru za obcí směrem ke Skalici nad Svitavou.

Žádné přípravy zatím ve Lhotě Rapotině nezaznamenali. „Boskovickou spojku máme v územním plánu, ale nikdo s námi o ní nemluví. Jsem starostou druhé období a za tu dobu nebylo jediné jednání," dodal Sedlák. Podle jeho slov nikdo zatím neoslovil ani vlastníky pozemků, přes které trať povede. Totéž se týká i pozemků obce.

Boskovickou spojkou je označován zhruba dvoukilometrový úsek železniční trati, který propojí hlavní tah z Brna na Českou Třebovou. Jednání se o ní s různou intenzitou vedou už řadu let. Například studie označovaná podle jejího zpracovatele Rybákova je z července 2007. Podle ní by byla stavba spojky těsně před dokončením. Překážkou se staly peníze, které kraj nedokázal uvolnit. Záměr však podpořil v roce 2014 podpisem memoranda. Před rokem komise ministerstva dopravy vybrala ze čtyř připravených výslednou variantu koridoru boskovické spojky. Následovala studie proveditelnosti a příprava dokumentace pokračuje.