Do konce března. To byl termín, do kterého krajský radní Jaroslav Pospíšil slíbil předložit obcím z Hustopečska konkrétní návrhy k obnovení přímého autobusového spojení z Hustopečí do Brna. Ani ve druhé polovině dubna ale zatím nemají starostové o nabídce Jihomoravského kraje jasno.

„Původní termín byl opravdu do konce března. Pak jsme se ale dohodli, že počkáme až na středeční zasedání mikroregionu v Hustopečích,“ vysvětlil několikatýdenní zdržení starosta Velkých Němčic František Smetana.

Přímé autobusové spojení ztratily Hustopeče poté, co se i na Břeclavsko rozšířil Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Od konce roku 2008 musejí lidé při cestě do Brna přestupovat v Židlochovicích, kde stále chybí odpovídající zázemí.

„Kamenem úrazu je čekání při přestupech. Zrovna minulý týden pršelo, my jsme stáli na dešti a autobus čekal opodál. Je to hrůza. Přímý spoj z Hustopečí by byl mnohem lepší. Rozhodně bych to přivítala a určitě nejsem jediná,“ myslí si například Jiřina Luklová, která za prací každý den dojíždí do Brna.

Podobně nespokojené hlasy jsou zejména v Hustopečích slyšet neustále. „Lidé si na jedné straně sice zvykli, ale to neznamená, že se se současným stavem smířili. Nesouhlasné reakce a konkrétní podněty na změnu dostáváme od lidí na radnici pořád,“ potvrdil hustopečský starosta Luboš Kuchynka.

„Znovuobnovení přímého spojení bude stěžejní bod jednání míkroregionu. Přítomný by měl být radní Pospíšil i zástupce Kordisu. Počkáme, co nám předloží. Konkrétně ve Velkých Němčicích by přímý autobusový spoj z Hustopečí do Brna přivítali všichni,“ je přesvědčený také Smetana.

Kuchynka už dokonce zaslechl, že aktivity na kraji směřují ke kýženému výsledku. „Slyšel jsem, že už začala jednání s Borsem o zavedení přímého komerčního spoje po dálnici z Hustopečí do Brna. Ale nic bližšího zatím nevím,“ krčil rameny starosta, který netrpělivě čeká na výsledky středečního jednání.

„Měl–li by to být jen jeden spoj, nic to neřeší. Dobré by byly tři párové spoje dopoledne a tři odpoledne, aby se lidé měli dostat jak do práce nebo do školy i zpátky domů. To je naše přání,“ poodkryl starosta Hustopečí karty.

Naproti tomu představitelé kraje ani společnosti Kordis, která má integrovaný dopravní systém na starosti, nechtějí před středečním jednáním předem nic prozrazovat.

„Tato otázka není dosud uzavřena,“ reagoval na otázky Břeclavského deníku jednatel a ředitel společnosti Kordis Jaromír Holec.

„Nebudu říkat nic dopředu do novin, to by nebylo fér,“ napodobil ho radní Jaroslav Pospíšil, který má na starosti veřejnou dopravu v kraji.

Ve hře jsou také další zájmy. Právě Hustopečští totiž jako jedni z mála neodsouhlasili do integrovaného systému padesátikorunový příspěvek na občana a rok. Stejně se zachovali například i Křepičtí.