Výstavba nového terminálu je podle pardubických radních prvním krokem a důležitou pobídkou při navazování spolupráce s dopravci.

„Již v roce 2008, kdy byl zprovozněn terminál vybudovaný z bývalé vojenské jídelny, se jasně hovořilo o tom, že jde o provizorní řešení a rozvoj letiště se neobejde bez nové odbavovací haly. O čtyři roky později, když se na letišti budovalo nové technické zázemí, byla odbavovací hala akcionáři vnímána jako logické pokračování modernizace letiště. Když v roce 2014 akcionáři rozhodli o výstavbě nového terminálu, bylo to tedy naprosto logické a pragmatické rozhodnutí," prohlásil náměstek primátora Jan Řehounek, zastupující v představenstvu společnosti EBA majoritního vlastníka – město Pardubice.

Naprostá nutnost

Výstavbu terminálů vnímá nejen Řehounek jako naprostou nutnost. Pokud by nyní v Pardubicích přistála dvě dopravní letadla, současná hala nebude schopná pojmout cestující z těchto letů.

„Pokud nechceme zahodit potenciál, který má letiště nejen pro město, ale pro celý region, musíme udělat vše pro výstavbu terminálu. Proto také představenstvo společnosti v závěru loňského roku rozhodlo o vypsání výběrového řízení na dodavatele stavby terminálu s tím, že stavbu je třeba zahájit co nejrychleji," dodal náměstek primátora.

Nový terminál by mohl stát až 300 milionů korun a krajští politici projekt s ohledem na špatné výsledky letiště v posledním roce považují za ekonomicky riskantní. Náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek proto požaduje zlevnění stavby.

Zastavit tendr

Dušek navrhuje současné výběrové řízení zastavit, projekt přepracovat a snížit horní hranici ceny. Chystá se další jednání rad města a kraje. A na něm může být pořádně dusno, protože náměstek hejtmana zmínil možnost, že kraj může v extrémním případě i odejít ze společnosti EBA.

„Zřejmě by mohla být na stole otázka, zda má být Pardubický kraj přítěží v rozletu města Pardubice a mohlo by přijít řešení, že bychom poskytli městu svůj podíl, ať se pak rozhoduje bez jakýchkoliv omezení a ať tam klidně proinvestuje celé miliardy," řekl Jaromír Dušek.

Ten si nedávno prohlédl například letiště v Popradu a je přesvědčen, že se plnohodnotné letiště dá postavit za významně méně peněz než současných 300 milionů korun. Nutnost výstavby nového terminálu přitom ale nezpochybňuje.
Předsedovi představenstva společnosti EBA a pardubickému zastupiteli Pavlu Svobodovi se ovšem plán výrazných úspor na stavbě terminálu nelíbí.

„Byl bych nerad, kdybychom hledali úsporu za každou cenu a neviděli, že v horizontu několika desítek let uděláme za několikamilionovou úsporu miliardové škody," podotkl Pavel Svoboda.
Poukazuje i na to, že přepracování stávajícího projektu by mohlo výstavbu až o několik let zdržet.