„Budeme se stejně jako v průběhu celého tendru řídit dikcí zákona a obálky neotevřeme. Každopádně tím tendr nekončí, pouze je pozastaven," řekl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Karel Janeček.

Podle mluvčí kraje Martiny Götzové rozhodnutí ÚOHS neobsahuje věcné odůvodnění, takže kraj v současné době neví, co úřad k tomuto předběžnému opatření vedlo. K přijetí stanoviska a dalšího plánu postupu musí tyto informace zjistit.

Kraj tento krok antimonopolního úřadu překvapil. „První stanovisko ÚOHS z konce února letošního roku říkalo, že náš tendr je v pořádku a může pokračovat. Před 14 dny nám zakázal podepsat smlouvu s případným vítězem, ale o zákazu otevřít obálky vůbec nebyla řeč. Nově vzniklou situaci analyzujeme," komentoval rozhodnutí úřadu Karel Janeček. Na dokončení tendru závisí poskytování dopravní obslužnosti kraje v letech 2017 až 2026.

Proti tendru už od prosince vystupují odbory, kterým vadil systém odměňování řidičů, jejich penalizace a měly i další výhrady. Kraj odmítl tendr zrušit, ale v polovině ledna změnil zadávací dokumentaci.  Odboráři však minulý týden oznámili, že podle zadávacích podmínek by řidiči některých spojů museli překračovat povolenou rychlost, protože jinak by nepřijeli na zastávky včas. Proto i nadále žádají zastavení soutěže a nově ještě odstoupení radního pro dopravu Karla Janečka.

Odbory se kvůli tendru dvakrát obrátily i na antimonopolní úřad. ÚOHS ani jeden podnět neuznal, ale pak začal soutěž prověřovat ještě potřetí, tentokrát z vlastní iniciativy,  protože v zakázce našel pochybení.