Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusy budoucnosti ušetří palivo i emise

Výkyvy v cenách ropy a snaha snižovat emise skleníkových plynů mění dosavadní podobu autobusů.

26.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Dalibor Dostál

Společnost Irisbus Iveco, která vyrábí rovněž ve Vysokém Mýtě, představila letos prototyp hybridního autobusu nazvaný Hynovis Concept. Díky několika technologickým inovacím pojme o osm procent více cestujících při současném snížení hmotnosti o jednu tunu.

„Tento přístup je jedinečný, protože charakteristickým rysem většiny projektů hybridních autobusů v dnešní době předkládaných je významný růst hmotnosti vozidel, čímž se snižuje jejich kapacita přepravy osob,“ uvedl Peter Šovčík, mediální zástupce výrobce autobusů.

Hybridní motor přitom snižuje spotřebu nafty a emise CO2 o 30 procent a emise oxidů dusíku o 50 procent. Autobus slibuje cestujícím i větší pohodlí. Snížené pneumatiky na dvojité přední nápravě totiž umožňují rozšířit uličku mezi sedadly z 0,9 metru na 1,2 metru.

„To usnadňuje pohyb cestujících a zrychluje jejich nástup a výstup,“ dodal Šovčík.

Zájem o CNG roste

Iribus Iveco patří ke špičce také ve výrobě autobusů na zemní plyn – CNG. Od roku 1991 jich firma vyrobila na čtyři tisíce. Zatímco v roce 2000 prodala sotva 300 plynových autobusů, od roku 2006 už prodeje atakují ročně hranici 1000 autobusů s pohonem CNG.

Konkurenční společnost Scania již loni představila hybridní autobus, který je schopen jezdit na etanol, plyn i naftu. Podle výrobce ušetří až 25 procent paliva.

Také skandinávský výrobce se zaměřil na zvýšení kapacity svého šetrného vozu.

„Díky uložení kol v rozích je autobus v celé své ploše nízkopodlažní, a tak má tento desetimetrový stroj možnost pojmout stejné množství cestujících, jako klasický dvanáctimetrový,“ popsal velkou výhodu Zdeněk Abraham, obchodní ředitel divize autobusů Scania CER.

Především kvůli rostoucím problémům se znečištěným ovzduším se v Česku stále více prosazují ekologické autobusy na zemní plyn. „CNG autobusy splňují emisní limity hluboko pod emisními normami, zejména v oblasti emisí pevných částic, které jsou pro velkoměsta největším problémem. CNG autobusy nepotřebují žádná dodatečná zařízení, aby byl jejich provoz ekologický,“ řekl Josef Jeleček, generální ředitel společnosti Tedom, která patří mezi výrobce autobusů na CNG.

Šetrný a levnější

Špatná kvalita ovzduší je největším problémem českého životního prostředí. Limity výskytu drobných prachových částic jsou překročené na třetině území Česka, kde žije více než 62 procent populace. Týká se to zejména oblasti Prahy, Ostravy a Brna.

„U řidičů pražské městské hromadné dopravy bylo pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečištěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů,“ řekl Radim Šrám z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.

Kromě šetrnosti k životnímu prostředí je výhodou CNG také jeho nižší cena. Ta je v porovnání s naftou a zemním plynem poloviční.

Nyní jezdí v Česku 217 autobusů na zemní plyn. Během dvou let by mělo přibýt přinejmenším dalších 200 těchto ekologických vozidel.

Na nový nízkopodlažní CNG autobus pro veřejnou linkovou dopravu lze získat až 1,8 milionu korun, na nízkopodlažní CNG autobus pro MHD až 2,6 milionu korun.

Ve světě je tento čistý pohon autobusů mnohem rozšířenější. Jen americké město Los Angeles si objednalo do roku 2010 na tisíc autobusů na plyn. Hlavní město Turecka Ankara si letos objednalo 500 CNG autobusů od společnosti MAN, dalších 135 míří do nizozemského Haagu.

Počet autobusů na CNG v Česku

Město/počet autobusů na CNG

Havířov/31

Ústí nad Labem, Litoměřice, Frýdlant, Teplice, Prunéřov, Louny, Žatec/60

Semily, Jemnice, Jičín/13

Česká Lípa/31

Prostějov/35

Liberec/9

Trutnov, Janské Lázně, Stará Paka/9

Znojmo/6

Tábor/6

Plzeň, Stříbro/5

Karlovy Vary/8

Jeseník/3

Praha/1

celkem: 217

Zdroj: ČPU

Autor: Dalibor Dostál

26.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mráz na podzim. Ilustrační foto.
3

Následující čtyři týdny budou teplotně mírně nadprůměrné

Kandidáti na prezidenta
18 16

Většina uchazečů o Hrad by pravomoci hlavy státu neposilovala

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Mohutný požár se snad obešel bez zranění. To je zřejmě jediná příznivá zpráva spojená s řáděním plamenů, které v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčuje hustý tým valící se ze střechy, jímž probleskují plameny.

Zimbabwe slaví, že Mugabe padne, ten ale odstoupit nechce

/VIDEO/ Tisíce Zimbabwanů vyšli do ulic hlavního města Harare, aby oslavili armádu, která odstavila prezidenta Roberta Mugabeho, a současně vyzvali třiadevadesátiletého diktátora, aby konečně rezignoval. Ten ale stále odmítá podobné prosby vyslyšet.

Argentinské námořnictvo hledá ponorku se 44 lidmi, ztratila kontakt s pobřežím

Argentinské námořnictvo pátrá po jedné ze svých ponorek, která přestala odpovídat na signály z pobřežních plavidel. Naposled byla spatřena ve středu uprostřed zálivu svatého Jiří zhruba 432 kilometrů od východního pobřeží Argentiny. Na její palubě je nejméně 44 lidí.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Cyklista pomohl policistům, když zadržel utíkajícího muže

Zajímavou honičku mohli sledovat lidé v sobotu před polednem v centru Havířova. Policistům tam v dopadení utíkajícího podezřelého muže vydatně pomohl cyklista. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT