Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koupě ojetiny: Jak zkontrolovat VIN kód

Druhý díl seriálu o koupi ojetého vozu radí: Prohlédněte si velmi pečlivě jak veškeré doklady, tak vozidlo samotné. Sebemenší nesrovnalost může být varováním, že automobil nemá čistou minulost.

17.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Při pořizování ojetého vozu je rozhodující nejen jeho technický stav, ale i veškeré záznamy o dokladech. Důležité je také to, zda nebylo manipulováno s VIN kódem, tedy jakýmsi rodným číslem automobilu. Jedná se o číslo karoserie, které má každé auto jedinečné. Dá se z něj vyčíst nejen typ vozu, ale i to, kdy a kde byl vyroben, často dokonce i v jaké výbavě a barvě.

Čtěte velmi pozorně

Údaje v technickém průkazu se musejí shodovat s údaji v osvědčení o technickém průkazu (takzvaném malém techničáku) a samozřejmě s vozem samotným. Přitom jen malá odchylka může ukazovat na velký podvod.

Znám je například případ řidiče, který si pořídil starší Ford Sierra a několik let s ním spokojeně jezdil. Teprve když ho sám chtěl prodat, nový zájemce o vůz si všiml, že jde o pětidveřový automobil typu liftback, ale v dokladech je veden jako čtyřdveřový sedan.

Nakonec se ukázalo, že auto pochází z dovozu a v České republice pro něj dovozce zakoupil doklady a identifikační znaky důkladně předělal. Že bylo VIN číslo vyříznuto a nahrazeno jiným, zjistil překvapený majitel až po odstranění koberce (VIN kód je u fordů pod sedadlem předního spolujezdce).

Nekalé praktiky

V době, kdy platilo pro import ojetin ze zahraničí omezení, podle nějž vůz nesměl být starší než osm let, využívali někteří dovozci svých dobrých kontaktů na stanice technické kontroly.

Pověřené stanice technické kontroly totiž mohou vyrazit nový VIN, pokud je ten původní nečitelný, například po poškození při dopravní nehodě nebo následkem koroze. Nové číslo má být přitom shodné s tím původním.

V praxi se ale mnoho dovozců se známými kontrolory domluvilo a ti jim na vůz vyrazili VIN podle dokladů, které patřily ke zcela jinému vozu.
Auto mohlo být poté okamžitě uvedeno do provozu a v technickém průkazu přibyla například věta: „Obnova původního VIN, vyraženo náhradní technologií na PP podběh“ (PP znamená pravý přední).

Takto „legalizovaný“ dovoz je velmi rizikový. Jednak jde o podvod, jednak mohou nastat velké potíže při cestování do zahraničí. Policie jiných států totiž většinou nemá pochopení pro tuto českou specialitu.

Proto se důrazně doporučuje pořizovat automobil jedině s originálním VIN číslem. Tomáš Pánek, majitel autobazaru Extra Motor, nabádá: „Zkontrolujte dobře okolí VIN, zda nebyl vyříznut a nahrazen jiným. Někteří výkupčí v bazarech udělají přes číslo rýhu klíčem – v případě, že by byl pod lakem kyt či jiná barva, měli by to tímto způsobem odhalit.“

Co ještě prověřit?

Prodejce dané značky by také měl být schopen určitě podle VIN čísla skutečné stáří vozu, které je pak možné porovnat s údaji v dokladech. Do českého technického průkazu se však zapisuje nikoli datum výroby, nýbrž uvedení do provozu, takže skutečné stáří automobilu může být o rok vyšší. Pokud tedy bude v technickém průkazu uveden rok 1999 a podle VIN jde o rok 1998, je to v pořádku, kdyby ale v TP byl rok 1997, jde jasně o podvodnou manipulaci s údaji o vozidle.

Podle Petra Vaněčka, ředitele výkupu AAA AUTO, je možné zjistit stáří vozidla i jinak: „Na plastových dílech v motorovém prostoru, na sklech i bezpečnostních pásech najdete datum výroby. To by nemělo být o víc než rok, maximálně dva starší než datum uvedené v technickém průkazu. Je totiž možné, že daný díl ležel nějakou dobu na skladě, než jej výrobce skutečně použil.“ V technickém průkazu musejí být zapsány všechny změny, které byly na autě provedeny. Kromě VIN čísla musí souhlasit i číslo motoru. Pokud není číselný údaj k dispozici, zkontrolujte typ motoru. Ten musí bezpodmínečně souhlasit.

„Při výměně pohonné jednotky se smí použít jedině stejný typ motoru, proto je vždy přesně popsán v dokladech. Uvádět jeho číslo už ale povinné není,“ vysvětluje Tomáš Pánek.

„Žádné přepisování není v dokladech dovoleno, každou změnu musí stvrdit úředník kulatým razítkem,“ doplňuje Petr Vaněček a dodává: „Největší riziko je kupovat ojetinu z dovozu. Některé jsou omlazené, jiné mohou mít zfalšované identifikátory.“

MILAN JIROUŠ
časopis Svět motorů

17.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Setkání studentů s prezidentskými kandidáty
16

Respektovali byste premiéra? Studenti se ptali adeptů o prezidentský post

Oslavy v ulicích hlavního města Zimbabwe Harare
7 7

Zimbabwe slaví, diktátor Mugabe rezignoval po 37 letech

Kandidáti odsoudili útok na děti z Teplic. Být táta, nařežu vám, řekl Topolánek

/VIDEO/ Jasný vzkaz vyslali uchazeči o Hrad těm, kdo se ohavně strefovali do prvňáčků ZŠ Plynárenská v Teplicích. „Kdybych byl táta, tak vám nařežu,“ řekl v debatě Deníku Mirek Topolánek.

Primátorská rezidence skrývá luxusní prostory. Žil zde však jen jeden primátor

Rezidence primátora hlavního města Praha vznikla v nové budově Ústřední knihovny ve 20. letech minulého století. Kromě jednoho primátora, Karla Baxy, ji však všichni ostatní primátoři užívali pouze jako reprezentační prostory. Secesní a art deco interiér rezidence bude ve středu hostit hejtmanské setkání s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO). Mluvit se bude o plnění koaličního programu pražské vlády, dopravě a kompetenci hlavního města v porovnání s městskými částmi. 

Zásadní reformu vzdělávání brzdí i rodiče, shodli se odborníci

Zásadní reformu vzdělávacího systému brzdí kromě nedostatku peněz ve školství i postoj rodičů, kteří od škol očekávají klasické metody výuky. Shodli se na tom školští odborníci v diskuzi na dnešní konferenci Perpetuum. Lidé si podle nich neuvědomují, že tématika školství souvisí s budoucí prosperitou země a ovlivní kvalitu života jejich dětí. 

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Herec Sacha Baron Cohen, představitel hlavní role ve filmu Borat, se nabídl zaplatit pokutu za české turisty, které minulý týden v Kazachstánu zadržela místní policie. Vadilo jí, že se na náměstí v Astaně chtěli vyfotit v boratovských plavkách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT