Mezinárodní zkratka pro pohon na zemní plyn (CNG) není ve světě nic nového. Například v Německu už jsou v několika městech celé taxikářské flotily. V Česku se zatím objevilo pár vlaštovek především v městské autobusové dopravě. Fiat Multipla ve variantě s pohonem na zemní plyn není nejlevnější z nabízených verzí. Naopak. Cenově patří na vršek fiatovského ceníku.

Vyplývá to z ceny přestavby na plynový pohon, přičemž úprava na zemní plyn je ještě o poznání dražší než na již zlidovělý propan-butan zvaný LPG. Vedle finanční náročnosti je zapotřebí připomenout, že nádrže na zemní pln jsou náročnější na prostor než LPG nebo benzin. U vozu o rozměrech Multiply ovšem ani tento handicap nebyl dost závažný, aby omezil například vnitřní prostor.

Obava z nedostatku příležitostí natankovat zemní plyn už dnes není zcela na místě – jednak proto, že prakticky všechna krajská města tanky s prodejem CNG mají a jednak testovaný Fiat Multipla měl jak nádrže na plyn, tak i nádrž na benzin. Cena za kilogram zemního plynu se pohybuje mezi 20 a 26 korunami.

Při praktické jízdě bez jakékoliv přehnané snahy o úsporu se vůz spokojil s palivovými náklady na jeden ujetý kilometr za zhruba 1,20 až 1,30 Kč.
Dojezd na plyn měla Multipla zhruba 400 kilometrů a podobnou trať dokázala ujet i na záložní benzinovou zásobu.

Paliva lze mezi sebou volit jediným tlačítkem a na benzin se z plynu přepojí při dosažení minima v tlakovém tanku automaticky a bez „zakuckání“.

Klidná jízda

Vedle dobrého pocitu z nezvykle ekologické jízdy si řidič Fiatu Multipla užije i další pěkné momenty vozu: jízdní vlastnosti jsou překvapivě pozitivní díky jistotě držení stopy, výhledu z vozu a přesnosti řízení.

Multiplu s agregátem 1.6 litru benzin/plyn je zbytečné nutit do sportovního chování na silnici, naopak stabilní klidná jízda vlídná ke spolucestujícím je jí vlastní. K tomu lze navíc přičíst velmi slušný komfort sedadel, minimální boční náklon a příjemně naladěné pérování.

JAN RÝDL