Dnes můžete na silnici potkat automobily využívající nejrůznější druhy pohonu. Kromě běžných benzinových či dieselových vozů jezdí automobily na LPG, CNG (zemní plyn), ale i na palivo E85, což je kombinace etanolu a benzinu. Výsledkem je snížení emisí škodlivin, ale i finanční úspora.

Test prokázal kvalitu

Japonské automobilky ale před několika lety přišly s novým hybridním pohonem, tedy kombinací benzinového agregátu a elektromotoru. Prémiová značka Lexus patřící pod křídla Toyoty má za sebou už patnáct let vývoje tohoto pohonu. Kam za tu dobu výrobce dospěl, jsme se přesvědčili při testování největšího modelu LS 600h.

Luxusní automobil s cenou začínající na 2 894 000 korun lze pořídit i v dražší prodloužené verzi Long, či naopak levnější (LS 460), vybavené pouze benzinovým motorem (od 2 399 000 korun).

Právě ta nám může dobře posloužit pro srovnání provozních nákladů. Kromě modelu LS nabízí Lexus ještě další dva vozy s hybridním pohonem a to sedan GS a SUV RX. Ale zpět k „el-esu.“

Srdcem vozu je zážehový osmiválec o objemu pět litrů a výkonu 290 kW. S limuzínou vážící přes dvě tuny mu vypomáhá elektromotor disponující neuvěřitelným výkonem 165 kW. Celé hybridní ústrojí pracující s osmistupňovou automatickou převodovkou dokáže vyprodukovat maximální výkon 327 kW, tedy 445 koní.

Maximální rychlost automobilu je elektronicky omezena na 250 kilometrů za hodinu, což je dnes běžná praxe. Zrychlení z 0 na 100 km/h vůz zvládá za 6,3 sekundy, to je s přihlédnutím k jeho váze fantastické. Poháněna jsou všechna kola.

Spotřeba ve městě klesla

Až neuvěřitelně působí spotřeba, na které se podepsal hybridní systém pohonu. Platí zejména ve městě, kde automobil využívá elektromotor ve větší míře. Spotřeba paliva i produkce výfukových plynů se rapidně snižuje.

Podle údajů výrobce si Lexus LS 600h řekne v průměru o 11,3 litru benzinu v městském provozu a rovných 8 při jízdě mimo město. Čistě benzinový model LS 460 s osmiválcem o menším objemu 4,6 litru spotřebuje ve městě dokonce o 5,2 litru více.

Mimo něj je rozdíl zanedbatelný, protože ve vysoké rychlosti se dostane elektromotor hybridu ke slovu jen výjimečně. Kombinovaná spotřeba modelu LS 600h činí 9,3 l/100 km (u benzinového LS 460 11,1 litru). Námi naměřené hodnoty jsou však ještě lepší. Při jízdě s lehkou nohou na plynu jsme dosáhli spotřeby pouhých 9,5 litru v městských ulicích, kombinovaná spotřeba automobilu pak byla jen 8,4 litru.

Hodně záleží na jízdním stylu, pomalejší rozjezdy a nižší rychlost či ustálená rychlost dávají větší prostor elektromotoru, který výrazně šetří palivo. Ve městě tak jde jezdit s jeho převahou nad zážehovým pohonem.

Centrálně umístěný displej

Baterie hybridního pohonu jsou ukryty za zadními sedadly, což znamená určitý zápor proti benzinové verzi. Ta má totiž zavazadelník o objemu 505 litrů, model LS 600h nabídne jen 325 litrů.

O stavu baterií, jejich dobíjení či aktuálním pohonu řidiče informuje centrálně umístěný displej na palubní desce. Graficky se zde zobrazuje, jaký pohon vůz aktuálně využívá, tedy zda jede výhradně pomocí elektromotoru, nebo jestli je automobil poháněn benzinovým agregátem, případně kombinovaným pohonem.

Baterie se dobíjejí vždy, když automobil využívá benzinový motor, řidič nešlape na plyn, nebo brzdí. Co tedy brání většímu rozmachu hybridního pohonu? Především výrobní náklady, nezanedbatelné jsou i prostorové nároky a nárůst hmotnosti.

Akustické upozornění řidiče

Jednu z mnoha jeho výhod představuje absolutní bezhlučnost. V interiéru je ticho jako v kostele a pokud vůz jede jen na elektromotor, ani neuslyšíte, že kolem vás projíždí. Ovladatelnost vozu je výborná, potěší i funkce automatického parkování.

Lexus si naměří prostor pro zajetí do řady a pak provede potřebný manévr, řidič přitom nemusí sáhnout na volant, jen přibrzďuje. Ocenit musíme i přednárazový systém. Ten dokáže aktivně pomoci řešit krizové situace například samočinným brzděním (radar za maskou vozu detekuje překážku) nebo akustickým upozorněním řidiče, když se nevěnuje řízení či usíná (pomocí interiérové kamery).

Zadní kamera zase umí rozpoznat blížící se vůz a těsně před nárazem dát pokyn k utažení bezpečnostních pásů a posunu hlavových opěrek dopředu.

Lexus LS 600h

Typ motoru: zážehový osmiválec a elektromotor
Objem motoru: 4969 cm krychlových
Největší výkon zážehového motoru: 290 kW při 6400 ot/min
Největší točivý moment zážehového motoru: 520 Nm při 4000 ot/min
Největší výkon elektromotoru: 165 kW
Největší točivý moment elektromotoru: 300 Nm
Maximální výkon hybridního systému: 327 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,3 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Kombinovaná spotřeba paliva: 9,3 l/100 km

MILAN JIROUŠ