Ačkoliv v hledáčku specialistů je několik sporných momentů současné právní úpravy, nejvíce se mluví o „osobě blízké“. Jedno je již jisté: oblíbené alibi řidičů páchajících přestupky zmizí.

Podle expertů se změny nejvíce dotknou šesti ustanovení. Největší rozruch je kolem způsobu odstranění „osoby blízké“ ze zákona tak, aby už se řidiči nemohli masivně vymlouvat, že řídil příbuzný, jehož nechtějí vystavit postihu.

Veřejným tajemstvím přitom je, že dnes jsou správní orgány zavaleny nejen přestupky k vyřešení, ale na druhé straně zároveň také odmítavým přístupem řidičů právě s odkazem na „osobu blízkou“. Na ministerstvu nyní spolu soupeří dva názory: jeden tvrdí, že majitel vozu musí prozradit, kdo řídil, jinak dostane dost drastickou pokutu, uvažuje se dokonce až o třiceti tisících. Na druhé straně realističtější názor nabízí majiteli například automatickým radarem vyfoceného auta, aby sám zaplatil přijatelnou pokutu – uvažuje se řádově o tisícovce – ať už řídil kdokoliv a ať si to se skutečným šoférem vyřeší později sám. Který z expertních názorů nakonec zvítězí, bude dost možná už v blízké době rozhodovat sněmovna.

Domluva nebo pokuta bez bodů

Další úpravou v silničním zákoně bude zmírnění bodového přídělu tam, kde stačí rozumná pokuta nebo dokonce jen napomenutí. Například řidičům, kteří nemají rozsvícená světla nebo zastaví na zákazu zastavení nebo stání. Naopak za některé přestupky by měli policisté udělovat více trestných bodů.
Hovoří se přitom o důraznější kontrole rychlosti, alkoholu a návykových látek. Policisté by také měli víc dohlížet na používání bezpečnostních pásů.

Auto více rozbité

Zajímavou změnou na českých silnicích bude podle všeho i střídmější vyjíždění policie k vyšetřování dopravních nehod. Zatímco dnes platí, že policie vyjíždí na škodu přesahující 50 tisíc korun, do budoucna se uvažuje o podstatně vyšších hranicích. Nejprve vnitro navrhlo, že muži zákona budou vyšetřovat nehodu s vyšší škodou, než čtvrt milionu korun, později slevilo na sto tisíc. Zároveň se objevily úvahy, že zbytečný výjezd vyšetřovací skupiny bude muset občan uhradit.

O nové škodní hranici volání policie jedná policejní prezidium a ministerstvo vnitra s asociací pojišťoven. Zároveň se ale ozývají velmi kritické hlasy, podle nichž ten, kdo nemá dobrý přehled o cenách náhradních dílů a nemá praxi v autoopravárenství, nemá vůbec šanci kvalifikovaně škodu odhadnout.
Experti navíc poukazují na fakt, že z právního hlediska je každá nehoda pouze přestupek, a to zcela bez ohledu na způsobenou škodu. Samozřejmě s výjimkou zranění nebo úmrtí některého z účastníků nehody.

Kritiky má navíc i zvažovaný poplatek za „zbytečný“ výjezd policie: tvrdí, že občané si policii jako službu státu už jednou platí v daních a toto opatření by je v podstatě nutilo platit jednu službu dvakrát.

Prosadí-li se do novely silničního zákona striktní povinnost majitele prozradit, kdo jeho vůz v okamžiku spáchání přestupku řídil, bude česká právní úprava opět kritizována za neústavní normu a navíc i za konflikt s Listinou lidských práv a svobod. Navíc zřejmě neubude papírování. Pokud zákon jen oko přimhouří, zanikne přestupková byrokracie, ale mnoho přestupků projde bez bodů.

Drobné přestupky na místě a bez bodů

„Tak mi dejte dvě stovky, jeďte a příště na ta světla nezapomeňte,“ bude zřejmě znít už brzy věta policisty řešícího přestupek. A tím to i skončí.
Za opomenutí rozsvítit světla už nebudou hrozit trestné body. Podobně by mohlo dopadnout i potrestání za porušení zákazu zastavení nebo stání.

 Pokutu za rychlost s vámi vyřídí počítač

V případě, že v diskusi o osobě blízké zvítězí smířlivější názor, budou desetitisíce řidičů dostávat počítačem automaticky vytištěný dopis, ve kterém se bude říkat: „…toho dne porušilo vaše vozidlo předpisy, zaplaťte tisíc korun.“

Zároveň správní orgán nebude pátrat po řidiči, kdo ono auto skutečně v danou chvíli řídil, a tudíž ani nebude nikomu přidělovat body.
„Pokud nesouhlasíte, odvolejte se a proběhne standardní správní řízení, přičemž stále platí obecná odpovědnost vlastníka vozidla za porušení zákona konkrétním vozem…“

Policii k nehodě raději vždycky

Složitější a zároveň paradoxně vlastně beze změny to budou po novele mít řidiči, kteří se dostanou do nehody. Policii budou volat nově zřejmě až poté, co škoda na automobilech či okolí přesáhne 100 tisíc Kč.

„U staršího auta pořídím sklo světla za patnáct set, ale u luxusnějších aut není problém parabolu reflektoru koupit za třicet tisíc. A kdo pozná, jestli blatník nebo nárazník je po drobném šťouchanci na výměnu nebo jednoduchou opravu za pár stovek?“ komentuje zvažování škodní hranice pro povolání policie k bouračce zkušený automechanik Miroslav Köppel.

„Já budu policii volat třeba i k malému šťouchanci před semaforem. Raději jim zaplatím tisícovku za zbytečný výjezd, než bych riskoval, že mi pojišťovna odmítne uhradit škodu, protože se později ukázala vyšší než sto tisíc,“ shrnuje budoucí změnu profesionální řidič Miroslav Šmíd.

Kde asi body zmizí: nerozsvícená světla, zastavení, stání
Kde body přibudou: rychlost, předjíždění, bezpečnostní pásy, alkohol

V roce 2007, kdy vešel v platnost přísný bodový systém, zemřelo na českých silnicích 1 123 lidí (o 17,5 procenta víc než v roce 2006).

JAN RÝDL