Nordic walking neboli severská chůze je ideální pohybovou aktivitou k udržení tělesné kondice, snížení nadváhy nebo jen formou aktivní relaxace. A nemusíte přitom cestovat ani na sever. Stačí si pořídit speciální hole, absolvovat pár hodin kurzu pro nácvik správné techniky a stanete se trenérem svého vlastního pohybového programu.

Sport pro všechny

Za historií Nordic walking bychom opravdu museli na sever, přesněji do Finska, kde byl v roce 1997 oficiálně deklarován za sportovní aktivitu. Jeho původ je také spojován s letní variantou tréninku běžců na lyžích, kteří vždy na čas vyměnili bílou stopu za travnaté louky a běžecké lyže za pohodlné botasky.
Díky dostupnosti a pozitivním účinkům na lidský organismus si tato pohybová aktivita postupně získala oblibu u široké veřejnosti nejen ve světě, ale i u nás. Základní kurzy, školení instruktorů nebo jen odbornou radu vám dnes poskytnou Centra Nordic walking po celé republice (více také na www.czech-nordicwalking.com).

Nejen k hubnutí

Stejně jako u každé pohybové aktivity i zde platí pravidlo, kdo chce opravdu zhubnout, měl by si stanovit tréninkový plán a dodržovat zásady kondičního tréninku. Pro začátek úplně postačí, když si naplánujete trasu, změříte, za jak dlouho ji ujdete, popřípadě i to, jestli se během ní zadýcháte a podobně. „Abychom při této aktivitě dosáhli úbytku hmotnosti, je třeba minimálně 30 až 40 minut chůze střední intenzity.

Ta se stanoví podle individuální kondice. Je také dobré průběh celého procesu sledovat pomocí speciálního přístroje – sporttesteru,“ říká instruktor Nordic Walking Mirek Vystrčil. Energetický výdej zvyšuje také správné provedení techniky, při kterém se do pohybu zapojuje až 90 procent svalů. Jinými slovy čím více svalů pracuje, tím víc tělo hubne. Tento typ chůze lze navíc „naordinovat“ i lidem s omezenou hybností, nadváhou či kloubními potížemi. Díky speciálním holím se totiž dolní končetiny odlehčí.

Kouzlo chůze Nordic Walking

Základním technickým prvkem je tzv. křižmochodní pohyb. Nejde o nic složitějšího než o souhru horních a dolních končetin, při kterém se v odpichu hole odráží opačné chodidlo. Podobně jako při klasické chůzi se tedy střídá pravá noha s levou rukou a naopak.
Proč Nordic Walking?
- zvyšuje tepovou frekvenci o 5–17 tepů za minutu (běžná chůze představuje přibližně 130 srdečních tepů za minutu, chůze s holemi – Nordic walking až 147 tepů za minutu, tepová frekvence se zvyšuje až o 13 %)
- zvyšuje tělesnou spotřebu kalorií o průměrně 20 % ve srovnání s normální chůzí
- může zvýšit tělesnou spotřebu kalorií až o 46 % (vědecky dokázáno, Cooper Institute Research, Research Quarterly for Exercise and Sports 2002 publication)
- uvolňuje svalové napětí v oblasti zádových a ramenních svalů
- zvyšuje významně pohyblivost páteře
- zapojuje do pohybu a tím také posiluje 90 % svalů v těle
- šetří klouby a kolena
- snižuje zátěž kolen u osob s nadváhou
- spaluje až 400 kalorií za hodinu (ve srovnání s pouhými 280 kaloriemi za hodinu při normální chůzi)
- dodává díky pohybu s holemi jistotu na hladkém a klouzavém povrchu
(údaje v tabulce www.czech-nordicwalking.com)