Proč jste se jako psycholog rozhodla vystavit stop obezitě?


Jako dítě jsem byla obézní, když jsem vystudovala psychologii, kila jsem měla pořád navíc, takže jsem spojila osobní zkušenosti s odbornými znalostmi. Poslední kapkou bylo, když jsem na studijním pobytu v USA viděla na každém rohu „Kluby strážců váhy“. Řekla jsem si, že by bylo dobré mít něco podobného i v naší zemi. Nejprve jsem organizovala kurzy pro snižování váhy dětí, pak i dospělých a nakonec stála u založení sdružení STOB.


Metody, které STOB uplatňuje, jste vyzkoušela sama na sobě a úspěšně?

Určitě. I já se musím kontrolovat. Existuje teorie kritického bodu, každý ho však může svým životním stylem ovlivnit. Osobně se pohybuji na horní hranici normy. Kontrola váhy je celoživotní proces, teď byly Vánoce, takže jsem si povolila kilo až dvě nabrat, a teď je musím shodit.


Jak to uděláte? Po Vánocích je to problém mnoha žen!


Malá výchylka nevadí. Lidé většinou vstupují do nového roku s předsevzetím, začnou držet přísné diety a upnou se k nereálným cílům. To není ta správná cesta. Stačí vrátit se k zdravému stravování a hlavně zvýšit pohybovou aktivitu. Drastické diety se totiž nakonec stejně přehoupnou do přejídání. Lepší je držet se celý život rozumné cesty.


Lze vyjádřit v procentech, jak se na hubnutí podílí pohyb?


Podle mě se vedle zdravé stravy na hubnutí pohyb podílí padesáti procenty. Člověk se často cítí špatně právě z toho důvodu, že se nepohybuje. Jde o to, aby hubnutí nebylo jen o odpírání, ale aby se k životu něco přidalo. A to navíc je právě pravidelný pohyb. Jakmile sportující tělo začne vyrábět endorfiny, tak se kvalita života zvýší. Proto se také v našich kurzech snažíme nabídnout pestrou škálu pohybových aktivit. Od klasického aerobiku, jež je přizpůsoben lidem s nadváhou, přes cvičení na fitballech, spinnig, volejbal až po tanec. Zájemce si může vybrat, co ho baví.

Jak jste aerobik přizpůsobili lidem s nadváhou a obezitou?


K tomu, aby došlo ke spalování tuků, tak je třeba vyšší tepové frekvence. Zkratka FIT znamená frekvence, intenzita a trvání. Co se frekvence týče, tak by se člověk měl hýbat alespoň třikrát do týdne. Co se intenzity týče, tak je důležité, aby si vybral pohyb, který jeho tělu dělá dobře. Pokud si vybereme pohybovou aktivitu, kdy se nám tepová frekvence zvýší příliš, kdy už lapáme po dechu a nemůžeme mluvit, tak jsme v anaerobním pásu, a tam už ke spalování tuků nedochází. Nejjednodušší orientační pomůckou je použít vzorek 180 minus věk, čili pokud je někomu padesát, tak by jeho tepová frekvence neměla přesáhnout hodnotu 130 za minutu. Je potřeba vybrat si aktivitu, která je přiměřená tepovou frekvencí. Na to, aby došlo ke spalování tuků, tak je třeba cvičit alespoň třicet minut.


V čem je přednost cvičení s fitbally a overbally, tedy s velkými a malými míči?

Obézní, který má větší nadváhu, při cvičení přeci jen zatěžuje pohybový aparát, a při cvičení na fitballu, tedy velkém nafukovacím míči, tento pohybový aparát šetří.
Malé míče jsou výbornou pomůckou, když se člověk potřebuje procvičit po dlouhém sezení anebo po dlouhé cestě v dopravních prostředcích.


Co doporučujete obézním dětem?


Terapie pro obézní dospělé je v naší zemi na docela vysoké úrovni, pro děti je to trošku horší.
První, kdo obezitu u dítěte zjistí, je pediatr, upozorní na to rodiče, pokud ale rodič je rovněž obézní a má problémy sám se sebou, tak často nemá tu vůli, aby pomohl svému dítěti.
Je jasné, že při hubnutí dětí je modelem právě rodič. Obezita dětí je proto oříškem. Nicméně – my chystáme velký internetový kurz, který se loni osvědčil. Jmenuje se „Hravě žít zdravě“. Vypukne 7. dubna 2008, a aby děti bavil, bude mít formu soutěže. Informace najdete na stránkách
www.hravezitzdrave.cz
www.istob.cz