Rozhodnu se, že vyzkouším některou z tzv. monotematických diet – třeba vajíčkovou dietu anebo tukožroutskou polévku. Pochválíte mě?

V okamžiku, kdy má člověk jen drobnou nadváhu, tak mě bude zajímat, zda je to žena anebo muž, jestli je to bývalý sportovec, anebo člověk ze zásady nesportující, zda je to dítě, dospívající anebo naopak starý člověk a jestli je to člověk zdravý či nemocný. V okamžiku, kdy budu toto vše vědět, tak se budu ptát, jak dlouho chce takovou dietu držet. Pokud odpoví, že tři dny a pak toho nechá, tak mu to povolím. Za další budu pátrat, čeho chce dietou dosáhnout. Zda úbytku kilogramů, anebo změny svého vzhledu, tedy úbytku v centimetrech. Tyto informace ale nemám, takže shrnu to nejobecnější – pokud kdokoliv zjistí, že má mírnou nadváhu, tak musí nejprve zrevidovat, co za změnu se stalo v jeho životě. A tu změnu odstranit. Pokud to byla změna zdravotního stavu, musí se vyléčit. Pokud to byla změna v míře aktivity, musí začít sportovat. A pokud ho někdo opustil a on to kompenzuje jídlem, tak se musí začít dávat psychicky dohromady. Co se vámi zmíněných diet týče, nic se nestane, pokud se jedná o člověka mladého, zdravého, sportujícího, který je bude držet tři až pět dní.

Proč tak zdůrazňujete úbytek tělesné hmoty, vyjádřený v centimetrech?
Co myslíte, liší se kilo tuku od kila svalové hmoty?

Liší se nejspíš tím, že svalová hmota je aktivní a zdravější. A je v těle jinak rozložená…
Podstatné je, že svalová hmota má vyšší výdej. I ptám se – jaký příjem potřebuje?

Vyšší!
Super! Pokud bude sval pracovat, aby se tvořil, potřebuje být živen. Pokud nebude pracovat a nebude živen, tak nás opustí. Druhá věc – kilo tuku a kilo svalu se liší prokrvením. Sval je prokrvený, obsahuje vodu. Tuk žádnou vodu neobsahuje. Když se budu dehydratovat, která tkáň bude víc trpět?

Svalová.
Výborně. Většina diet totiž způsobuje průjmy a výsledkem je, že se zhorší práce svalové hmoty. Třetí věc je objem, tedy to, co poznáme okamžitě, Změní se nejen hmotnost, ale i objem. Naše hmotnost ještě zůstane celá, ale naše velikost se změní. Sval je pevný, sval se mi líbí, špek se třese. Pokud veškeré jednostranné diety začnou dodávat méně bílkovin a paliva, co se stane se svalem?

Svaly začnou odcházet.
Vidíte. Takže říkám – zvýšit příjem pohybu a zvýšit příjem potravy, ovšem, a to podtrhuji, potravy kvalitní! Ne zvýšit příjem jakékoli potravy – tzn. párků, salámů, tučných jídel, čokolád. Ty totiž neživí svaly, ale ukládají se do tukové tkáně. Tučná, sladká, velmi koncentrovaná potrava se většinou jenom uloží. Tělo ji moc nezpracuje.

Čím tedy svaly živit nejlépe?
Jako úplně první potřebuje sval pohyb. Položte člověka na tři neděle do postele a jeho svaly odejdou, i když bude mít výživu dobrou. Dále – sval musí být prokrven, člověk proto musí přijímat dostatek tekutin. Za třetí – potřebuje bílkovinu, což je stavební látka. Aby se svaly prokrvily, dobře pracovaly a obnovovaly se, potřebujeme enzymy, vitaminy, čerstvé potraviny, zbavené škodlivin. Pokud dostaneme do těla hodně škodlivin, zareaguje naše tuková tkáň, která nám je rozředí. Pokud si tedy člověk vlastní tučnou dietou dodává do těla toxiny, tak si jeho tělo podrží tukovou tkáň. Čili naše strava musí být kvalitní a tělu dodávaná v dostatečně malých dávkách tak, aby se dobře zpracovala. Sval potřebuje plynulé dodávky.

Tukovou tkáň tedy rozkládají enzymy?
Enzymy jsou pomocné látky, které katalyzují, čili usnadňují průběh všech chemických reakcí v lidském těle. Nejen rozkladu, ale i syntézy. Běžně je to tak, že potravina přijde do těla a už sama v sobě nějaké enzymy obsahuje. Tělo pomocí enzymů potravu rozloží na stavební prvky a pak jiné enzymy v buňkách, ty životně důležité vitaminy, z toho postaví lidskou tkáň.

Enzymy jsou v ovoci a zelenině…
…i v mase jsou enzymy. Proto strava musí být pestrá. Pokud je strava jednostranná – a jsme zpátky obloukem u diet, které jste zmiňovala – tak nám budou některé živiny chybět a jiných tam bude moc.

Týká se to i diety podle knížek „Fit pro život“, jež prosazují konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny anebo diety založené na dělené stravě?
Každá dieta krátkodobě pro určitý typ člověka je ta správná. Ale je to velmi individuální. Čili Fit pro život se pro někoho může na dobu tří čtyř měsíců úžasně hodit. Něco se může dokonce spravit i tukovou dietou. Tzv. Atkinsonova dieta, čili dieta bílkovinná, k tomu se sníženými sacharidy, pokud je neslaná a modifikovaná, může udělat dobře
pacientům po jaterních onemocněních. Zato ale pro pacienta s onemocněním ledvin je životu nebezpečná. Proto každý, kdo chce do nějaké diety jít, by se měl poradit s někým, kdo zná zdravotní stav dotyčného a rozumí dietám.

Zastavme se přesto u lidí s nadváhou z generace starších, a tedy často i nemocných. Jak by se oni měli stravovat?Jak stárneme, tak doufám, že moudříme. Takže věřím, že s vyšším věkem klesá podléhání reklamě, která hlásí: upevníte své zdraví, když uděláte za a), za b), za c)… Apeluji na staré lidi: své zdraví upevníte, pokud budete venku na čerstvém vzduchu. Pokud se nebudete užírat starostmi, úzkostmi, nenávistí, a budete řešit věci v rodině i mimo rodinu moudře. A co se stravy týče, starý člověk potřebuje jíst o něco méně. I příjem bílkovin může být poněkud menší – pochopitelně v závislosti na tom, co člověk dělá. Zato soli, cukru a toxinů musí být u starších lidí rozhodně méně. A to by ve stáří měl být základ, podle čeho vybírám potraviny. Protože příliš soli, cukru a toxinů se u seniorů rychle projeví na zdraví a uloží je do postele. Barviva, alergeny, přídavné látky škodí ve stáří stejně tak jako v dětství. Říká se, že kůň je jednou hříbětem a člověk dvakrát dítětem.

Nechystáte o hubnutí a zdravé stravě knížku?
Knížka by byla obecná. A já se snažím neustále zdůrazňovat: každý z nás je originál! Proto nemá cenu řídit se obecnými doporučeními.