Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tropické počasí je skoro horší než náledí

„V horkém počasí se zhoršuje pozornost řidiče, roste únava a puzení ke spánku, prodlužuje se reflexní dráha, klesá reakční doba,“ varuje profesionální záchranář Jan Sedlák.

24.6.2007
SDÍLEJ:

Řidiči by měli na cestě pravidelně odpočívat.Foto: PROFIMEDIA

Za mnoholet své praxe v sanitách i záchranářských vrtulnících tvrdí, že enormně horké počasí stojí za pozoruhodně velkou částí nehodovosti.

Základní obranou proti vedru je z lékařského pohledu dostatek tekutin. V horkém létě není pět litrů na den pro řidiče nijak moc! Samozřejmě že hodně pomůže i klimatizace, je ale třeba ji používat s rozumem.

Nejohroženější skupinou jsou lidé s nemocným srdcem a staří. „Klidně se do horka oblečou ze setrvačnosti stejně jako v zimě. Navíc ani moc nepijí. Pak se samozřejmě kolapsový stav dostaví podstatně dříve,“ říká kriticky MUDr. Jan Sedlák.

Vrozpálených autech navíc hodně trpí děti a zvířata. „Dítě dá do auta bez klimatizace v období tropických teplot jenomnezodpovědný hlupák. Za to bych brala řidičáky, ne za nějaké pitomé parkování,“ říká s notnou zlobou vůči bezohlednosti některých rodičů dětská sestra Martina. Nejhorší prý je, když dehydratovanémudítěti je v autě zle a naříká a pláče a dospělí, kterýmje také nepříjemné horko, na něj ještě křičí, ať je „zticha“.

„Nejhůř vedro snášejí při transportu rasy jako je anglický buldok nebo třeba čaučau,“ tvrdí zkušený veterinář MVDr.Pavel Anton.Vhorkých dnech se přimlouvá, vozit zvířata jen opravdu v nejnutnějších případech.

A když už je to třeba, pak třeba psy doporučuje před cestou – na delší trase i několikrát – polít studenou vodou. „Je to jediný způsob, jak je efektivně zchladit. Pomohl by u krátkosrstých plemen třeba i mokrý hadr přehozený přes hřbet zvířete,“ navrhuje řešení veterinář.

Energydrinky

Nadovolenou k moři pozoruhodná část českých motoristů vyráží na noc. Jednak kvůli slabší dopravě a i kvůli chladnějšímu počasí.

Dlouhá noční nonstop jízda ale přináší riziko mikrospánku, nebo alespoň kriticky snížené pozornosti. Vyhnout se vracející se únavě lze pravidelnými zastávkami. Stačí pětiminutové protažení se na dálničním odpočívadle.

Delší odolnost vůči spánku a únavě navíc poskytne kofein a dostatečná hladina cukru v krvi.

Vpraxi to znamená pravidelně pít a jíst. Zdravotníci ale opatrně varují před energetickými nápoji.

Jejich bezprostředním efektem je sice zvýšení výkonnosti organismu, ale jejich nebezpečí spočívá v praxí ověřené skutečnosti, že po zvýšeném a prodlužovaném výkonu organismus upadne do delší a hlubší únavy.

24.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z filmu Borat
2 11

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
103 14

Babiše chtějí vydat poslanci pěti stran. SPD se ještě podívá do spisu

AKTUALIZUJEME

Zeman se v Rusku sešel s Putinem. Mluvili o vzájemných vztazích i o Asadovi

Dnešní schůzka prezidenta Miloše Zemana s jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem proběhla s mírným zpožděním. V středomořské Soči řešili státníci problematiku vzájemných vztahů a možnosti kulturní výměny. "V Sýrii jste zvítězili," pogratuloval Zeman nejvýznamnějšímu spojenci syrského vůdce Bašára Asada.

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT