Ať už jsou to chalupáři, kloboukáři či vajíčkáři, tak či tak jde o řidiče, kteří dlouho za volantem neseděli. A jsou svému okolí často nebezpeční. „Praxe a vyježděnost řidičů má naprosto neoddiskutovatelně velký vliv na nehodovost,“ tvrdí ze zkušenosti bývalý dopravní policista a dnes expert na dopravu Stanislav Huml.

Diplomaticky tak zároveň varuje před svátečními řidiči. „Je to jednoduché: nejsou s autem dost sžití, nemají dost rychlé reakce, často je v provozu něco překvapí a tomu se snaží předejít nesmyslně opatrnou a pomalou jízdou. A riziko pro ostatní je tady,“ popisuje chování řidičů-chalupářů dopravní expert Huml.

Samozřejmě, že dobrým řešením by bylo předplacení třeba dvou cvičných hodin v autoškole. Ale jen opravduhodně málo podobných řidičů by vůbec o něčem podobném uvažuje. „Paradoxně nejnebezpečnější jsou ti, kteří se soustředí na opatrnou jízdu a jedou v porovnání s okolním provozem nesmyslně pomalu,“ říká Stanislav Huml.

Profesionální instruktor bezpečné jízdy společnosti Max Cars Jan Faktor naprosto souhlasí: „Jak může dopadnout ten, kdo na dálnici pojede vytrvale osmdesátkou v levém pruhu… Takový hloupě opatrný řidič je podstatně nebezpečnější než všichni razantní jezdci ten den na dálnici dohromady!“ Jistou dávku uklidnění přináší ze zkušenosti dopravního policisty dopravní expert Stanislav Huml: „Oni ti sváteční šoféři se to ježdění doučí. Asi tak za měsíc…“ (jr)