Jakmile „jedou“ pneuservisy naplno, je jisté, že jaro je tady. Auto si ale před hlavní motoristickou sezonou zaslouží podstatně víc než jen přezout.

Kdy vyměnit pneumatiky? Teď!

Zvedáky neustále obsazené a všude kolem stohy pneumatik, nových i odepsaných. Tak to v těchto dnech vypadá ve většině českých pneu servisů.

Správná doba na přezutí ze zimních gum na letní nastává tehdy, když se průměrná teplota drží nad osmi stupni Celsia. Od této hodnoty výš už má letní pneumatika s podstatně tvrdší pryžovou směsí správnou přilnavost vzorku, a naopak měkčí zimní by se začala nadměrně sjíždět. „Nedoporučuji měnit pneumatiky svépomocí doma v garáži. Snadno se totiž poškodí vnitřní výztuha zvaná kord a celá guma bude brzy na vyhození,“ varuje Miroslav Kolb.

Výhoda péče v dobrém pneuservisu je navíc v tom, že svědomitý mechanik při demontáži a montáži kol zároveň prohlédne zavěšení nápravy a ohmatá brzdové kotouče. Pravidelný zákazník má navíc k dispozici službu bezplatného mimosezonního uskladnění pneumatik. „Už jsme kvůli tomu pronajali stodolu. Zákazník nemusí hledat, kam by gumy doma uložil a špinit se při manipulaci. Navíc má jistotu, že jeho pneumatiky budou uloženy správně a nezničí se,“ vypočítává pozitiva pro své stálé klienty majitel pneuservisu Miroslav Kolb. I pro něj je ale tato služba výhodná: má jistotu, že se k němu zákazník vrátí.

Pozor na koroze

Jarní servis není ale jen o výměně pneumatik. Po zimním provozu je na místě prohlédnout auto včetně celého „spodku“, který v zimě trpí obzvlášť, a nezapomenout se nesmí ani na výměnu či doplnění provozních kapalin.

Fyzikální zákony platí, i když je hezky

Jaro je zároveň obdobím, kdy se na silnicích „uvolňují mravy“. Většina řidičů si oddechla, že „kluzké“ období pominulo, a přestávají si dělat starosti s tím, zda do zatáčky vjedou rychleji či na brzdy stoupnou razantněji než ještě před měsícem. „Přijít na to, že na mokru se brzdí i v létě dvakrát tak dlouho než na suchu a že v zatáčkách může mokré jehličí či listí uklouznout stejně jako mokrý sníh, je pro mnoho šoférů často velkým