Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vezměte děti na cyklovýlet

Není to tak dávno, co se děti na kole běžně přepravovaly posazené na rámu. Jedinou bezpečnější možnost přepravy pak představovala sedačka na rám, kdy dítě sedí před cyklistou.

19.5.2007
SDÍLEJ:

cyklovozíkFoto: DENÍK/Archiv

Dnes je situace docela jiná a je na výběr hned ze tří různých možností přepravy dětí na kole (přepravu na rámu do těchto možností nezapočítáváme).

Zřejmě nejběžnější se dnes stává cyklosedačka umístěná za cyklistou, jejíž držák se zpravidla upevňuje na sedlovou trubku (tzv samonosné provedení), případně na nosič. Držák samonosného provedení je možné na kole nechat nastálo a sedačku do něj vložit vždy jen v případě nutnosti.

Odpružení

Díky uchycení pevným ocelovým drátem navíc toto provedení pruží a na dítě tak nejsou přenášeny rázy vozovky přímo. V každém případě jsou tyto sedačky mnohem větší a poskytují dítěti poměrně dobrou oporu oproti tzv. předním sedačkám. Zadní sedačky pořídíte i za méně než tisíc korun, pokud dáte přednost značce, pak počítejte s cenou od 1500 korun výše.

Můžete si vybrat také polohovací verzi umožňující mírné naklopení celé sedačky. To by mělo usnadnit přepravu spícího dítěte (jízda děti uklimbá poměrně často). Bohužel upnutí v sedačce neřeší polohu hlavičky, která po usnutí klimbá ze strany na stranu. Mnozí rodiče to řeší tak, že šátkem přiváží helmu k sedačce, nicméně rozumnější je udělat si přestávku.

Velmi oblíbená a prodávaná je například polohovací sedačka Hamax Sleepy, jež se prodává v různých variantách (liší se zejména velikostí polstrování) v cenách od 2990 do 3890 korun.

Přední sedačka

Přední cyklosedačka se většinou instaluje na horní rámovou trubku bicyklu, takže dítě sedí před jezdcem. Kvůli tomu je velikost sedačky omezena, neboť ta by jezdci neměla příliš ztěžovat ovládání kola. Z toho vyplývá, že dítě nemá v této sedačce takovou oporu, jakou mu poskytuje zadní varianta. Použití omezují hned dva faktory: Jednak by dítě mělo umět samo sedět a mělo by chápat, že nesmí zasahovat do řízení a strkat nohy mezi přední kolo a rám (přední kolo pak musí být chráněno, aby dítě nemohlo strčit nohu do drátů).

Je jasné, že pro malé děti sedačka není. Nadruhou stranu bývá omezena nosnost sedaček a zpravidla je horní hranicí 15 kilogramů. Před koupí je třeba zvážit, zda půjde tato sedačka na kolo vůbec připevnit, protože na horní rámové trubce často vedou kabely k brzdě, přehazovačce a přesmykači. Pokud si nejste jisti, určitě neuděláte chybu, pokud se s prodejcem domluvíte, že sedačku na vaše kolo připevní. Proti zadním cyklosedačkámmáta přední jednu významnou výhodu – nepřesunuje těžiště kola dozadu. Za tento typ cyklosedačky zaplatíte kolem tisíce korun, značkový výrobekHamax Discovery 101 ale vyjde na 1790 Kč – za to však nabízí tříbodový bezpečnostní pás, oporu pro nohy, a navíc pruží, neboť se připevňuje na hlavovou trubku. Toto řešení se podobá připevnění zadních samonosných cyklosedaček a jeho další výhodou je i snadné vyjmutí sedačky na cesty bez dětského spolupasažéra.

Cyklovozík

Počet cyklovozíků se v České republice rychle zvyšuje, neboť ti, kdo na kole jezdí často, se své záliby nechtějí vzdát, ani když přijdou děti. V kvalitních cyklovozících je totiž možné vozit i velmi malé děti. Existuje totiž speciální přídavná sedačka podobající se autosedačce pro novorozeňata, která se do vozíku upevní. Rodiče proto nemusí s cyklovýlety čekat, až dítě doroste do cyklosedačky, tedy minimálně do 18 měsíců věku dítěte.

Alespoň tak to doporučují pediatři, protože i když se dítě už naučí sedět, jeho nedovyvinuté páteři by nárazy, které v cyklosedačce musí pohlcovat, mohly ublížit. Ve správném vozíku pro děti dítě v podstatě pololeží na speciálním sedátku, které je zavěšené v konstrukci vozíku, takže samo pohltí mnohé nárazy. Dítě jistí čtyřbodové bezpečnostní pásy, ale přitom má ve vozíku dostatek prostoru pro hračky, občerstvení a další případnou výbavu.

Další ukládací prostor je pak pro dítě nepřístupný, ale rodiče jej jistě dobře využijí. Je jasné, že dostatek prostoru přinese jedno negativum – cyklista toho poveze víc, než kdyby měl dítě v sedačce. Na druhou stranu je jízda s vozíkem mnohem pohodlnější, protože vozík neovlivňuje těžiště kola.

Cyklista musí pouze myslet na to, že je širší. Existují také varianty pro dvě děti, takže i sourozenci si cyklovýlety jistě užijí. Dětí se na názor na vozík ptát nemusíte: sami uvidíte,čemu dají přednost. Ve vozíku, přestože jsou připoutané, mají více volnosti: mohouse rozhlížet, hrát si, jíst, nebo si i zdřímnout. Cyklisté rovněž ocení, že kromě jejich potomka vozík uveze i spoustu dalších věcí. Nevýhou je cena Jedinou nevýhodou vozíku tak nejspíš bude cena. Ty nejlevnější cyklovozíky pro děti se prodávají za zhruba pět tisíc korun. Pokud si projdete diskuze rodičů, zjistíte, že většina jich dává přednost kvalitnějším vozíkům, jejichž cena je však dvoj – i vícenásobná.

Asi nejrozšířenější je v České republice vozík Croozer 737, který přijde na deset tisíc korun. Jde ale o tři výrobky v jednom, protože kromě možnosti připojit jej ke kolu je možné namísto tažné tyče přidělat velké kolo a použít vozík jako joggingový kočárek, případně s malým otočným předním kolečkem jako běžný kočár. Dvojmístná verze tohoto modelu pak stojí zhruba o tisíc korun více. Chcete-li pro své děti to nej, potom můžete volit mezi kanadskou značkou Chariot a americkou Burley.

Připravte si však zhruba 15 tisíc korun na základní sadu – tedy samotný vozík (už ale s odpružením kol) a k tomu můžete za příplatky doplňovat další vybavení – joggingové přední kolo, malá kolečka a další. Oproti těm levnějším variantámmávšak odpružená kola a bývá také o něco lehčí. Samozřejmou součástí všech vozíků je výrazná vlaječka na tyčce, aby byl vozík zdáli viditelný. Ať už vozíte děti na kole jakýmkoliv způsobem, nezapomeňte dělat přestávky. Děti musí mít nějaký cíl cesty a musí se během cesty protáhnout a zablbnout si. Obvykle je tak možné s dětmi vyrazit na několikahodinové výlety. Za odpoledne můžete v klidu zvládnout třeba i 50 km.

19.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 16 000 Kč Zámečníci strojů STROJNÍ ZÁMEČNÍK/-ICE - MONTÁŽ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Pracovní poměr na dobu určitou (6 měsíců) s možností prodloužení na dobu neurčitou. Nástup možný ihned., Požadavky: min. vzdělání vyučení v technickém oboru, znalost a schopnost pracovat dle výkresové dokumentace, řidičský průkaz sk. C nebo T, popř. VZV výhodou, fyzická zdatnost, zdravotní způsobilost pro práci ve výšce, práce s vibračním nářadím., Nabízené výhody: 5 týdnů dovolené, příspěvek na stravování, příspěvek na dojíždění, příspěvek na penzijní spoření po jednom roce trvání zaměstnání., Kontakt zasláním životopisu na e-mail: pavel.brandejs@ammann-group.com. Pracoviště: Ammann czech republic a.s., Náchodská, č.p. 145, 549 01 Nové Město nad Metují 1. Informace: Pavel Brandejs, +420 491 476 265. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 100 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) ZEDNÍCI. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 200 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Aktualizace 16. 10. 2018, Požadujeme - praxe., Předem volat na tel. č.: 777 556 875.. Pracoviště: Okna & dveře kapsia s.r.o. - pracov. vendryně, 739 94 Vendryně. Informace: Marek Kapsia, +420 777 556 875. Informační technologie - Informační technologie Správce webu 13 000 Kč Vývojáři webu a multimédií PHP programátoři. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky:, - Pokročilá znalost PHP a OOP, - Min. základní znalost Nette/Symfony či jiného frameworku, - Docházet na porady do kanceláře (Ostrava), , Obsah práce:, - Vývoj eshopového řešení, které provozuje již 60 obchodníků, - Vytváření nových funkcí, modulů, napojování API, - Řešení individuálních funkcí a speciálních požadavků, , Nabízí:, - Odpovídající finanční ohodnocení, - Možnost "Homeoffice", - Finanční bonusy / odměny, - Svobodná firma s jasnými pravidly a vizí do budoucna, - Kariérní růst, , Způsob kontaktu: Telefonicky (po-pá 9:00-18:00) nebo zasílat životopisy na email.. Pracoviště: Webmex plus s.r.o. - bohumín, Studentská, č.p. 753, 735 81 Bohumín 1. Informace: Jiří Warmuž, +420 777 910 325. Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - AGRONOM 25 000 Kč Agronom Agronom - přijmeme agronoma pro řízení provozu ovocných sadů - Přeloučsko.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Emanuel Macron
5 7

Česko navštíví francouzský prezident Macron. Sejde se se Zemanem i Babišem

V Kerči na Krymu zabil student 17 lidí.
AKTUALIZUJEME
17 6

Masová vražda. Ve škole na Krymu útočil osmnáctiletý student, zabil 19 lidí

Robot projede republiku stopem. Cestu začne u bývalé jablonecké porodnice

/FOTOGALERIE/ Velikostí se podobá malému dítěti, má velké oči, z nichž poskakují červená světýlka. Když se „probudí“, hned zdraví. „Ahoj, já jsem Matylda,“ vyloudí elektronickou řečí. Řeč je o robotovi, který 25. října vyrazí na cestu z Jablonce do Pelhřimova. Sám, bez lidského společníka, a stopem.

U budovy ministerstva v Londýně je podezřelý balíček. Policie uzavřela ulice

Britská policie prověřuje podezřelý balíček, který se nachází poblíž budovy ministerstva obrany v Londýně, a uzavřela okolní ulice, uvedla agentura Reuters.

Útok v Kolíně nad Rýnem měl radikálně-islamistické pozadí, tvrdí státní zástupce

Pondělní incident na nádraží v Kolíně nad Rýnem, kdy Syřan Mohamed A.R. nejprve zapálil v restauraci McDonalds Molotovův koktejl a následně několik hodin držel v blízké lékárně rukojmí, měl údajně radikálně-islamistické pozadí. S odkazem na prohlášení německého Nejvyššího státní zastupitelství o tom informovala agentura AP. 

Vesuv vybuchl až v říjnu. Pompeje zanikly o dva měsíce později, než se myslelo

Podle učebnic, které se odvolávají na římského spisovatele a právníka Plinia mladšího, pohřbil sopečný prach Vesuvu římské město Pompeje 24. srpna roku 79. Italští archeologové nyní objevili v dosud neprobádané části antického města důkaz, podle kterého ke katastrofě došlo o dva měsíce později. Informoval o tom italský deník La Republica.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT