Dnes je situace docela jiná a je na výběr hned ze tří různých možností přepravy dětí na kole (přepravu na rámu do těchto možností nezapočítáváme).

Zřejmě nejběžnější se dnes stává cyklosedačka umístěná za cyklistou, jejíž držák se zpravidla upevňuje na sedlovou trubku (tzv samonosné provedení), případně na nosič. Držák samonosného provedení je možné na kole nechat nastálo a sedačku do něj vložit vždy jen v případě nutnosti.

Odpružení

Díky uchycení pevným ocelovým drátem navíc toto provedení pruží a na dítě tak nejsou přenášeny rázy vozovky přímo. V každém případě jsou tyto sedačky mnohem větší a poskytují dítěti poměrně dobrou oporu oproti tzv. předním sedačkám. Zadní sedačky pořídíte i za méně než tisíc korun, pokud dáte přednost značce, pak počítejte s cenou od 1500 korun výše.

Můžete si vybrat také polohovací verzi umožňující mírné naklopení celé sedačky. To by mělo usnadnit přepravu spícího dítěte (jízda děti uklimbá poměrně často). Bohužel upnutí v sedačce neřeší polohu hlavičky, která po usnutí klimbá ze strany na stranu. Mnozí rodiče to řeší tak, že šátkem přiváží helmu k sedačce, nicméně rozumnější je udělat si přestávku.

Velmi oblíbená a prodávaná je například polohovací sedačka Hamax Sleepy, jež se prodává v různých variantách (liší se zejména velikostí polstrování) v cenách od 2990 do 3890 korun.

Přední sedačka

Přední cyklosedačka se většinou instaluje na horní rámovou trubku bicyklu, takže dítě sedí před jezdcem. Kvůli tomu je velikost sedačky omezena, neboť ta by jezdci neměla příliš ztěžovat ovládání kola. Z toho vyplývá, že dítě nemá v této sedačce takovou oporu, jakou mu poskytuje zadní varianta. Použití omezují hned dva faktory: Jednak by dítě mělo umět samo sedět a mělo by chápat, že nesmí zasahovat do řízení a strkat nohy mezi přední kolo a rám (přední kolo pak musí být chráněno, aby dítě nemohlo strčit nohu do drátů).

Je jasné, že pro malé děti sedačka není. Nadruhou stranu bývá omezena nosnost sedaček a zpravidla je horní hranicí 15 kilogramů. Před koupí je třeba zvážit, zda půjde tato sedačka na kolo vůbec připevnit, protože na horní rámové trubce často vedou kabely k brzdě, přehazovačce a přesmykači. Pokud si nejste jisti, určitě neuděláte chybu, pokud se s prodejcem domluvíte, že sedačku na vaše kolo připevní. Proti zadním cyklosedačkámmáta přední jednu významnou výhodu – nepřesunuje těžiště kola dozadu. Za tento typ cyklosedačky zaplatíte kolem tisíce korun, značkový výrobekHamax Discovery 101 ale vyjde na 1790 Kč – za to však nabízí tříbodový bezpečnostní pás, oporu pro nohy, a navíc pruží, neboť se připevňuje na hlavovou trubku. Toto řešení se podobá připevnění zadních samonosných cyklosedaček a jeho další výhodou je i snadné vyjmutí sedačky na cesty bez dětského spolupasažéra.

Cyklovozík

Počet cyklovozíků se v České republice rychle zvyšuje, neboť ti, kdo na kole jezdí často, se své záliby nechtějí vzdát, ani když přijdou děti. V kvalitních cyklovozících je totiž možné vozit i velmi malé děti. Existuje totiž speciální přídavná sedačka podobající se autosedačce pro novorozeňata, která se do vozíku upevní. Rodiče proto nemusí s cyklovýlety čekat, až dítě doroste do cyklosedačky, tedy minimálně do 18 měsíců věku dítěte.

Alespoň tak to doporučují pediatři, protože i když se dítě už naučí sedět, jeho nedovyvinuté páteři by nárazy, které v cyklosedačce musí pohlcovat, mohly ublížit. Ve správném vozíku pro děti dítě v podstatě pololeží na speciálním sedátku, které je zavěšené v konstrukci vozíku, takže samo pohltí mnohé nárazy. Dítě jistí čtyřbodové bezpečnostní pásy, ale přitom má ve vozíku dostatek prostoru pro hračky, občerstvení a další případnou výbavu.

Další ukládací prostor je pak pro dítě nepřístupný, ale rodiče jej jistě dobře využijí. Je jasné, že dostatek prostoru přinese jedno negativum – cyklista toho poveze víc, než kdyby měl dítě v sedačce. Na druhou stranu je jízda s vozíkem mnohem pohodlnější, protože vozík neovlivňuje těžiště kola.

Cyklista musí pouze myslet na to, že je širší. Existují také varianty pro dvě děti, takže i sourozenci si cyklovýlety jistě užijí. Dětí se na názor na vozík ptát nemusíte: sami uvidíte,čemu dají přednost. Ve vozíku, přestože jsou připoutané, mají více volnosti: mohouse rozhlížet, hrát si, jíst, nebo si i zdřímnout. Cyklisté rovněž ocení, že kromě jejich potomka vozík uveze i spoustu dalších věcí. Nevýhou je cena Jedinou nevýhodou vozíku tak nejspíš bude cena. Ty nejlevnější cyklovozíky pro děti se prodávají za zhruba pět tisíc korun. Pokud si projdete diskuze rodičů, zjistíte, že většina jich dává přednost kvalitnějším vozíkům, jejichž cena je však dvoj – i vícenásobná.

Asi nejrozšířenější je v České republice vozík Croozer 737, který přijde na deset tisíc korun. Jde ale o tři výrobky v jednom, protože kromě možnosti připojit jej ke kolu je možné namísto tažné tyče přidělat velké kolo a použít vozík jako joggingový kočárek, případně s malým otočným předním kolečkem jako běžný kočár. Dvojmístná verze tohoto modelu pak stojí zhruba o tisíc korun více. Chcete-li pro své děti to nej, potom můžete volit mezi kanadskou značkou Chariot a americkou Burley.

Připravte si však zhruba 15 tisíc korun na základní sadu – tedy samotný vozík (už ale s odpružením kol) a k tomu můžete za příplatky doplňovat další vybavení – joggingové přední kolo, malá kolečka a další. Oproti těm levnějším variantámmávšak odpružená kola a bývá také o něco lehčí. Samozřejmou součástí všech vozíků je výrazná vlaječka na tyčce, aby byl vozík zdáli viditelný. Ať už vozíte děti na kole jakýmkoliv způsobem, nezapomeňte dělat přestávky. Děti musí mít nějaký cíl cesty a musí se během cesty protáhnout a zablbnout si. Obvykle je tak možné s dětmi vyrazit na několikahodinové výlety. Za odpoledne můžete v klidu zvládnout třeba i 50 km.