Kritická doba odjezdu na dovolenou tedy začíná pátečním odpolednem a končí v sobotu dopoledne. Cestou zpět je nutno počítat s největší hustotou provozu vždy v sobotu po celý den až do nočních hodin.

V hustých dnech se nejčastěji tvoří kolony za dočasnými uzavírkami, tam, kde se opravuje silnice. Informace o omezeních lze získat s dlouhodobý mpředstihem na některé z motoristických informačních linek a na internetu.

Fronta v tunelu

O zdržení nebývá nouze ani u delších tunelů, kde dochází k čekání u placení mýtného. Svou „časovou daň“ si zde vybere i nižší povolená rychlost a nutnost dodržování dlouhých rozestupů mezi vozidly.

Pokud se podíváme na trasy, které budou nejvíce využívány, budou u nás patřit mezi taková úzká místa při cestách do Dalmácie především částečné uzavírky na D1, v Rakousku na obchvatu Vídně, ve Slovinsku a v Chorvatsku se to bude týkat zejména nedokončených úseků dálnic a tunelů a hraničních přechodů.

Cestou na Istrii jsou kritickými místy především rakouské tunely na dálnici A10 a tunel Karawanke, na rakousko-slovinské hranici silnice z Postojne na Rijeku a silnice na istrijském pobřeží.

Prakticky po chorvatském pobřeží je celou letní sezónu obvykle po celý den hodně ucpaná Jadranská magistrála. Mnoha lidem je hodně nepříjemné popojíždění v kolonách, které jsou i několik kilometrů dlouhé, nebo nekonečné postávání na místě. V těch případech se doporučuje zvolit trochu složitější trasu a kritickým místům se vyhnout.

Nevýhodou je, že objízdné trasy vedou obvykle mimo dálnici a jsou méně pohodlné. Záložní „nedálniční“ trasu lze mít připravenou předem například díky kanceláři Infoservisu UAMK.

Praktické informace, návrh trasy i hrubý časový i cenový itinerář lze získat dokonce na počkání. Většina řidičů ale několikrát do Chorvatska jela, a tak si „vystačí“ jen s informací o aktuálním stavu trasy dosažitelné na infolince 1230.

Na dlouhé cestě s velkou dopravní zátěží obvykle není o nehody bohužel nouze. Kdo v zahraničí havaruje, měl by vždy volat na místo policii. Použít lze celoevropskou tísňovou linku 112.

Záznam o nehodě

Při samotném vyřizování nehody pomůže mít takzvaný evropský záznam o dopravní nehodě, který je k dispozici v kancelářích pojišťoven.

V záznamu o nehodě se uvádějí data o místu a rozsahu nehody, informace o účastnících nehody a o jejich pojišťovnách a údaje o tom, jak k nehodě došlo a kdo ji zavinil. Uvedené údaje se doplní obrázkem. Vhodné je udělat na místě také fotodokumentaci a zapsat si adresy svědků. Policejní protokol podepisujeme jen tehdy, kdyžmurozumíme a souhlasíme s tím, co je uvedeno. Jinak do něj uveďte česky svůj popis nehody.

O dalším postupu je dobré se radit s pojišťovnou. Ať už v případě nehody či pouze při technických potížích přijde vhod asistenční karta. Lze pak snadno a se slevou sjednat odtah, opravu či nezbytné ubytování.