Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jaké kolo si vybrat?

Při koupi jízdního kola byste měli vědět, k čemu budete kolo používat a kde na něm chcete nejvíce jezdit.

18.5.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

Pokud bydlíte v horách nebo máte sportovní ambice a chcete dát tělu zabrat v terénu, pak se asi budete koukat po horských kolech. Ta se pak dále člení, a to hlavně podle toho, zda mají odpruženou pouze přední vidlici, či mají i zadní pružení. Celoodpružená kola jsou samozřejmě dražší (při použití stejných komponent), ale zase poskytují větší pohodlí i při jízdě náročným terénem – zejména pak při jízdě z kopce.

Většina lidí dá jistě přednost pohodlí trekingových kol, která lze snadno doplnit blatníky a nosiči a použít je třeba i na několikadenní výlety s bagáží.

Za kolik

Nejvíce limitujícím faktorem je ale částka, kterou za kolo chcete dát. Nezapomeňte přitom, že by vám mělo zbýt i na nezbytné doplňky. Pro příležitostné používání jistě postačí nějaké levné kolo. Pokud ale chcete na výlety vyrážet pravidelně a ujedete každý týden desítky kilometrů, určitě byste měli hledat kolo v ceně nad deset tisíc korun.

Ta už totiž mají kvalitnější vybavení, které vám bude lépe a hlavně i déle sloužit. Naštěstí ceny díky konkurenčnímu boji klesají, takže kolo, které ještě před třemi lety přišlo na 20 tisíc, letos pořídíte už kolem 13, 14 tisíc. I když to může být stejný model, bude mít s největší pravděpodobností jinou barvu a určitě i jiné vybavení, neboť i to se téměř každý rok mění a vyvíjí.

Snadno můžete ušetřit tím, že si nekoupíte nejnovější model, ale vyberete si z loňských modelů, které bývají výrazně levnější. Dávat za kolo více než 20 tisíc korun už je pro toho, kdo nenajezdí měsíčně stovky kilometrů, zbytečným luxusem. Kdo ale má sportovní ambice, ten začíná právě u této hranice a není problém ji notně překročit. Horská kola nejvyšších řad lze pořídit za cenu kolem 50 tisíc, ale klidně i za více než sto tisíc.

Kolo z bazaru

Pokud vám kolo má sloužit pouze pro příležitostné přesuny v rámci obce či malého města, tak se možná poohlédnete i v nějakém bazaru. Můžete tak koupit třeba jednoduché kolo se třemi i pěti rychlostmi za cenu kolem jednoho či dvou tisíc, které vám může sloužit řadu let. Nemusíte se pak tolik obávat ani jeho ztráty – přesto je dobré si ke kolu pořídit zámek – zvláště pokud chcete zajet třeba do obchodu a kolo necháte před ním.

Pokud vás v nějakém bazaru či na internetu zaujme dražší kolo, rozhodně by vám měl u jeho prohlídky asistovat někdo, kdo se v kolech a jejich seřizování vyzná. Snadno byste tak mohli naletět a koupit bicykl, kde byste museli záhy měnit většinu jeho dílů. Situace u kol je ale přece jen v tomto ohledu jednodušší, než jak je tomu v autobazarech.

Ke kolu patří i nezbytné doplňky. Určitě byste měli počítat s přilbou (nejlevnější už od 500 Kč), osvětlením (od 200 Kč), brašničkou se základním nářadím na jednoduché opravy (opět od 200 Kč) a náhradní duší (50 -100 Kč). Pokud chcete jezdit pravidelně, pak se určitě vyplatí i investice do speciálních cyklistických kalhot a dresu. I nenáročného cyklistu potěší, když se dozví, kolik kilometrů našlapal, což mu poví cyklopočítač. Ty nejjednodušší lze koupit od 200 Kč, střední třída se pohybuje mezi 400 a 700 korunami.

Pořiďte si tretry

Kdo to s kolem myslí opravdu vážně, ten může investovat do řady dalších doplňků. V první řadě si asi pořídí nášlapné pedály a speciální cyklistické tretry. Tak může ještě efektivněji šlapat. Ke kvalitnímu cyklopočítači si pak může pořídit ještě pulzmetr, který mu navíc hlídá srdeční tep, aby věděl, jak náročná jízda je, a mohl tempo přizpůsobit tréninkovému plánu. Sportovci mívají dvě a někdy i tři různá kola – vedle horského zpravidla silniční a tzv. zimák neboli kolo na zimní trénink, které bývá hůře vybavené, aby si v zimě neničili svého mnohdy drahého miláčka. Na cyklistických závodech není nijak výjimečné potkat lidi, kteří na střeše automobilu přivezou kolo, jehož hodnota cenu motorového dopravního prostředku několikanásobně převyšuje.

18.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Casey Kearneyová na archivním snímku
4 3

Vražedkyně ubodala třináctiletou dívku. Teď žije v ženské věznici jako muž

Pod Rýchorskou boudou se ztratil turista, našli ho díky termokameře.
4

Pod Rýchorskou boudou se ztratil turista. Našli ho díky termokameře

AUTOMIX.CZ

Řídili jsme vodíkovou Hondu Clarity a nahlédli do budoucnosti. Jaká je?

V souvislosti s budoucností automobilů se nejčastěji mluví o elektřině, tedy o plně elektrických vozech a hybridech. Jenže někteří výrobci hledají i jiné cesty. Třeba Honda se usilovně věnuje také vodíkovým palivovým článkům.

Výkladní skříň ruské energetiky startuje. Nový blok JE Leningrad stavěli i Češi

Energetická společnost Rosatom v tomto týdnu spustila hned dva nové jaderné bloky najednou. Vedle 4. bloku Rostovské jaderné elektrárny (JE) začalo fyzikální spouštění také u 1. bloku JE Leningradská II. Ten je vybaven dnes nejmodernějším reaktorem typu VVER-1200, který by chtěli Rusové postavit i ve Finsku a v Maďarsku. 

Požáry v Kalifornii už zničily přes 930 kilometrů čtverečních území

/VIDEO/ Lesní požáry v Kalifornii, které tento stát sužují už druhý týden, dosud zdevastovaly větší plochu, než činí rozloha města New York. Konkrétně se jedná o 930 kilometrů čtverečních krajiny. Plameny zničily také na 800 budov a desetitisíce lidí připravily o dodávky elektrické energie. Informaci přinesla CNN.

Saúdská Arábie po více než třiceti letech otevře komerční kina

Saúdská Arábie dnes oznámila, že na jaře příštího roku otevře první kina pro veřejnost. K jejich uzavření přitom země přistoupila po roce 1979, kdy jejich provozování označila za neslučitelné s vyznáváním islámské víry. Znovuotevření kinosálů je součástí již probíhajícího reformního plánu saúdskoarabského království.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT