Jak hodnotíte letošní turistickou sezonu?
Pro Chorvatsko byla nejlepší v historii. A to letošek ještě neskončil. Co do návštěvnosti je sezona zatím na úrovni rekordního roku 2019 a co se týče finančních ukazatelů, letošní rok je zatím nejlepší.

Můžete uvést konkrétní čísla? Před hlavní sezonou jste očekávali přes 900 tisíc turistů v létě jen z Česka…
Od začátku roku přijelo do Chorvatska 17 milionů zahraničních turistů, kteří uskutečnili 92,3 milionů přenocování. Jedná se o devítiprocentní nárůst v příjezdech a tříprocentní v přenocování v porovnání s minulým rokem. Ze slovenského trhu máme rekordní počet příjezdů. Na českém trhu jsou výsledky o něco slabší než v roce 2022.

Kralovnina pláž v Ninu, nedaleko chorvatského Zadaru
Do Chorvatska i Egypta. Češi cestují jako před covidem, skokanem roku je Polsko

Čím si to vysvětlujete?
Loňský rok byl poněkud specifický, protože ještě nebyly zavedeny všechny letecké linky s jinými trhy (například Tureckem, Řeckem), a tak do Chorvatska přijelo velké množství Čechů. Letošní rok byl po covidu první normální, takže se zcela zotavil i letecký provoz a Češi mohli volně cestovat do vzdálenějších leteckých destinací. Ale bez ohledu na to letošní čísla překonala ty z let 2018 a 2019. Opakuji, že loňský rok byl specifický a letos, řekněme to tak, byl normální turistický rok.

Lidé hodně probírali zdražování na Jadranu. Než se k tomu dostaneme, co byste vypíchl jako největší pozitivum letošní turistické sezony v Chorvatsku?
Rozhodně je to vstup do Schengenu. Chorvatsko bylo tedy letos ještě dostupnější pro hosty a přátele z České republiky. Zpětná vazba je více než výborná, protože letos se na hranicích nečekalo a cesta se zkrátila o několik hodin.

Máte od českých návštěvníků zpětnou vazbu, co přineslo zavedení eura?
Obecně to byla mimořádně kladná změna. Češi mohli letos mnohem snadněji porovnávat ceny například s ostatními zeměmi v okolí, protože většina z nich používá jako platební prostředek euro.

Turisté v Chorvatsku. Ilustrační snímek
Co štve Chorvaty na Češích? Ručníky na plážích i nahatí pupkáči ve městě

Přineslo to s sebou ale i debaty kvůli údajné extrémní drahotě. Místní turistické agentury naopak hovořily o lživé kampani, v níž měla velkou roli sehrát domácí chorvatská média, od nichž přejímaly zprávy i některé české informační weby. Jak se na to díváte zpětně?
Tato otázka je velmi důležitá, protože extrémně negativní kampaň o Chorvatsku trvala od začátku června do konce srpna. Zajímavé je, že na Slovensku to tak skoro nebylo. Denně jsme museli odpovídat na dotazy novinářů a být přítomni v médiích. Psalo se hodně lží a nepravd o různých zákazech, pokutách a tak dále. Ale hlavním tématem byly ceny. Nemalou měrou k tomu přispěla i chorvatská média. Zapomenout bychom neměli ani na žraloky, komáry, želvy, medúzy, pavouky černé vdovy a nyní kněžice. Letos jako by se novináři předháněli v tom, kdo o Chorvatsku napíše něco negativního. Mrzí mě to a věřím, že už se to nebude opakovat. Těžko říct, kdo všechno měl vliv na letošní negativní kampaň. Musím říct, že kampaň ovlivnila část Čechů, aby netrávili léto v Chorvatsku. Ale bez ohledu na všechno, sezona byla skvělá.

Takže na počasí si nestěžujete? Mimo jiné se opět řešily požáry v některých destinacích…
Z hlediska požárů nebyl letošní rok zdaleka tak problematický jako některé roky minulé. Trochu horší počasí během května a začátkem června bylo kompenzováno teplými a slunečnými dny v září a říjnu. Musím říct, že ještě v polovině října bylo koupání v Chorvatsku nejnormálnější.

Která destinace byla letos u Čechů nejoblíbenější?
Co se týká regionů, jsou to Istrijský, Splitsko-dalmatský a Zadarský. Co se týče měst, jsou to Medulin, Biograd na Moru, Vir, Medulin, Baška Voda, Poreč, Funtana, Rovinj, Omiš a Zadar.

Média v poslední době často popisují Chorvatsko jako zemi, která se snaží z návštěvníků vyždímat co nejvíce peněz, a proto v poslední době vyšponovala ceny za jídlo a služby. Místní restauratéři s tím ale nesouhlasí
Antichorvatská kampaň? Místní se diví zprávám o extrémní drahotě

Pozorujete nové trendy v ubytování? Některé cestovky mluvily o rostoucím zájmu o kempy u Čechů. Které kategorie jsou nejžádanější?
Největší zájem je stále o ubytování v soukromí, hotely a kempy.

Jaké významné novinky země chystá pro rok 2024?
Chorvatsko rok co rok pracuje na zlepšování kvality infrastruktury, ubytování, gastronomie a různých forem cestovního ruchu. V nadcházejícím období se bude hodně investovat do kvality a důraz bude kladen na udržitelnost. Největší inovací do konce příštího roku a plně funkční v sezoně 2025 bude zrušení mýtnic. A zavedení elektronického výběru mýta.