Mimo hlavní trasy a na místo chráněné před větrem se podařilo vlečným člunům odtáhnout hořící loď Freemantle Highway. Převážela 3783 automobilů, z nichž 498 bylo elektrických. Dle odhadů právě kvůli jednomu z nich na palubě minulé úterý požár vznikl. S jistotou ale bude možné určit příčinu až po odborném prozkoumání.

Oheň vzplanul ve večerních hodinách na lodi japonské společnosti K Line. Že by příčinou mohl být jeden z převážených elektromobilů, sdělil majitel plavidla.

Jeden mrtvý a sedm zraněných

Při katastrofě zemřel jeden člověk a dalších sedm se zranilo. Po pěti dnech hasiči dostali oheň pod kontrolu a záchranáři byli schopní loď začít odtahovat. „Odstavíme ji z přepravní trasy a mimo větrné prostředí,“ řekla mluvčí Rijkswaterstaat agentuře ANP. Riskantní operace se nakonec povedla.

| Video: Youtube

Místo katastrofy leží nedaleko německého Waddenského moře, které patří k nejdůležitějším cílům vodních stěhovavých ptáků na světě. „Pokud by se loď potopila, byla by to enviromentální katastrofa nepřeberných rozměrů,“ vyjádřila své obavy německá ministryně životního prostředí Steffi Lemkeová.

Za vzplanutí většinou může elektronika

Kritici elektromobilů zdůrazňují nebezpečí požárů baterií, ty však nebývají hlavním důvodem vzplanutí. „Většinou je důvod, stejně jako u aut se spalovacími motory, elektronika zabudovaná v nich,“ vysvětlil pro Deník odborník na elektrotechniku Tomáš Kazda.

Podle něj jsou přímo baterie hlavním viníkem v minimálním počtu případů. Když už se tak stane, bývá to i kvůli neodborným zásahům.

„Někdy se použitá baterka například z havarovaného vozidla může tvářit, že je v pořádku, ale ve skutečnosti už není vhodná k použití,“ upozornil Kazda. Dodal, že obecně k požárům elektromobilů dochází méně často.

Hoření pomáhá uvolněný kyslík

Při vzplanutí může elektromobil hořet i více než deset dní. Podle odborníka se délka požáru odvíjí hlavně od toho, z čeho je článek vyrobený. Některé, jako například lithium-železo-fosfátové, jsou vysoce stabilní, ale jiné o poznání méně. „U některých typů je problém, že reakce v nich uvolňují kyslík a napomáhají tak hoření,“ objasnil Kazda.

close Nákladní loď plnou automobilů, na níž minulý týden v Severním moři vypukl požár, se podařilo odtáhnout na bezpečnější místo u nizozemských břehů. info Zdroj: ČTK zoom_in Nákladní loď plnou automobilů, na níž minulý týden v Severním moři vypukl požár, se podařilo odtáhnout na bezpečnější místo u nizozemských břehů

Dalším faktorem je možné znovuvzplanutí. Kazda upozornil, že článek, který byl vystaven vysokým teplotám, může mít narušenou vnitřní strukturu, což vede ke zkratu. Baterie je tak schopná začít znovu hořet třeba i dva dny po uhašení.

Nové způsoby hašení

Testy provedené americkou Protipožární výzkumnou nadací poukázaly na to, že k uhašení elektroaut značky Tesla je potřeba až 10 tisíc litrů vody. Vůz je pak ještě nutné umístit do vodní nádrže.

Čeští hasiči však před dvěma měsíci dostali nové auto s efektivnějším nástrojem. „Je to aparát, který prorazí stěnu baterie a uhasí ji zevnitř,“ popsal Kazda. Místo několika dní jsou tak hasiči schopni požár uhasit za deset minut a spotřebují 240 litrů vody.