Zatímco Václav Neckář se s ní snažil léčit lásku, komunističtí pohlaváři se s pomocí lékořice, respektive šípku, pokoušeli konkurovat imperialistickým nápojům v čele s Coca-Colou a Pepsi. A vznikly dvě legendy. V roce 1959 Československá Kofola a o šest let dříve jugoslávská, dnes slovinská, Cockta, kterou představila sodovkárna Slovenijavino. 

„Byl to výsledek projektu komunistické moci, která nechtěla dovolit, aby mládež pila západní kapitalistický nápoj kolového typu. A proto vznikla Cockta,“ řekl Deníku chorvatský znalec nápojů a novinář Mato Pejić. Pod komunistickým dohledem na trh vstoupil nápoj z 11 druhů bylin v čele s šípkem.

Oblíbený pokrm pljeskavica.
KVÍZ: Vyznáte se v chorvatském jídle a potravinách? Možná budete překvapení

Poprvé se lidé s novým nápojem setkali při mezinárodní soutěži ve skocích na lyžích v Planici. Stalo se tak 8. března 1953. „Dodnes Cocktu vyrábí továrna Droga Kolinska Ljubljana. Zajímavostí je, že jejím většinovým vlastníkem je chorvatská skupina Atlantic Grupa,“ doplnil Pejić.

Zdroj: Youtube

Zajímavý je i příběh další jugoslávské, tedy dnes již jen chorvatské, legendy. Limonády Pipi. Ta vznikla na počátku 70. let minulého století coby ekvivalent Fanty. Má však i severské kořeny. Její název je totiž odvozen od tehdy vysílaného seriálu Pipi Dlouhá punčocha z pera švédské autorky Astrid Lindgrenové. Jeho první uvedení v televizi se datuje do roku 1969. První chorvatská Pipi pak ze sodovkárny Dalmacijavino ze Splitu sjela z linky v roce 1971.

Ostatně Pipi Dlouhá punčocha se až do dnešních dní na spotřebitele dívá z etikety limonády. „Za obrovskou popularitu limonády může především marketing. Trefou do černého byla především televizní reklama,“ narazil Pejić na fakt, že ve spotech vystupovaly hvězdy tehdejšího Chorvatska.

Soudobá reklama na Pipi.Soudobá reklama na Pipi.Zdroj: Z archivu Mato Pejiće

Hned v roce 1971 se na obrazovkách objevila reklama se světově známým dálkovým plavcem Veljko Rogošićem. „S tímto spotem se pojí také zajímavá anekdota. Rogošić se na konci snímku vynoří z vody a řekne: „Já bych Pipi“ a jelikož je pi-pi slangový výraz pro močení (anglický se také řekne pee), vznikl vtipný přídavek – „Mohl jsi to udělat v moři“,“ zavzpomínal Pejić.

Minipivovary v Chorvatsku
V Chorvatsku na pivo? Strach není na místě, na výběr jsou i speciály

Ještě mnohem větší popularitu přinesla limonádě reklama, kterou deset let poté natočila modelka, miss Jugoslávie a finalistka Miss World, Ana Sasso. „Tato reklama, ve které rozkošná dívka s velkými prsy vyskočí z vody v mokrém tričku, se hned stala legendární a kultový status má dodnes,“ doplnil znalec historie jugoslávských nápojů.