DB kvůli stávce připravily náhradní jízdní řády, které mají zajistit spojení mezi velkými městy. Zejména na západě Německa, kde mnozí strojvedoucí se starými pracovními smlouvami nemohou stávkovat, se daří udržovat dvouhodinové intervaly na klíčových tratích. To platí především o Porýní, Porúří a také Bavorsku. Na východě vlaky jezdí nepravidelně.

Jako jedno z řešení zvolily dráhy náhradní autobusovou dopravu, kterou je možné využít při cestách z Berlína do Drážďan, Lipska a Norimberku. Dálkové vlaky, které se daří vypravovat, často neobsluhují celou trasu.

Změny jsou i mezi Berlínem a Prahou

Zcela odřeknuty byly přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou. Omezení způsobená stávkou se týkají spojů EC Berliner, Hungaria a Vindobona. Ty jedou z Prahy do saské metropole, ale už nepokračují do Berlína nebo Hamburku. Celkově jde o pět zpátečních spojů.

Cesta z německého hlavního města do Prahy se tak nyní protáhne na osm hodin, což je dvojnásobek běžné doby. Počítat je nutné také se zhruba pěti přestupy. Dnes odpoledne bude vypraven spoj, který slibuje jen jeden přestup v Drážďanech, cesta ovšem i tak potrvá šest hodin a dvacet minut.

Na českém území německá stávka železniční provoz neomezuje. České dráhy nicméně musely kvůli stávce podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského přijmout některá organizační opatření. Jde především o obsazení vlaků řízených německými strojvedoucími v úseku mezi Prahou a Drážďany. Nutné bylo také upravení oběhu souprav. "Předpokládáme, že veškerý provoz vlaků Berliner, Hungaria a Vindobona mezi ČR a Německem bude plynule obnoven hned od časného pátečního rána," sdělil ČTK Šťáhlavský.

Z regionálních vlaků jezdí v Německu asi 40 procent. Na západě země je podíl místních spojů vyšší, na východě naopak výrazně nižší. Není výjimkou, že cestující na regionálních tratí musí místo obvyklého spoje zvolit alternativu s přestupy a s využitím městských a příměstských železnic S-Bahn.

U městských železnic S-Bahn mají stejně jako ve středu výhodu větší města s hustější sítí linek, kde se dopravcům daří udržovat alespoň v centru pravidelné jízdní intervaly. Například v centru Berlína jezdí S-Bahn každých dvacet minut a v Mnichově každých dvacet až čtyřicet minut. Při cestách s S-Bahn na okraje měst ale musí cestující počítat s přestupy a se zhruba hodinovým intervalem, proto dráhy doporučují jízdu pokud možno kombinovat s autobusy, tramvajemi či metrem.

Stávkuje také nákladní doprava 

Stávka dopadla i na nákladní dopravu. Nákladní strojvedoucí protest zahájili již v úterý večer. Německý svaz pro dopravu a logistiku DSLV odhaduje. že pracovní výluka postihla ve středu přes 200 vlaků. Institut německého hospodářství (IW) uvádí, že firmy spoléhající se na železniční dopravu mohou utrpět denní ztráty až 100 milionů eur (2,5 miliardy korun). Dopady by mohl nejvíce pocítit chemický a ocelářský průmysl, pro který je nákladní železnice důležitá.

Zatímco železnice kvůli stávce stojí, autobusová a letecká doprava hlásí zvýšenou poptávku. To platí i pro půjčovny aut. Podle srovnávacího portálu Check24 si lidé ve velkoměstech, jako jsou Berlín s Hamburkem, půjčují oproti předchozímu týdnu až dvakrát více aut.

Organizátor stávky, kterým je odborový svaz strojvedoucích (GDL), chce akcí dosáhnout zvýšení mezd přibližně o 3,2 procenta a jednorázového příspěvku kvůli dopadům pandemie 600 eur (více než 15 200 Kč). Šéf svazu Claus Weselsky nevylučuje, že stávka by v nadcházejících dnech mohla pokračovat. Nynější protest ale skončí v pátek v 02:00.