Kočárnickému řemeslu se dnes už věnuje málokdo. Zkušený restaurátor Václav Obr se rozhodl přispět k jeho vzkříšení. V roce 2005 začal svépomocí budovat muzeum, které se dnes chlubí největší sbírkou českých a moravských kočárů v Evropě a právě prochází třetí etapou stavebních úprav za účelem rozšíření muzejních prostor a depozitáře.

Muzeum kočárů vzniklo na místě bývalé továrny na hasicí stříkačky, založené Antonínem Smekalem r. 1820. Na první pohled skoro nepoznáte, že jde o novostavbu.  Václav Obr si totiž při jejím budování zakládal na používání dobových stavebních technologií a materiálů, jako jsou pálené cihly, pískovec, kameny či dřevo.  „Kdybychom postavili moderní montovanou halu, bylo by to levnější, ale exponáty by to degradovalo. Chtěli jsme vytvořit pro historické kočáry opravdu důstojné výstavní prostředí,“ vysvětlil ředitel muzea.

Dominantou budovy jsou bezesporu majestátní dubová vrata, jimiž projedou i ty největší starobylé vozy, mnohdy dvoutunové kolosy. Stavba je přitom velmi jednoduchá a stylem ještě donedávna připomínala staré jízdárny. Šlo o přízemní, rozlehlou budovu, zastřešenou jednoduchou vazníkovou konstrukcí a betonovými taškami. Investor na střechu muzea zvolil betonovou střešní tašku z produkce firmy Bramac.

Římská taška má nezaměnitelný profil: celkový dojem nápadně připomíná prejzy.  Mohutný oblouk této tašky propůjčuje střeše muzea monumentální charakter i autentičnost.  Památkově červená barva je vhodnou volbou nejen pro novostavby, ale i rekonstrukce historických objektů. Zároveň Římská taška poskytuje benefity moderní betonové tašky. Povrchová vrstva Protector zvyšuje odolnost střechy před povětrnostními vlivy a zvyšuje ochranu proti zašpinění, otěru a usazování mechů.  

„Potřebovali jsme střechu, která bude chránit velký objekt a bude pevná a odolná vůči povětrnostním vlivům. Objížděl jsem tehdy po Čechách stodoly a sledoval, jaké se na ně dávaly tašky. Betonové se pro tento účel ukázaly jako nejvhodnější,“  vysvětlil Václav Obr.

Muzeum se otevřelo návštěvníkům v roce 2009. V následujících letech se ale sbírka kočárů rozrostla natolik, že původní kapacita přestala stačit. V roce 2012 tak byla zahájena dostavba nového depozitáře a od letošního roku probíhá další ambiciózní přestavba. V současnosti se muzeum zvedá o jedno patro a pracuje se na velkolepé střeše tvořené z masivních dřevěných trámů, z nadkrokevní tepelné izolace a z původní betonové krytiny. 

„Po stranách budovy navíc vzniklo podloubí podpírané sloupy z umělého pískovce, na jedné straně pak přibude dokonce prosklená galerie. Při stavbě jsem se nechal mimo jiné inspirovat i původními usedlostmi bohatých hanáckých sedláků,“ dodal Václav Obr.

Muzeum kočárů v Čechách po Kosířem se tak velikostí dostává na světovou úroveň. Pokud jste fanouškem historie, řemesla nebo koní a jezdectví, budete při návštěvě muzea doslova ve svém živlu.