Ne všechny historické exponáty si vyjížďku mohly dovolit. Ovšem nikoli proto, že by nebyly funkční. Spíše proto, že byly určené k něčemu úplně jinému, než je přeprava lidí.

Další část expozice v sále totiž tvořily staré fotoaparáty, zvětšováky, leštičky, stařičké šicí stroje, celá telefonní ústředna, kde se jako nyní nepřejíždělo po displeji ani nevyťukávalo jako ještě přednedávnem, ale poctivě vytáčelo číslo po čísle.

Připomínka mládí

Leckomu vyvstaly nostalgické vzpomínky na mládí při pohledu na kazetový magnetofon, nechyběly ale ani i staré typy žárovek či pro pobavení malých i velkých kluků funkční model parního stroje.

Zájem byl ovšem i o něco dobrého na zub z polní kuchyně nebo o návštěvu fotokomory, kde zejména návštěvníci z řad dětí i mladé generace nevycházeli z údivu při pohledu na výrobu černobílých fotografií kdysi klasickým způsobem.

„Nemáme záběr omezený na vojenskou či jinou techniku, je to zkrátka všeobecně stará technika - kola, motorky, auta, traktory, velká vojenská technika a mnoho dalšího," řekl předseda pořádajícího Spolku přátel historické techniky Velký Osek Miroslav Lízner, který spolek spolu s dalšími třemi kamarády založil na podzim roku 2014.

Bobo je pracant

Hlavní organizátor přispěl svou trochou do mlýna i vlastním vozítkem. Konkrétně vozem Aro, jemuž říká přátelsky Bobo.

„Je to auto z roku 1973. Hlavně v Rumunsku dodnes tato vozidla jezdí jako vojenská. U nás v armádě se používala jen zřídka, spíše je využívali stavaři, zemědělci, lesníci nebo třeba na horských chatách jako obslužné vozidlo. Je to zkrátka auto, které má dobrý průchod terénem, dodnes ho lze ještě sem tam potkat," popsal Miroslav Lízner.

Ten Boba před mnoha lety koupil coby auto na vožení dřeva z lesa. „Auto bylo v původním stavu, karoserie perfektní, stálo v suché garáži," řekl o svém Bobovi, který dodnes slouží na převoz dřeva a ve volných chvílích s páníčkem vyráží na akce.

Úspěch dvojvelocipédu

Rodinku v oblecích jak z filmu Adéla ještě nevečeřela na dvojvelocipédu Cycles Bramplan Birmingham si fotil takřka každý. „Je to Angličan, takže má určitě pravostranné řízení," smál se majitel Tomáš Kliment.

„Jedna pravá brzda, ale brzdí obě kola najednou. Zadní brzda není, protože je tam jiné kolo. Přední zřejmě původní. Všimněte si řetízku k čepičce – neztratí se, a tudíž se to nezanese nečistotami a nejde to pak nafouknout," poskytl odborný výklad.

Detailnější pohled na přední originální pneumatiku skýtal zajímavou myšlenku. Czechia? Bohemia? Podnikatel Tomáš Baťa to vyřešil už před mnoha a lety. Pneumatika nese nápis Made in Bohemia - Moravia.

Z kterého roku dvojkolo pochází, není známo. Roky leželo na půdě. Nyní Tomáš Kliment zvažuje, zda ho bude renovovat.

Čtěte také: Areál Vodního světa v Kolíně zaplavila stovka mercedesů