Veškerý volný čas, hlavně o víkendech, tráví v hasičském areálu mladoboleslavských profesionálních kolegů, kde svou Tatru zatím dočasně parkují. „Auto pochází z roku 1946, takže už je mu nějaký pátek. Je odkoupené od Sboru dobrovolných hasičů v Hlinsku. A cena byla příznivá, blížila se ceně šrotu," vysvětlil Petr Michalech, velitel družstva jednotky požární ochrany.
Obec na jeho pořízení získala dotaci od Středočeského kraje jako odměnu za to, že se místní hasiči podíleli na likvidaci následků povodně v roce 2013 na Mělnicku.
Jenže, auto mělo několik závad, které vyžadovaly lidskou ruku. „Například jsme museli spravit prorezlou nádrž na vodu, unikal olej a byla i velká vůle v řízení," nastínil Petr Michalech. Na odstranění většiny z nich si hasiči troufnou sami. Bez automechanika se ale neobejdou. V současné době pracují na tom, aby auto nastartovalo a vlastními silami dojelo do autoservisu.
Opravili podvozek
Tam ho čeká výměna spojky a seřízení motoru. Hasiči už se ale zdatně poprali s větší částí oprav na podvozku a čeká je sestavení kabiny. „Musíme vyskládat vše, co do ní nepatří a vybavit ji moderními věcmi. Dostane například nová výstražná světla i přední lištu, která bude sloužit nejen pro hašení ohně, ale i na kropení vozovek v obci," popisoval velitel družstva.
Koncem letošního, nebo začátkem příštího roku ho do rukou dostane odborná firma, která na hasičské auto namontuje nástavbu. Přesto má podle velitele družstva řadu výhod. Jednou z nich je, že není takřka žádný problém sehnat na Tatru 148 náhradní díly. „Řada jich pochází ze skladu původní Československé lidové armády. Drobné díly se vyrábí dosud," zhodnotil.
Kromě toho využívají i spoustu repasovaných náhradních dílů. Lze od nich očekávat stejnou životnost, ale za zlomkovou cenu. „Novou máme například zadní nápravu, protože ta původní byla v dezolátním stavu a oprava by se nevyplatila. Repasovaný máme posilovač řízení, regulátor vzduchu i brzdové válce," ukázal Petr Michalech, s nímž na Tatře pracuje ještě dalších devět hasičů.
Tatra je nepostradatelná
Říká o ní, že jde o nepostradatelný vůz. Vyzdvihuje, že výborně prochází jakýmkoliv terénem a díky malé výšce projede i lesem. Přesto uveze poměrně velké množství vody, celých šest tisíc litrů. Novou nástavbou hasiči získají navíc prostor pro umístění techniky, s níž se v době vzniku vozu ještě nepočítalo.
„Tehdy nikdo netušil, že budeme potřebovat dýchací techniku, že budeme vozit plovoucí čerpadlo, elektrocentrálu a řadu dalších věcí, které se dnes berou jako standard," konstatoval Petr Michalech, který má při rekonstrukci hasičského pomocníka mezi kolegy hlavní slovo.
Až bude Tatra dokonale opravená, bude sloučit jako hasičský vůz číslo jedna. Dokonce se v Plazích počítá i s výstavbou multifunkčního domu, který by kromě obecního úřadu a technických služeb zahrnoval i hasičskou zbrojnici, kde by vůz našel své čestné místo k parkování.
Hasiči z Plaz vlastní Avii jako dopravní vozidlo, dvě požární stříkačky, dále elektrická ponorná čerpadla, plovoucí čerpadlo, dvě elektrocentrály a samozřejmě nechybí ani obleky a přilby.